Zdjęcie ilustracyjne. Źródło: Flickr.com/CC BY 2.0 DEED
Zdjęcie ilustracyjne. Źródło: Flickr.com/CC BY 2.0 DEED

Eksperci zbadali przyszłych seniorów. Te dane są kluczowe dla twórców mediów

Redakcja Redakcja Seniorzy Obserwuj temat Obserwuj notkę 5
Eksperci przyglądają się dzisiejszym 50-latkom, ich zwyczajom i kompetencjom w obszarze korzystania z mediów, bo to właśnie ta grupa zasili w przyszłości pokolenie seniorów. Do jakich doszli wniosków?

Krajowy Instytut Mediów (KIM) przeprowadził badanie „Polacy 50+”. We wstępie do raportu napisano, że to właśnie ta grupa zasili w przyszłości pokolenie seniorów. Motywem przewodnim raportu jest pytanie, jak bardzo przyszli seniorzy będą różnić się od dzisiejszych i jakie będą ich potrzeby. Okazało się, że trzy na cztery osoby w wieku 60-74 lat mają dostęp do Internetu w swoim domu, a odsetek osób w wieku senioralnym korzystającym z internetu stale wzrasta.

Bardzo istotne dane 

Internauci w wieku 50+ nadal częściej skupiają się na poszukiwaniu informacji niż na eksplorowaniu i świadomym wyborze treści. Dlatego, w ocenie autorów raportu z badania, wachlarz aktywności osób 50+ jest mniejszy niż wśród młodszych pokoleń. Autorzy raportu zwrócili też uwagę, że treści związane z rozrywką konsumuje mniej niż 50 proc. osób w wieku 50+. Z kolei osoby w wieku 60-74 chętniej korzystają z darmowego YouTube niż płatnych serwisów. Wyniki badań KIM zaprezentował na spotkaniu grupy roboczo-badawczej MOC TV i Krajowego Instytutu Mediów. 


- Przedstawione przez KIM wyniki dotyczące sposobu odbioru przez widzów sygnału telewizji linearnej, a także obszaru korzystania z mediów przez osoby w wieku 50+ są bardzo wartościowe dla nadawców. Mamy nadzieję, że będziemy mogli razem z KIM pogłębiać wiedzę o różnych sposobach konsumpcji treści wideo, zwłaszcza w podziale na grupy wiekowe, płeć, miejsce zamieszkania i sytuację gospodarstwa domowego. Dane te są kluczowe zarówno dla działów planujących układ programu, jak i biur reklamy – ocenia Przemysław Broniszewski, Prezes Związku Pracodawców Ogólnopolskich Mediów Telewizyjnych „MOC TV"

Seniorzy chętnie korzystają z internetu 

Takie obserwacje potwierdza chociażby łatwość z jaką starsze osoby korzystają z e-recepty i e-skierowań. Wbrew obawom nasi seniorzy szybko zaakceptowali takie rozwiązanie. Dzisiaj prawie połowa konsumentów z najstarszych grup wiekowych korzysta z zakupów w sieci, zaopatrując się nie tylko medykamenty i artykuły spożywcze, ale praktycznie we wszystkie produkty potrzebne do życia, z ubraniami i sprzętami domowymi włącznie. Najczęściej kupują odzież, obuwie oraz sprzęt elektroniczny. Podczas zakupów zwracają uwagę na promocje, chętnie korzystają z programów lojalnościowych oraz aplikacji.

Seniorzy za pomocą internetu również się komunikują. Najpopularniejsze media społecznościowe wśród nich to Facebook (35 proc.) oraz Youtube (24 proc.), a komunikatory to WhatsApp’a (33 proc) i Messenger (32 proc.). I nie ma się, czemu dziwić. Za start internetu w Polsce przyjmuje się początek 1991 roku. Jeśli ktoś ma dzisiaj 70 lat, to w wieku 45 lat mógł już korzystać z sieci, a jeżeli np. w firmie, w której pracował internet zainstalowano jeszcze wcześniej, to praktycznie połowę życia spędził przed ekranem komputera.

Mniej osób chętnych na płatną telewizję 

KIM zaprezentował również dane, z których wynika, że zmniejsza się liczba odbiorców płatnej telewizji, a szczególnie satelity, przy wzrośnie użytkowników wyłącznie telewizji naziemnej. Została także podkreślona zmiana definicji gospodarstwa domowego w publikacjach GUS - z definicji ekonomicznej na mieszkaniową, wynikającą ze spisu 2021. Temat jest istotny z punktu widzenia budowania modeli konsumpcji mediów. Badanie realizowane przez Krajowy Instytut Mediów jest podstawowym badaniem populacyjnym dotyczącym odbiorców mediów elektronicznych w Polsce. 

Tomasz Wypych 

Zdjęcie ilustracyjne. Źródło: Flickr.com/CC BY 2.0 DEED

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo