fot. CPK/gov.pl
fot. CPK/gov.pl

Plany rządu na CPK. Wymieniono skład rady nadzorczej, to nie koniec zmian

Redakcja Redakcja Centralny Port Komunikacyjny Obserwuj temat Obserwuj notkę 242
Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, już zaczyna wprowadzać swoje porządki. Na pierwszy ogień poszła rada nadzorcza spółki Centralny Port Komunikacyjny. W najbliższych dniach możemy się spodziewać kolejnych zmian, przygotowywany jest też audyt CPK.

 Nowy skład rady nadzorczej CPK

- Dzisiaj został powołany nowy skład rady nadzorczej spółki, a kolejne zmiany nastąpią w najbliższych dniach - zapowiedział w środę w Sejmie wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

Rafała Antczaka, przewodniczącego rady nadzorczej CPK, oraz wiceprzewodniczących Adama Bułata, Tomasza Turka, Dariusza Lasockiego i Michała Czarnika zastąpili Adam Franciszek Sanocki, przewodniczący rady nadzorczej Franciszek Czernicki, nowa prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Magdalena Jaworska-Maćkowiak (która szefowała agencji także w latach 2015-2016) oraz wiceprzewodniczący rady nadzorczej Andrzej Ilków, były pilot wojskowy, uczestnik misji pokojowych, były dyrektor ds. ochrony na Lotnisku Chopina, który w przyszedł do PPL w 2016 roku - konkretne nazwiska wskazuje "Rzeczpospolita".

Lasek powiedział, że w ostatnim czasie, jako pełnomocnik, wykonywał prawa z udziałów w spółce CPK w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa, jedynego udziałowca spółki. - W ten sposób zachodzą zmiany w organach spółki, które umożliwią lepszą współpracę przy projekcie, ale także przy jego weryfikacji - ocenił Lasek. Jak mówił, po przeprowadzonej analizie uznano, że działający przy pełnomocniku zespół doradczy, "pomimo płatnej formuły, nie wypracował żadnych sensownych, użytecznych rekomendacji". - Dlatego jedną z moich pierwszych decyzji było rozwiązanie tego gremium - poinformował.


W planach kompleksowy audyt projektu CPK

Zapowiedział również, że przygotowywane jest "uruchomienie audytu, który pozwoli prześledzić zarówno działalność spółki, jak i pełnomocnika". Audytem będą objęte analizy dotyczące m.in. projektu oraz innych zadań CPK "pod kątem ich zasadności oraz sposobu realizacji", a także decyzji i zobowiązań finansowych z nich wynikających. Audytowi ma również podlegać - jak mówił - struktura organizacyjna spółki, kadry "w ujęciu ilościowym i jakościowym".

Zdaniem pełnomocnika audyt ma również obejmować zamówienia i kontrakty. Jego zdaniem te ostatnie będą ważnym jego elementem. Dodał, że chodzi zarówno o kontrakty zrealizowane, jak i te w realizacji - "ich zwartość, celowość, warunki, na które zgodził się zarząd". - Ale też warunki ewentualnego rozwiązania umów bez przesądzania oczywiście, jakie będą decyzje - zaznaczył.

Powołując się na pierwsze analizy przyznał, że "trudno znaleźć uzasadnienia dla niektórych wydatków, np. tzw. planu społeczno-gospodarczego, gdzie limit wydatków w Programie wieloletnim na lata 2020-2023 został wskazany na ćwierć miliarda złotych (249 mln zł)". Dodał, że ostatnie dni pokazały, iż "swoisty sponsoring dotyczył różnych zadań np. tych określanych przez media, jako "ołtarz plus". Media informowały, że spółka CPK przeznaczyła 400 tys. zł na renowację trzech ołtarzy w jednym z kościołów położonych niedaleko Baranowa.

- Wszystkie wydatki oraz ich podstawa będą zweryfikowane - zapewnił Lasek.


Lasek: Nie będziemy niewolnikami decyzji podejmowanych przez poprzedników

Zapowiedział też decyzje dotyczące rozwoju istniejących lotnisk, np. Lotniska Chopina czy w Modlinie. W jego ocenie, poprzednia ekipa rządząca "świadomie i celowo blokowała" rozwój tych portów, "by uzasadnić budowę CPK".

Zdaniem pełnomocnika "rozwój mazowieckich portów lotniczych jest niezbędny i musi poprzedzić potencjalną budowę nowego lotniska centralnego". Ocenił, że nazywanie dotychczas obowiązującego harmonogramu realizacji projektu CPK "realistycznym", gdzie pierwsze loty z CPK miały się odbyć w 2028 r., "wymaga - łagodnie mówiąc - dużej odwagi cywilnej".

- Będziemy oczywiście działali w ramach uwarunkowań wytworzonych przez poprzedników, ale nie będziemy niewolnikami decyzji podejmowanych przez poprzedników. Poszukamy właściwej ścieżki rozwojowej dla wszystkich - nie tylko dla mazowieckich portów lotniczych - powiedział Maciej Lasek.

Zapewnił, że wszystkie decyzje dotyczące CPK będą bazowały na analizach. - Po audycie będę gotów do szczegółowego odpowiadania na pytania, co przemawia za budową CPK, a co przemawia przeciw - powiedział. Zastrzegł też, że na razie nie może wskazać, jakie będę jego rekomendacje dla Rady Ministrów w sprawie kontynuowania i zakresu programu CPK.

ja

Na zdjęciu projekt budowy tzw. lotniska centralnego i Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds CPK, fot. CPK/gov.pl

Czytaj także:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka