Widać kolejną falę rosyjskiego wzmożenia propagandowego. Pojawiły się skandaliczne notki 500Ton-Artymowicza, Paesa, Flygi, a Buster wytrwale uprawia "miękką propagandę". Ta notka jest próbą syntezy działań KL, której nie zauważyłem dotąd w necie i polemiką z Nudnym, który wciska mi i Tigrowi stronniczość. Od samego początku stosowałem jednakowe kryteria wobec polskich i rosyjskich uczestników wydarzenia. Przeciwstawiałem się opluwaniu polskich załóg, ale i "zwalaniu winy" na rosyjskich żołnierzy, postawionych w roli zespołu do kierowania lotami. Jednakowoż, warto jest zapoznać się z syntetycznym (acz pobieżnym), przedstawieniem pracy KL w dniu 10-04-2010 na Siewiernym, tak jak ja to widzę.
ELEMENTARNE ZASADY PRACY
- Być psycho-fizycznie sprawnym (przynajmniej trzeźwym)
- Powtórzyć sobie zasady pracy lotniska, pełnionego stanowiska, obsługiwanych urządzeń
- Zweryfikować sprawność urządzeń niezbędnych do pracy
- Nawiązać kontakt z załogą samolotu, podać DOSTĘPNĄ W DANEJ CHWILI procedurę podejścia i war. meteo
- Uzgodnić postępowanie w czasie wykonywania procedury
- Informować o zmianach sytuacji w czasie podejścia - szczególnie na odcinku DRL-BRL
- Weryfikować zrozumiałość komend i komunikatów
- W wypadku naruszenia zasad wykonywania podejścia wydać komendę - Odejście na 2-gi krąg, już w odległości 8 km od PP (przynajmniej przy stosowaniu propagandowej i fałszywej procedury 2xNDB, popularyzowanej przez świnie z MAK)
ad.1
Brak potwierdzenia trzeźwości i sprawności, odwołanie zeznań KL o wykonaniu badań przez lekarza
ad.2
Brak informacji o dostępnej na lotnisku i stosowanej przez KL karcie podejścia, znane jest tylko stosowanie przez KSL nieregulaminowej ścieżki 3°(bez uzasadnienia)
ad.3
Błędy pracy radaru, niesprawność kamery nagrywającej obraz radarowy (rzekome, bo w/g Rosjan nie ma prawa się zdarzyć w wojsku)
ad.4
Podanie niepełnych i sfałszowanych war. meteo, brak podania i uzgodnienia procedury dostępnej na lotnisku w tym dniu,
obu polskim Załogom (podano ją tylko rosyjskiemu pilotowi Ił-76)
ad.5
Nie dość, że nie podano procedury, to nie podano polskim Załogom zasad do stosowania w czasie wykonywania podejścia(znowu podano je tylko rosyjskiemu pilotowi)
ad.6
Niepoinformowanie o spadku widzialności do 200 i mniej metrów i wątpliwej pracy radaru
ad.7
Komendy weryfikował np. por. Wosztyl, przez prosty komunikat - "Powtórz" , ale i KL wtedy prosił o dodatkowe potwierdzenia.
ad.8
Komendy - Odejście były wydawane za późno we wszystkich 4 przypadkach, a komenda Horyzont była wydana przez osobę nieuprawnioną (Ryżenko) i była komendą skandalicznie błędną w momencie osiągnięcia WB=10 m i zniżaniu. Prowadziła do rozbicia się samolotu o zbocze jaru
Wykaz błędów rosyjskiej kontroli lotów na Siewiernym w dniu 10-04-2010
- brak podania widzialności pionowej
- brak podania dostępnej procedury(tylko rosyjskiemu pilotowi)
- brak uzgodnienia procedury (narzucenie procedury rosyjskiemu pilotowi)
- NAKAZANIE wykonania 2-go podejścia rosyjskiemu pilotowi, w warunkach widzialności 400 m
- przypomnienie o konieczności kwitowania wysokości - tylko rosyjskiemu pilotowi
- brak weryfikacji pracy niesprawnej BRL
- brak weryfikacji wskazań odległości na radarze, przy przekraczaniu DRL
- brak podawania poprawek, za wyjątkiem tych dla Wosztyla (kurs i wysokość "wyżej", ta podana błędnie tuż przed PP)
- podawanie zaniżonej odległości od PP