Forum Ekonomiczne w Karpaczu to jedno z najważniejszych miejsc debat o przyszłości gospodarki w Europie Środkowej. W tym roku szczególną uwagę zwróciła prezentacja Lidla Polska. Prezes sieci, Włodzimierz Wlaźlak, przypomniał, że sama wartość wkładu firmy do polskiego produktu krajowego brutto w 2024 roku wyniosła 11,4 miliarda złotych.
– Czujemy się częścią polskiej gospodarki w bardzo szerokim zakresie. To nie tylko liczby, które pokazują nasz wkład w PKB, ale także zatrudnienie, podatki czy inwestycje w zrównoważony rozwój. Nasz wpływ wykracza poza działalność stricte handlową – oddziałuje także na kontrahentów i społeczności lokalne – zaznaczył Włodzimierz Wlaźlak.
Obejrzyj rozmowę z Włodziemierzem Wlaźlakiem i Michałem Nowaczkiem z Lidl Polska:
Jak dodał członek zarządu Michał Nowaczek, Lidl działa w Polsce zgodnie z zasadą pełnej przejrzystości finansowej.
– W naszym DNA leży przestrzeganie prawa. Wszystkie podatki płacimy w Polsce i jesteśmy z tego dumni. W 2024 roku łącznie odprowadziliśmy 3,5 miliarda złotych danin publicznych – podkreślił Nowaczek.
Polska żywność na europejskich stołach
Jednym z najważniejszych wniosków raportu jest ogromna rola Lidla w eksporcie polskiej żywności. Dzięki sieci dystrybucji firmy produkty rodzimych producentów trafiają do setek sklepów na całym kontynencie.
– Lidl jest największą prywatną platformą eksportową dóbr rolno-spożywczych w Polsce. W 2024 roku wartość eksportu sięgnęła 6,9 miliarda złotych, a w ciągu ostatnich siedmiu lat – 32 miliardów. To efekt pracy polskich dostawców, którzy są niezwykle konkurencyjni: oferują wysoką jakość, innowacyjność i atrakcyjne ceny – tłumaczył Wlaźlak.
– Nasze liczby z roku na rok rosną. – dodał Michał Nowaczek. – To nie tylko sukces Lidla, ale przede wszystkim polskich producentów, którzy dzięki współpracy z nami zdobywają rynki zagraniczne.
Sklepy, lokalizacje i elektromobilność
Lidl ma w Polsce 952 sklepy, a rocznie otwiera kilkadziesiąt nowych placówek.
– Dopiero co świętowaliśmy otwarcie 950. sklepu w Miłkowie pod Karpaczem. To symboliczne, że dzieje się to właśnie tutaj, podczas Forum Ekonomicznego – zauważył Wlaźlak.
Firma inwestuje również w rozwój infrastruktury elektromobilności. – Ponad dwa lata temu podjęliśmy decyzję, że przy każdym sklepie Lidla stanie ładowarka do aut elektrycznych. Dziś projekt jest praktycznie zakończony – poza kilkoma lokalizacjami, gdzie infrastruktura na to nie pozwala, ładowarki stoją przy naszych placówkach – mówił Nowaczek.
Jak podkreślają prezesi, elektromobilność to element szerszej strategii prośrodowiskowej. Lidl od lat działa w duchu poszanowania zasobów naturalnych i współpracuje z organizacjami ekologicznymi.
CSR i ludzie jako fundament sukcesu
Dużą część rozmowy poświęcono społecznej odpowiedzialności biznesu.Firma angażuje się w działania CSR czyli te podkreślające społeczną odpowiedzialność biznesu. Firna angażuje się w ochronę środowiska i życie lokalnych społeczności. Wlaźlak podkreślał, że działania CSR w Lidlu nie są jedynie formalnością.
– To, że jesteśmy wiarygodni w CSR, wynika z pasji i przekonania. Współpracujemy z WWF, jesteśmy jedyni w branży, którzy robią to na taką skalę. To nie greenwashing ponieważ CSR realizujemy systemowo, od lat, według strategii.
Zdaniem prezesa, kluczową rolę odgrywają pracownicy.
– Nie ma zadowolonego klienta bez zadowolonego pracownika.– mówił Wlaźlak Dlatego inwestujemy w szkolenia, jak program Lead You, w ramach którego wszyscy nasi pracownicy zostali przeszkoleni z zakresu CSR. To oni są naszymi ambasadorami i to dzięki nim klienci czują się dobrze w sklepach.
Stabilny format i konkurencja
Zapytany o przyszłość sieci, Wlaźlak podkreślił, że obecny format sklepów Lidla sprawdza się najlepiej.
– Nie planujemy wchodzić w inne formaty, jak małe sklepy city. – mówił w czasie rozmowy z Salon24 prezes. Stawiamy na komfort zakupów i odpowiedni standard obsługi. To nas wyróżnia i tego chcemy się trzymać.
Nowaczek dodał, że Lidl uważnie obserwuje konkurencję, ale koncentruje się na własnym rozwoju.
– Szanujemy działania innych, ale przede wszystkim patrzymy na siebie. Jeżeli jednak ktoś w oczywisty sposób wprowadza klientów w błąd, reagujemy stanowczo.– usłyszeliśmy w Karpaczu. - Przestrzeganie prawa to fundament naszego działania.
Tomasz Wypych
Fot: Włodzimierz Wlaźlak, prezes Lidl Polska, w czasie Forum Ekonomicznego w Karpaczu
Inne tematy w dziale Gospodarka