na zdjęciu: pociąg transportowy PKP Cargo. fot. Alex Noble, CCO
na zdjęciu: pociąg transportowy PKP Cargo. fot. Alex Noble, CCO

Przewrót na szczycie w PKP Cargo. Nagle obalono prezesa

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 9
W PKP Cargo doszło do nagłej zmiany na szczycie. Rada nadzorcza odwołała Agnieszkę Wasilewską-Semail z funkcji prezesa spółki. Decyzja zapadła bez podania przyczyn i wchodzi w życie z końcem 22 grudnia.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • kto stracił stanowisko w PKP Cargo
  • kto tymczasowo przejmie stery w spółce
  • w jakiej sytuacji finansowej jest przewoźnik
  • jakie decyzje zapadną jeszcze w tym roku

Rada nadzorcza odwołała prezesa PKP Cargo

Agnieszka Wasilewska-Semail pełniła funkcję prezesa od 20 stycznia 2025 r., po wygraniu konkursu miesiąc wcześniej. W poniedziałek rada nadzorcza zdecydowała o jej odwołaniu, nie wskazując oficjalnego uzasadnienia.

Jednocześnie do czasowego pełnienia obowiązków prezesa delegowano Monikę Starecką, członkinię rady nadzorczej. Jej misja ma potrwać maksymalnie do 22 marca 2026 r.


Zmiany kadrowe i wątpliwości wokół akcji spółki

Odwołanie prezesa następuje w okresie napięć wokół spółki. Kilkanaście dni wcześniej z rady nadzorczej odwołany został Marcin Wojewódka. Wcześniej ujawniono jego transakcje na akcjach PKP Cargo, które zwróciły uwagę Komisji Nadzoru Finansowego.

KNF poinformowała, że analizuje te operacje pod kątem przepisów rozporządzenia MAR, dotyczącego potencjalnych nadużyć na rynku kapitałowym.


Restrukturyzacja, zwolnienia i spór ze Skarbem Państwa

PKP Cargo znajduje się w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, które zostało otwarte w lipcu 2024 r. Spółka przeprowadziła już zwolnienia grupowe, redukując zatrudnienie o ponad 3,6 tys. osób. Kolejne redukcje planowane są na lata 2025–2026.

Z początkiem bieżącego miesiąca przekazano, że Rada Wierzycieli PKP Cargo ma czas do 2 lutego 2026 r., aby ocenić plan restrukturyzacyjny spółki. Z kolei sama firma ma termin na złożenie ostatecznej treści propozycji układowych do 27 lutego 2026 r. Plan restrukturyzacyjny spółki złożono do sądu pod koniec czerwca 2025 r. Jak informowano wówczas, jeśli zaplanowane działania zostaną skutecznie wdrożone – w 2031 r. możliwe będzie osiągnięcie zysku EBITDA na poziomie ok. 1,296 mld zł. Plan zakłada m.in. stabilizację sytuacji finansowej w krótkim okresie poprzez działania nakierowane na optymalizację przepływów pieniężnych, renegocjację zobowiązań finansowych, redukcję kosztów oraz zwiększenie przychodów, m.in. poprzez rozwój współpracy z kluczowymi klientami. Ma też zakładać model spłaty zadłużenia wynoszącego blisko 3 mld zł.

Równolegle spółka domaga się od Skarbu Państwa 1,522 mld zł odszkodowania za realizację tzw. decyzji węglowej z 2022 r. Władze PKP Cargo zapowiadają pozew, jeśli środki nie zostaną wypłacone.


Kluczowe decyzje jeszcze w grudniu

Na 29 grudnia zaplanowano nadzwyczajne walne zgromadzenie PKP Cargo. Akcjonariusze mają zająć się m.in. obniżeniem kapitału zakładowego o 2,19 mld zł w celu pokrycia straty za 2024 r. oraz zmianami w składzie rady nadzorczej.

PKP Cargo w trzecim kwartale 2025 r. wypracowało 7,5 mln zł zysku i 36,1 mln zł zysku na działalności operacyjnej. Zgodnie z informacjami spółki w okresie dziewięciu miesięcy 2025 r. przeznaczyła ona na inwestycje 304,2 mln zł, czyli mniej o 42,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2024 r. Przeznaczone były one na nabycie rzeczowych aktywów trwałych oraz aktywów niematerialnych w formie zakupów, modernizacji oraz tzw. komponentu remontowego (naprawy i przeglądy okresowe taboru).


na zdjęciu: pociąg transportowy PKP Cargo. fot. Alex Noble, CCO

RD

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj9 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (9)

Inne tematy w dziale Gospodarka