Niemiecki koncern Bosch, światowy lider w produkcji części samochodowych, ogłosił kolejną falę redukcji etatów w dziale motoryzacyjnym. Do 2030 roku pracę straci około 13 tysięcy osób, głównie w Niemczech. Największe cięcia dotkną zakładów w regionie Stuttgartu, gdzie swoją siedzibę ma firma Bosch. Tylko tam zwolnienia obejmą ponad 5 tysięcy pracowników.
Bosch tnie zatrudnienie w Niemczech i Europie
Niemiecki koncern Bosch, światowy lider w produkcji części samochodowych, ogłosił kolejną falę redukcji etatów w dziale motoryzacyjnym. Do 2030 roku pracę straci około 13 tysięcy osób, głównie w Niemczech. Największe cięcia dotkną zakładów w regionie Stuttgartu, gdzie swoją siedzibę ma firma Bosch. Tylko tam zwolnienia obejmą ponad 5 tysięcy pracowników.
To kolejny etap restrukturyzacji koncernu. Od 2024 roku Bosch zlikwidował już 11,6 tysiąca stanowisk pracy na całym świecie, z czego aż 4,5 tysiąca w Niemczech. Obecnie przedsiębiorstwo zatrudnia 417 900 osób, a najnowsze cięcia obejmą ponad 3 procent kadry.
Trudna sytuacja Boscha i branży motoryzacyjnej
Decyzja o zwolnieniach to efekt kryzysu, z jakim zmaga się sektor motoryzacyjny w Europie. Dział samochodowy Boscha notuje stratę na poziomie 2,5 miliarda euro rocznie. Na sytuację firmy wpływają słabnący popyt na nowe auta, rosnące koszty pracy i energii oraz coraz silniejsza konkurencja ze strony chińskich producentów.
Nie bez znaczenia są również bariery handlowe, m.in. amerykańskie cła, a także spadek sprzedaży na rynku chińskim. W efekcie wiele zakładów pracuje poniżej swoich możliwości, co wymusza cięcia kosztów i ograniczanie produkcji.
Bosch stawia na oszczędności i nowe technologie
W ramach restrukturyzacji Bosch zapowiada nie tylko redukcję zatrudnienia, ale także zmniejszenie inwestycji w zakłady, optymalizację łańcuchów dostaw oraz cięcia kosztów operacyjnych. Firma podkreśla, że wciąż dysponuje nadwyżką mocy produkcyjnych w działach administracyjnych, rozwoju czy sprzedaży.
Jednocześnie Bosch inwestuje w innowacje. Koncern rozwija technologie wodorowe, elektryczne i oprogramowanie dla pojazdów autonomicznych. Proces wdrażania nowych rozwiązań przebiega jednak wolniej, niż oczekiwano, co dodatkowo zwiększa presję na restrukturyzację.
Problemy Boscha wpisują się w kryzys niemieckiej motoryzacji
Sytuacja Boscha odzwierciedla szerszy kryzys niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. Redukcję zatrudnienia zapowiadają także giganci tacy jak Volkswagen czy Porsche. Eksperci podkreślają, że konkurencja z Chin będzie coraz większym wyzwaniem, a niemiecki sektor motoryzacyjny stoi przed koniecznością głębokiej transformacji.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Ilu pracowników Bosch planuje zwolnić do 2030 roku
- Jakie są główne powody redukcji zatrudnienia w firmie Bosch
- W jaki sposób Bosch zamierza szukać oszczędności i prowadzić restrukturyzację
- Jak sytuacja Boscha wpisuje się w szersze problemy niemieckiej branży motoryzacyjnej
na zdjęciu: siedziba Bosch w Renningen w Niemczech. fot. EPA/RONALD WITTEK/PAP/EPA.
Inne tematy w dziale Gospodarka