Egzamin ośmioklasisty - są wstępne wyniki. Fot. PAP/Grzegorz Michałowski
Egzamin ośmioklasisty - są wstępne wyniki. Fot. PAP/Grzegorz Michałowski

Wyniki egzaminu ósmoklasisty. Z tym uczniowie kiepsko sobie radzili

Redakcja Redakcja Edukacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 19
Uczniowie klas VIII na egzaminie ósmoklasisty wykazali się dobrą znajomością „Balladyny”, nie mieli też problemów z pierwiastkami kwadratowymi i prostymi rachunkami w pamięci, gorzej radzili sobie m.in. z poprawnym stopniowaniem przysłówków – wynika z analizy CKE.

Wstępna informacja o wynikach egzaminu ósmoklasisty

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała w poniedziałek na swojej stronie internetowej „Wstępną informację o wynikach egzaminu ósmoklasisty”. W opisie wyników uzyskanych przez uczniów, którzy zdawali egzamin w maju (w terminie głównym), CKE podała, z czym poradzili sobie dobrze, a z czym mieli problemy.


Uczniowie musieli przystąpić do trzech pisemnych egzaminów: z języka polskiego, matematyki i języka obcego. Podobnie jak w latach ubiegłych, najczęściej wybieranym językiem obcym był angielski (wybrało go 97,9 proc.), na drugim miejscu niemiecki.


Z czym poradzili sobie dobrze ośmioklasiści?

„Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że z języka polskiego uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem, które sprawdzało umiejętność odczytywania tekstów ikonicznych oraz znajomość lektury obowiązkowej pt. »Balladyna»«” - czytamy we „Wstępnej informacji o wynikach egzaminu ósmoklasisty”.

Podano w niej, że z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością obliczania wartości pierwiastków kwadratowych z liczb, które są kwadratami liczb wymiernych oraz wykonywania prostych rachunków pamięciowych.

Z kolei na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści, którzy przystąpili do egzaminu z języka angielskiego, uzyskali najwyższy średni wynik za rozwiązanie zadania zamkniętego sprawdzającego znajdowanie określonych informacji w oparciu o tekst słuchany, natomiast w przypadku języka niemieckiego uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem zamkniętym sprawdzającym znajomość funkcji językowych.


Z czym ośmioklasiści radzili sobie gorzej?

Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej. Jak czytamy w informacji CKE na egzaminie z języka polskiego trudność sprawiło uczniom m.in. zadanie z zakresu kształcenia językowego sprawdzające umiejętności: poprawnego stopniowania przysłówków i zapisu partykuły "nie" z przysłówkami w stopniu najwyższym.

„Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, którego rozwiązanie wymagało umiejętności operowania obiektami matematycznymi, przekształcenia równania z jedną niewiadomą, aby obliczyć wysokość trójkąta” - wskazano.

W przypadku języka angielskiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych, natomiast uczniowie przystępujący do egzaminu z języka niemieckiego najniższy średni wynik uzyskali za rozwiązanie zadania otwartego sprawdzającego umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej.

Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej

Egzamin ósmoklasisty był przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Wymagania egzaminacyjne stanowią zawężony katalog wymagań określonych w podstawie programowej.

Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej, a jego wynik wpływa na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej. Połowa wszystkich punktów do zdobycia – to właśnie punkty za egzamin. Druga połowa to punkty za oceny na świadectwie szkolnym i inne osiągnięcia ucznia.

KW

Egzamin ośmioklasisty - są wstępne wyniki. Fot. PAP/Grzegorz Michałowski

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo