Małżeństwo Ludmiła Kozłowska i Bartosz Kramek. Fot. PAP/Bartłomiej Zborowski / Facebook / Canva
Małżeństwo Ludmiła Kozłowska i Bartosz Kramek. Fot. PAP/Bartłomiej Zborowski / Facebook / Canva

TVP musi przeprosić fundację Kramka i Kozłowskiej. Otwarty Dialog wygrał w sądzie

Redakcja Redakcja Media Obserwuj temat Obserwuj notkę 59
TVP musi przeprosić Bartosza Kramka, Ludmiłę Kozłowską i Fundację Otwarty Dialog. Powód to naruszenie ich dób osobistych – zdecydował Sąd Okręgowy w Warszawie. TVP musi także zapłacić łącznie 200 tys. zł odszkodowania – podają Wirtualne Media.

Fundacja Otwarty Dialog wygrała z TVP w sądzie

O wygranej w sądzie poinformowała w social mediach Ludmiła Kozłowska, prezes Fundacji Otwarty Dialog, żona Bartosza Kramka, przewodniczącego rady fundacji.

„13 czerwca 2023 r. Sąd Okręgowy w Warszawie nakazał TVP przeprosić za naruszenie dóbr osobistych i zapłacić odszkodowanie za rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o Fundacji Otwarty Dialog, Ludmile Kozłowskiej, Bartoszu Kramku i Silk Road Biurze Analiz i Informacji [firma Bartosza Kramka - red.]. Jest to bezprecedensowe orzeczenie sądu przeciwko masowemu naruszeniu praw na skutek kampanii oczerniania zainicjowanej przez Telewizję Polską. Po 6 latach od pierwszego zniesławienia i 4 latach postępowania sądowego, machina propagandowa PIS została zmuszona do przeprosin za kłamstwa i wypłaty odszkodowania - napisała Ludmiła Kozłowska. 

Jak dodała TVP, "od czasu dojścia PiS do władzy bezpodstawnie oskarża Fundację Otwarty Dialog o «finansowanie działalności z rosyjskich pieniędzy», «próbę wywołania "krwawego Majdanu w Polsce», «pranie brudnych pieniędzy oligarchów», «pracę dla służb specjalnych Rosji, Brukseli, Niemiec i Sorosa przeciwko polskim władzom». „Prawdziwym powodem prześladowań ze strony polskich władz była krytyka rządu i obrona niezależnych sądów w Polsce na arenie międzynarodowej - uważa aktywistka. 

Pozew dotyczył 37 materiałów wyemitowanych w TVP.


"TVP w ciągu 14 dni od uprawomocnienia się wyroku musi opublikować oświadczenie"

Z dokumentów sądowych wynika, że TVP w ciągu 14 dni od uprawomocnienia się wyroku musi opublikować oświadczenie, że „przeprasza panią Ludmiłę Kozłowską, pana Bartosza Kramka oraz Fundację Otwarty Dialog za naruszenie ich dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia, w tym reputacji i dobrej sławy, a także prawa do ochrony wizerunku w postaci znaku symbolizującego Fundację, poprzez rozpowszechnianie krzywdzących i nieprawdziwych informacji w licznych publikacjach i materiałach filmowych znajdujących się na wydawanym przez TVP serwisie www.wiadomosci.tvp.pl”.

Takie oświadczenie TVP musi też zamieścić na stronach www.tvp.info, vod.tvp.pl, www.polandin.com oraz tvp.world.



Ponadto przeprosiny mają być wyemitowane jako pierwsza informacja w głównym wydaniu "Wiadomości" o godz. 19.30 oraz w programie "woronicza17" o godz. 19.30. Tekst oświadczenia ma być odczytany przez prezentera, a czas jego emisji nie może być krótszy niż 30 sekund. 

Wymienione wyżej oświadczenia mają się też ukazać nad materiałami, które zniesławiają Kozłowską, Kramka i FOD, a nadal znajdują się na stronach TVP (niektóre zostały już usunięte). 


TVP musi zapłacić odszkodowanie dla Kramka i Kozłowskiej

TVP musi też zapłacić odszkodowanie - pod 60 tys. zł dla Bartosza Kramka, Ludmiły Kozłowskiej i FOD oraz 20 tys. dla Silk Road Biuro Analiz i Informacji. Odszkodowanie ma zostać zapłacone wraz z ustawowymi odsetkami od 17 października 2019 r. 

Wirtualne Media zapytały TVP, czy odwoła się od decyzji sądu. - Wyrok jest nieprawomocny i nie podlega jeszcze wykonaniu. Po formalnym doręczeniu wyroku i jego uzasadnienia, spółka zdecyduje o ewentualnych krokach prawnych - przekazało Centrum Informacji TVP.

Telewizję Polską pozwano na kwotę 200 tys. złotych za „pomówienia dotyczące handlu bronią, finansowania przez Rosję, posiadania rosyjskich paszportów, związków z rosyjskimi służbami specjalnymi, prania brudnych pieniędzy, finansowania przez oligarchę Muchtara Abliazowa, zdrady Ukrainy oraz planowania zamachu stanu”. 


Kto dostał pozwy od Fundacji Otwarty Dialog

Jak przypominają Wirtualne Media, Polskie Radio dostało o d Fundacji Otwarty Dialog pozew na 200 tys. zł, Fratria – na 100 tys. zł; Marcin Rey – na 100 tys. zł; Balli Marzec – na 20 tys. zł; dziennikarz Witold Gadowski – na 30 tys. zł; Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny „Gazety Polskiej” i „Gazety Polskiej Codziennie” – też 30 tys. zł; Marcin Wikło z „Sieci” – na 300 tys. zł; Marek Pyza z „Sieci” – na 300 tys. zł, Wojciech Biedroń z „Sieci” – na 200 tys. zł; a Tomasz Sakiewicz i wydawnictwo Niezależna - na 50 tys. złotych. 

Pozwani też zostali politycy: Maciej Wąsik – na 30 tys. zł; Szymon Szynkowski vel Sęk – na 30 tys. zł; Krystyna Pawłowicz - na 15 tys. zł; Patryk Jaki - na 15 tys. zł; Joachim Brudziński - na 30 tys. zł; Witold Waszczykowski - na 30 tys. zł; Jacek Saryusz-Wolski - na 20 tys. zł; Dominik Tarczyński - na15 tys. zł, natomiast Ryszard Czarnecki - na 30 tys zł.

KW

Małżeństwo Ludmiła Kozłowska i Bartosz Kramek. Fot. PAP/Bartłomiej Zborowski / Facebook / Canva

Czytaj dalej:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj59 Obserwuj notkę

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura