Firma Marwit, przez lata utożsamiana ze świeżymi sokami jednodniowymi, po blisko trzech dekadach działalności ogłosiła upadłość. Dawny gigant branży spożywczej z siedzibą pod Toruniem próbuje obecnie spieniężyć majątek. Na sprzedaż trafiły kolejne grunty, udziały spółek zależnych, a także znak towarowy.
Marwit – od sukcesu do upadłości
Spółka Marwit powstała w 1993 roku, kiedy to 20-letni wówczas Maciej Jóźwicki zdecydował się stworzyć markę specjalizującą się w sokach niepasteryzowanych. Z czasem firma stała się liderem w swoim segmencie, mając nawet 70 proc. udziału w rynku. Oprócz soków, Marwit oferował także surówki i smoothie, zdobywając popularność w całej Polsce.
Kłopoty zaczęły się w czasie pandemii. Zakłócenia w łańcuchach dostaw oraz wysokie koszty logistyki sprawiły, że spółka zaczęła tracić płynność. Zadłużenie Marwitu sięgnęło 180 mln zł. W 2020 roku działalność została zawieszona, a już rok później sąd ogłosił upadłość Marwit Sp. z o.o. oraz Marwit Foods Sp. z o.o.
Dlaczego Marwit nie przetrwał?
Eksperci wskazują, że choć pomysł na soki jednodniowe był innowacyjny, to wymagał bardzo restrykcyjnych standardów. Produkcja, transport i sprzedaż wymagały utrzymywania niskich temperatur i odpowiednich warunków przechowywania. Jak podkreślała Barbara Groele ze Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków, przedsięwzięcie było „skomplikowane i drogie”.
Choć przez lata Marwit był synonimem świeżości i jakości, skomplikowana technologia oraz wysokie koszty logistyki sprawiły, że biznes stał się nieopłacalny.
Wyprzedaż majątku Marwit
Proces wyprzedaży majątku trwa od 2021 roku. Jak podaje portal Superbiz, na sprzedaż trafiły właśnie kolejne aktywa. Wystawiono m.in. grunty w Pędzewie (powiat toruński) o powierzchni 11,4577 ha za 1,476 mln zł netto.
Pod młotek idzie również znak towarowy „Ogrody Natury”, którego cena wywoławcza wynosi 69 tys. zł netto, a także 100 proc. udziałów w spółce Biogaz – Invest Sp. z o.o. (84 tys. zł netto). Oferty można składać do 8 października.
Koniec pewnej epoki
Upadłość Marwitu to symboliczne zakończenie pewnej epoki w polskim rynku spożywczym. Marka, która jeszcze kilka lat temu była obecna w niemal każdym sklepie, dziś istnieje już tylko w pamięci konsumentów.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Dlaczego firma Marwit ogłosiła upadłość
- Jak pandemia i koszty logistyki wpłynęły na kondycję producenta soków
- Jakie aktywa Marwitu trafiły na sprzedaż
- Dlaczego technologia produkcji soków jednodniowych okazała się zbyt kosztowna
na zdjęciu: zamknięta brama. zdjęcie ilustracyjne. fot. Tom & Anna, Pixnio, CC0
Red.
Inne tematy w dziale Gospodarka