Lech Wałęsa podczas spotkania Komitetu Obywatelskiego przy Prezydencie Lechu Wałęsie. Fot. PAP//Piotr Nowak
Lech Wałęsa podczas spotkania Komitetu Obywatelskiego przy Prezydencie Lechu Wałęsie. Fot. PAP//Piotr Nowak

Wałęsa o ks. Jankowskim: Nic nie widziałem. Był moim przyjacielem, tak pozostanie

Redakcja Redakcja Prezydent Obserwuj temat Obserwuj notkę 88

Dopóki nie mam dowodów, nie uwierzę, nie jestem w stanie - powiedział w sobotę b. prezydent Lech Wałęsa, pytany o doniesienia ws. wykorzystywania dzieci przez ks. Henryka Jankowskiego. Jego zdaniem bez ks. Jankowskiego nie byłoby zwycięstwa „Solidarności”. 

Podobnej treści wypowiedź zawarł na swoim facebookowym profilu: „Nie do wyobrażenia jest zwycięstwo Solidarności czy pozycja Wałęsy bez udziału fizycznego Ks.Jankowskiego .To co słszę dziś na temat zachowań ks Jankowskiego .jest nieprawdopodobne i nie jestem w stanie w to uwierzyć .Wiele wiele lat byłem w pobliżu i nic podobnego nie widziałem ..Nikt też za życia księdza nie poinformował mnie i nie zgłosił podobnych uwag .Był moim przyjacielem i tak pozostanie . Tylko Pan Bóg może to wyjaśnić i osądzić” (pisownia oryginalna).

image
Źródło: Facebook/Lech Wałęsa

Były prezydent, pytany o tę sprawę w sobotę w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, w trakcie spotkania Komitetu Obywatelskiego przy Prezydencie Lechu Wałęsie, podkreślił, że z księdzem Jankowskim znał się „wiele, wiele lat”. 

Polecamy: Obalili pomnik księdza Jankowskiego w Gdańsku. Jest nagranie

– Dopóki nie mam dowodów, to ja w to nie uwierzę, nie jestem w stanie. Po prostu nie jestem w stanie powiedzieć ani tak, ani przeciw – powiedział Wałęsa. – Ja się tylko dziwię, że dopiero teraz ... dlaczego nikt mi za życia nie powiedział? Dlaczego nie zgłosił się do mnie, że jest taki problem? Ja bym to inaczej spróbował rozwiązać. A teraz, kiedy 7-8 lat nie żyje, ja mam zmieniać obraz nasz przyjacielski? To jest za trudne – mówił. 

image
Były prezydent Lech Wałęsa (C) i były wicewojewoda pomorski Krzysztof Pusz (P). Fot. PAP/Piotr Nowak

Pytany o doniesienia dotyczące przeszłości agenturalnej ks. Jankowskiego, Wałęsa odparł: „Nie byłoby - moim zdaniem - zwycięstwa Solidarności ani wielkiego Wałęsy, gdyby nie praktyczny udział ks. Jankowskiego”. – Wszystkie spotkania, ze wszystkimi prezydentami, premierami, to on zabezpieczał, on wystawiał obiady i kolacje, te wszystkie spotkania tam były – mówił Wałęsa. 

Zobacz: Obalenie pomnika księdza Jankowskiego. Reakcje władz Gdańska i internautów

– Więc jaki to agent? W takim razie musimy przyjąć, że to bezpieka, komuniści, zrobili przewrót i zwycięstwo „Solidarności”. Moim zdaniem - zostawmy to Panu Bogu do oceny – podsumował były prezydent. 

O tym, że ks. Jankowski był agentem SB, a jego teczka została zniszczona, mówił w wywiadzie dla „Gazety Wyborczej” wicemarszałek Senatu Bogdan Borusewicz. 


Źródło: Facebook, PAP, „GW”

KW 

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.  



Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka