MPK Wrocław już rozpoczęło szeroko zakrojone przygotowania do zimy. „Akcja Zima” obejmuje przeglądy techniczne autobusów i tramwajów, szkolenia dla kierowców, działania na torowiskach oraz całodobowy monitoring warunków pogodowych. Wszystko po to, by komunikacja miejska działała bezpiecznie i punktualnie nawet podczas mrozów, śnieżyc i gołoledzi.
Komunikacja miejska przygotowuje się na zimowe warunki
Zima co roku jest jednym z największych wyzwań dla transportu publicznego. MPK Wrocław uruchamia więc cykliczną „Akcję Zima”, czyli zestaw procedur, które mają zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów i niezawodność taboru. Przygotowania rozpoczynają się z wyprzedzeniem – jeszcze zanim pojawią się pierwsze przymrozki.
Wszystkie autobusy i tramwaje przechodzą szczegółowe kontrole techniczne. Sprawdzane są systemy ogrzewania, nagrzewnice, piece grzewcze, układy HVAC oraz szczelność instalacji. W nowszym taborze wykorzystywane są inteligentne systemy automatycznej regulacji temperatury wewnątrz pojazdu.
Autobusy i tramwaje: priorytetem komfort pasażerów
MPK podkreśla, że utrzymanie odpowiedniej temperatury w pojazdach jest kluczowe dla komfortu podróżnych.
W autobusach ogrzewanie uruchamia się automatycznie, a przy niższych temperaturach wspierają je dodatkowe źródła ciepła. W tramwajach natomiast poziom ogrzewania dostosowywany jest do warunków atmosferycznych i specyfiki danego typu taboru.
Kierowcy i motorniczowie przypominają procedury zimowe
Zima to także czas odświeżania wiedzy przez kierowców i motorniczych. Otrzymują oni materiały szkoleniowe dotyczące jazdy po śliskiej nawierzchni, reagowania na szybkie zmiany pogody, a także zasad obowiązujących podczas intensywnych opadów śniegu.
W dyspozytorniach przygotowane są procedury, które obowiązują zarówno w przypadku gołoledzi, jak i nagłych załamań pogody.
Torowiska, zajezdnie i nocne tramwaje „przecierające szlak”
W sezonie zimowym szczególne znaczenie mają działania prowadzone w terenie.
Zajezdnie oraz dachy budynków przygotowywane są do odśnieżania. Torowcy kontrolują instalacje podgrzewania zwrotnic, a tam, gdzie systemów elektrycznych nie ma – prowadzą ich ręczne oczyszczanie.
Podczas intensywnych opadów śniegu nocą na tory wyjeżdżają specjalne tramwaje, które „przecierają” szlaki i zapobiegają gromadzeniu się śniegu w najbardziej wrażliwych punktach sieci tramwajowej.
Całodobowy nadzór Centrali Ruchu MPK
Centrala Ruchu przez 24 godziny na dobę monitoruje stan pogody, temperaturę oraz sytuację na trasach. Informuje kierowców o zmianach warunków, koordynuje działania i współpracuje ze służbami miejskimi odpowiedzialnymi za odśnieżanie i posypywanie dróg.
W razie potrzeby MPK zgłasza miejsca wymagające interwencji i dba o to, by kursowanie pojazdów było utrzymane w całym mieście.
Zima wymaga ostrożności od wszystkich uczestników ruchu
MPK przypomina, że wydłużona droga hamowania, nagłe zmiany pogody i śliska nawierzchnia to realne zagrożenia w zimowych miesiącach. Spółka podkreśla, że nawet najlepsze przygotowania techniczne i organizacyjne to tylko część sukcesu. Równie ważna jest ostrożność kierowców, pieszych i pasażerów.
Red.
fot. materiały prasowe