Volkswagen, jeden z największych koncernów motoryzacyjnych świata, ogłasza poważne cięcia zatrudnienia. Do 2030 roku pracę straci łącznie 35 tysięcy osób, a dla pozostałych zamrożone zostaną płace. Równocześnie firma inwestuje za oceanem i rozbudowuje swoją obecność w Stanach Zjednoczonych. Czy zmiany dotkną także polskie zakłady Volkswagena?
Zwolnienia i zamrożenie płac – jak Volkswagen oszczędza miliardy
Jak informuje dziennik „Bild”, ponad 20 tysięcy pracowników Volkswagena zgodziło się na wcześniejsze odejście z pracy. Choć formalnie ma to charakter dobrowolny, koncern zamierza do 2030 roku zredukować zatrudnienie o łącznie 35 tysięcy etatów. Powodem są rosnące koszty produkcji i spadek sprzedaży w Chinach, co doprowadziło do 30-procentowego spadku zysków netto.
Część odchodzących przejdzie w tryb niepełnego zatrudnienia przedemerytalnego, a odprawy mogą sięgać nawet 400 tys. euro. Około 130 tys. pracowników zgodziło się na zamrożenie wynagrodzeń. Zrezygnowano również z wypłaty dodatków urlopowych. Zmniejszono także liczbę miejsc stażowych – z 1400 do 600 rocznie od 2026 roku. W sumie firma planuje oszczędności rzędu 1,5 miliarda euro rocznie.
Zakłady Volkswagena w Polsce na razie bez zmian
Volkswagen posiada w Polsce cztery zakłady produkcyjne: dwa w Poznaniu, jeden we Wrześni i jeden w Swarzędzu, a także fabrykę silników w Polkowicach. Obecnie nie ma oficjalnych informacji o planach redukcji zatrudnienia w polskich oddziałach koncernu. Związek zawodowy IG Metall zapewnia, że działania podjęte przez firmę mają na celu zapobieżenie zamykaniu zakładów.
Volkswagen inwestuje w USA i stawia na rynek amerykański
Prezes Volkswagena Oliver Blume zapowiedział wielomilionowe inwestycje w Stanach Zjednoczonych. Grupa już teraz zatrudnia tam ponad 20 tysięcy osób i produkuje nie tylko auta osobowe, ale także ciężarówki i autobusy szkolne. Nowa fabryka marki Scout – elektrycznych SUV-ów i pickupów – jest w trakcie budowy.
Podobne działania podejmują także inne niemieckie koncerny. Prezes BMW Oliver Zipse przypomniał niedawno, że największa fabryka tej marki znajduje się w USA. Z kolei Mercedes, według nieoficjalnych informacji, prowadzi rozmowy z administracją prezydenta Donalda Trumpa. Tymczasem w kwietniu USA nałożyły 25-procentowe cła na import samochodów z Unii Europejskiej, co może być kolejnym impulsem do przenoszenia produkcji do Ameryki.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Ile osób straci pracę w koncernie Volkswagen do 2030 roku
- Czy zmiany w zatrudnieniu dotyczą zakładów Volkswagena w Polsce
- Jakie inwestycje planuje Volkswagen w Stanach Zjednoczonych
- Dlaczego niemieckie koncerny motoryzacyjne stawiają na amerykański rynek
- Jakie działania oszczędnościowe wprowadza Volkswagen, by poprawić wyniki finansowe
TW
na zdjęciu: Pracownik Volkswagena pracuje przy montażu samochodu ID.3 na linii produkcyjnej pojazdów elektrycznych w fabryce Volkswagen Glaeserne Manufaktur (Szklana Manufaktura) w Dreźnie, Niemcy. fot. EPA/FILIP SINGER
Inne tematy w dziale Gospodarka