Robert Karaś zawieszony przez IUTA. Fot. Instagram/robert_karas_teamkaras
Robert Karaś zawieszony przez IUTA. Fot. Instagram/robert_karas_teamkaras

Robert Karaś ukarany za doping. Surowe konsekwencje stosowania zakazanych środków

Redakcja Redakcja Bieganie Obserwuj temat Obserwuj notkę 2
Rekordzista świata na dystansie dziesięciokrotnego Ironmana Robert Karaś został przyłapany na dopingu. Organizacja IUTA (International Ultra Triathlon Association) wydała właśnie wyrok. Sportowiec został zawieszony na dwa lata, a jego rekord z Brazylii anulowany.

Robert Karaś przyłapany na dopingu 

Robert Karaś to jeden z najbardziej walecznych sportowców. W czerwcu ub.r. podczas IUTA World CUP Brasil Ultra Tri zawodnik pobił rekord świata na dystansie dziesięciokrotnego Ironmana z czasem 164 godziny, 14 minut i dwie sekundy. 

Pod koniec lipca spadły jednak na niego ogromne problemy. Jak sam poinformował w swoich mediach społecznościowych, w jednej z próbek wykryto u niego niedozwolone substancje. Próbki dotyczą właśnie zawodów w Brazylii. – Oświadczam, że nigdy nie stosowałem żadnej formy dopingu. Przed startem w Brazylii sam zabiegałem u organizatorów o zapewnienie badań antydopingowych, ponieważ tylko w ten sposób mój wynik mógł zostać oficjalnie uznany za rekord świata. W całej mojej karierze zawsze byłem czysty, co potwierdzały wyniki wielu badań antydopingowych, jakie przechodziłem po każdym z dotychczasowych startów w Pucharze Świata – tłumaczył się. 


Karaś przyznał się do niedozwolonych substancji 

Długo jednak nie szedł w zaparte i kilka dni po oświadczeniu pojawił się Hejt Parku, gdzie wyjawił, że stosował zakazany środek - drostanolon - by wspomóc leczenie licznych kontuzji, z którymi zmagał się na przełomie roku podczas przygotowań do walki MMA. Podawać mu go miała osoba odpowiedzialna za suplementację.

– Jak z kimś współpracuję, to zazwyczaj temu komuś ufam. O substancji masteron (drostanolone – red.) przeczytałem dwa dni temu, co to jest. Wiedziałem, co biorę, ale nie zgłębiałem się, co to, bo miałem to w d... Zapytałem się, czy to jest legalne. Odpowiedział, że w 72 h nie będę miał tego w organizmie. Wiedziałem, że to coś nielegalnego – mówił w Kanale Sportowym. 

Surowa decyzja IUTA

Dopiero teraz poznaliśmy finał sprawy Roberta Karasia. Organizacja IUTA zdecydowała się zawiesić Polaka na dwa lata. Okres karencji biegnie od 30 maja 2023 roku, czyli od daty wykrycia pozytywnej próbki testu antydopingowego, i potrwa do 29 maja 2025 roku.

Dodatkowo Karasiowi odebrano rekord świata na dystansie 10-krotnego Ironmana (38 km pływania, 1800 km roweru oraz 422 km biegu).

MP

Robert Karaś zawieszony przez IUTA. Fot. Instagram/robert_karas_teamkaras

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Sport