Ostrzeżenie dla klientów PKO BP. Najnowsze ustalenia w sprawie atakowanych kont

Klienci PKO BP są niebezpieczeństwie. fot. kolaż z pixnio.com i CSIRT KNF na Twitterze.
Klienci PKO BP są niebezpieczeństwie. fot. kolaż z pixnio.com i CSIRT KNF na Twitterze.
Bank PKO BP w trosce o klientów zamieścił komunikat, w którym ostrzega przed nowymi i coraz popularniejszymi formami cyberzagrożeń. Klienci PKO BP muszą się mieć na baczności.

PKO BP ostrzega przed nowymi zagrożeniami

PKO BP ostrzega przed nowymi formami zagrożeń, za sprawą których łatwo stracić dziś pieniądze przez internet. Bank ostrzega przed transakcjami na portalach z ogłoszeniami, które dotyczą zarówno kupna jak sprzedaży. Uważać należy choćby na linki od rzekomych kontrahentów, którzy chcą błyskawicznie sfinalizować transakcję.

Polecamy:

Bardzo pilnie należy przyglądać się również wiadomościom o planowanym wyłączeniu dostaw energii – szczególnie gdy dołączona jest do nich prośba o uregulowanie należności. „Nie klikaj w link, nie podawaj danych karty ani danych logowania do banku” - ostrzega PKO BP.

Przestępcy korzystają z popularnych sposobów komunikacji, Wysyłają e-maile i SMSy. Coraz częściej sięgają również po komunikatory społecznościowe (np. WhatsApp). Tu warto zwrócić uwagę, że korespondencja jest naprawdę łudząco podobna, ale tylko na pierwszy rzut oka. Klienci PKO BP a także innych banków mogą rozpoznać fałszywą wiadomość chociażby po błędach językowych, np. literówkach w treści.

Schemat i metody są takie same: nakłaniają do kliknięcia w link (np. żeby przesłać pieniądze za kupiony przedmiot albo potwierdzić jego wysyłkę). Często udają dostawców energii lub kurierów. Zanim klikniesz w link lub otworzysz załącznik, upewnij się, że wiadomość jest prawdziwa i pochodzi od zaufanego nadawcy – przestrzega PKO BP.

KNF ostrzega przed fałszywymi reklamami inwestycyjnymi

Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego ostrzega przed fałszywymi reklamami inwestycyjnymi, "w których cyberprzestępcy podszywają się pod @PKOBP. Oszuści zachęcają do wypełnienia formularza rejestracyjnego, aby w kolejnym kroku nawiązać kontakt z użytkownikami i pozbawić ich środków finansowych. Nie wierzcie w tego typu oferty!".


PKO BP - zalecenia dla klientów banku

Bank PKO BP przygotował kilka zasad, które warte są zapamiętania:

Po pierwsze, należy uważać na niespodziewane wiadomości dotyczące choćby płatności za prąd; klienci powinni się upewnić się u dostawcy energii czy wiadomość jest autentyczna – uczula PKO BP.

Po drugie nie wolno klikać w linki w wiadomościach od kupujących/sprzedających. Jak zauważają eksperci PKO BP, mogą one kierować do fałszywych stron, które przypominają znane portale z ogłoszeniami.

Po trzecie, bank PKO BP przypomina, że należy korzystać z oficjalnych stron i portali. I przestrzega przed wchodzeniem na nie przez niezaufane linki.

Fałszywa wiadomość do klientów PKO BP

Warto dla bezpieczeństwa swoich finansów czytać uważnie powiadomienia, które przychodzą na telefon. Należy stanowczo reagować na jakikolwiek podejrzany komunikat, żeby zainstalować aplikację IKO i niezwłocznie skontaktować się w tej sprawie z bankiem PKO BP.

Warto też sprawdzać treści SMS i powiadomienia z aplikacji, w tym także bankowych przed potwierdzeniem transakcji. Trzeba mieć w pamięci, że ważna jest kwota i rodzaj operacji oraz numer konta do przelewu podawany w takich smsach i powiadomienia – przypomina PKO BP.


Bank PKO BP zaleca również sprawdzanie adresów stron www (a także certyfikaty bezpieczeństwa), na których logują się i dokonują płatności klienci banku.

PKO BP alarmuje: strzeżmy kart bankowych

PKO absolutnie odradza podawanie numerów karty bankowej. Przestępcy wykorzystują ludzką naiwność i próbują wyłudzić takie dane, tłumacząc to rzekomą chęcią przelania środków na konto, które chcą okraść.

Kupujący w serwisie z ogłoszeniami nie może przysyłać pieniędzy na kartę - ostrzega PKO BP. Bank stanowczo odradza przekazywanie komukolwiek danych logowania do bankowości elektronicznej.

Rady od PKO BP: drobiazgi, które warto mieć na uwadze

Warto również zwrócić uwagę na kilka tylko z pozoru mniej istotnych kwestii: 

  • Należy zwrócić uwagę na poprawność językową otrzymywanych wiadomości oraz strony, na której przekazujesz dane karty. 
  • warto mieć na uwadze, że fałszywe wiadomości i strony mogą zawierać błędy, np. gramatyczne albo stylistyczne.
  • Dobrze jest ustawić w aplikacji IKO lub serwisie iPKO bezpieczne dla siebie limity płatności – przypomina PKO BP.

KW

Czytaj dalej:

Lubię to! Skomentuj6 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka