Mam dla Pana Ministra wielki szacunek.
Nie mniej jak każdy Obywatel w naszej Ojczyźnie nauczony doświadczeniem spoglądam od czasu do czasu na ręce.
Aby nie było bolesnych powtórek z HISTORII typu TW "BOLEK".
Opublikowany 04.11.2013
Fragment Koncertu laureata Jana Kaczmarka (Kabaret Elita). Zerowy bilans czyli pero, pero.
Samotnej pannie, którą mija
To szczęście, jakim jest zamęście
Mile w staropanieństwie sprzyja
Zerowy bilans szczęść i nieszczęść
Mąż jej się nigdy nie upija
Nie musi się przejmować teściem
Nigdy też dziecka nie przewija
I to w nieszczęściu jest jej szczęściem
Pero, pero, bilans musi wyjść na zero
Stary kawaler w swoim szczęściu
Jakim poniekąd jest celibat
Czuje się z wiekiem coraz częściej
Tak jak wyjęta z wody ryba
Nikt mu nie powie "Witaj zięciu!"
Choćby go z córką w słomie zdybał
Rodziny brak to takie szczęście
Jak wolna rączka, ale w trybach
Pero, pero, bilans musi wyjść na zero
Osobnik, co wyleciał z pracy
Zamiast rozpaczać i żałować
Szybko to sobie przetłumaczy
No, wreszcie nie muszę już tu pracować
Świnia, co wczoraj był kolegą
Równie spokojnie patrzy w przyszłość
Bo w końcu nie ma tego złego
Które na dobre by mu nie wyszło
Pero, pero, bilans musi wyjść na zero
Życiowy bilans szczęść i nieszczęść
Musi w efekcie wyjść na zero
Szczęście to jakby w pewnym sensie
Początek nieszczęść jest dopiero
Klęska przedtaktem bywa szczęścia
Trud nieraz kończy się karierą
Lecz i niekiedy po Austerlitz
Dość często zdarza się Waterloo
Pero, pero, bilans musi wyjść na zero
Nie jestem lekarzem na wszystkie bolączki nie mam lekarstwa.

Do serca przytul psa, weź na kolana kota.
http://albatros.salon24.pl/697305,na-paluchu-15-04-2010-roku,2
19.02 12:12Kategoria: Katastrofa smoleńska Odsłon: 742 0 Komentuj
"Na paluchu" 15.04.2010 roku
ciąg dalszy ...
TVP INFO 10.04.2010 KATYN 10.17

Ks. Zawislak Katyn TVPINFO godz.09.56
www.youtube.com/watch
Na koniec, prosze sie uwaznie przyjrzec zdjeciom posla Z.Cichonia.
Szczegolna uwage proponuje zwrocic na godziny wykonania zdjec.
www.zbigniewcichon.pl/aktualnosci/264/Tragiczna-wiadomosc-o-katastrofie/
www.polskieradio.pl/.../1417548,Pustka-zostaje-na-zawsze-Polska-deleg...
10.04.2015 - Delegacji, w której są m.in. przedstawiciele rodzin katyńskich i rodzin ofiar ... Złożono wieńce od rodzin ofiar katastrofy, od instytucji państwowych RP oraz od ...10 kwietnia 2010 r. w katastrofie Tu-154M w Smoleńsku zginęli ...
Ślady biologiczne.
AKCJA POLICJI Z OPÓŹNIENIEM


Sprawa zaginięcia Ewy Tylman. Psy tropiące niemieckiej policji ...

Akcja policji z opóźnieniem. Psy w akcji - Radio Merkury Poznań
Jak można po kilku miesiącach odkryć drogę ślady biologiczne pozostawione na Moście Świętej Królowej Jadwigi w Poznaniu, gdzie codziennie przewala się ruch miejski i setki jeśli nie tysiące ludzi.
Taki ekskperyment sądowy został kilka dni temu wykonany dzięki psom policyjnym z Niemiec w Poznaniu.
Poznań: zamknięto ulice, szukając tropów Ewy Tylman - Fakty TVN online
fakty.tvn24.pl970 × 546Wyszukiwanie obrazem
Poznań: zamknięte ulice, a na nich psy policyjne z Niemiec. Szukały tropów Ewy
Zdjęcie nr 3 w galerii - Zamknięte centrum Poznania. Specjalnie ...
wiadomosci.gazeta.pl1024 × 683Wyszukiwanie obrazem
Zamknięte centrum Poznania. Specjalnie szkolone psy z Niemiec szukały śladów Ewy Tylman. Podjęły dwa tropy
Na paluchu na Krańcach Okęcia w dniu 15 kwietnia 2010 roku znalazł się pojazd lotniskowy BUS z Okęcia jakim pasażerowie z terminala są przewożeni pod trap samolotu.
Czy tam znajduje się baza do remontu i konserwacji pojazdów lotniskowych ?.
Okęcie "Paluch" 15.04.2010 roku Na pewno nie pojedzie !!!
Ślady biologiczne - kto podróżował tym pojazdem. Kiedy został wyłączony z ruchu ?
Czy pasażerowie PIELGRZYMKI DO KATYNIA 10 kwietnia 2010 roku odlecieli z lotniska EPWA Chopin Airoprt w godzinnach wczesnoporannych.
A może zostali przewiezieni z Hangaru terminala wojskowego do innego portu lotniczego pod jurysdykcja MON np. w Modlinie, Mińsku Mazowieckim czy Sochaczewie lub Nowym Mieście !
Lotnisko Sochaczew-Bielice
Dla pilota
Wiadomo, że monitoring lotniska EPWA w dniu 10 kwietnia 2010 roku był nieczynny.
Kto za to odpowie KONSALNET ?
www.konsalnet.pl/monitoring,29,1,pl
Usługa monitoringu polega na całodobowym nadzorowaniu sygnałów płynących z systemów alarmowych zainstalowanych w obiektach Klientów. W przypadku ...
>>>
NIĆ ARIADNY CZYLI PANSA - POLSKA AGENCJA ŻEGŁUGI POWIETRZNEJ - NA POKUTĘ I LEKARSTWO ODWIEDZINY W MAJESTACIE PRAWA.
Siegam dość CZĘSTO do kolebki naszej CYWILIZACJI kultury klasycznej Grekow i Rzymian.
MITOLOGIA GRECKA I RZYMSKA
Jankesow nie było jeszcze wtedy na ŚWIECIE. Więc 11 WRZEŚNIA 2001 SIĘ NIE "URODZIŁ"
Chociaż podstęp był:
http://archeos.pl/forum/index.php?topic=533.0
koń trojański - złowrogi, niebezpieczny podarunek, zdobycz przynosząca zgubę, podstęp, fortel
Pochodzenie: Odyseusz namówił Greków do podstępu: wsiedli na okręty i udawali, że odpływają spod Troi. Na wybrzeżu zostawili dużego, drewnianego konia. Trojańczycy sądzili, że jest to dar bogów i wprowadzili konia do miasta. We wnętrzu budowli ukryli się wojownicy greccy. Nocą otworzyli wojsku bramy i zaatakowali miasto. Troja została zdobyta.
puszka Pandory - źródło nieszczęść i kłopotów
Pochodzenie: Zeus nakazał Hefajstosowi, by ten stworzył przepiękną kobietę, Pandorę, którą następnie bogowie obdarowali szczelnie zamkniętą puszką i zaprowadzili przed chatą Prometeusza. Tytan wyczuł podstęp i nie przyjął jej do siebie. Wtedy dziewczyna poszła do brata Prometeusza – Epimeteusza, który ożenił się z Pandorą i wbrew wszelkim przestrogom zajrzał wraz z żoną do tajemniczej puszki. Z pojemnika natychmiast wydostały się na świat wszelkiego rodzaju choroby, troski i cierpienia.
zastosujemy do rozwiązania ZAGADKI SMOLEŃSKIEJ DWA WSTĘPNIE ROZWIĄZANIA:
nić Ariadny - pomoc w rozwiązaniu problemu, w wyjściu z trudnej sytuacji
Pochodzenie: Ariadna, córka króla Minosa, podarowała ateńskiemu bohaterowi, Tezeuszowi, kłębek wełny, aby mógł odnaleźć wyjście z labiryntu po pokonaniu Minotaura. Tezeusz przymocował kłębek przy wejściu i idąc rozwijał nitkę. Potem, zwijając ją, odnalazł wyjście.
węzeł gordyjski - trudny do rozwiązania problem, skomplikowana
Pochodzenie: W świątyni Zeusa w Gordion znajdował się kunsztowny węzeł z łyka zamocowany przy wozie. Według przepowiedni ten kto go rozwiąże, miał zostać władcą Azji Mniejszej. Aleksander Macedoński rozwiązał ten problem rozcinając węzeł mieczem.
ABY ZBADAĆ CO WZLECIAŁO W POWIETRZE I PRZEBYWAŁO W POLSKIEJ STREFIE PRZESTRZENI POWIETRZNEJ W DNIACH 7-19 KWIETNIA 2010 ROKU UDAJEMY SIĘ Z NIEZAPOWIEDZIANĄ WIZYTĄ abw DO pansa.
KOMISJA MON d/s ZBADANIA PRZYCZYN przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej winna mieć możliwości dyskretnego przejęcia danych:
tam z dokładnością ZEGARA ATOMOWEGO WG UTC wszystko będzie podane jak na dłloni.
https://www.flightradar24.com/
Flightradar24 is the best live flight tracker that shows air traffic in real time. Best coverage and cool features!
Apps. Turn your phone or tablet into an air traffic radar and see ...
|
How it works. Flightradar24 is a flight tracker that shows live air ...
|
Frequently asked questions. What is the difference between the ...
|
Airline fleet - Flights history - World airports - Pinned Flights - ...
|
Read more about our flight tracking apps. Flightradar24 is ...
|
share your data via raspberry pi, linux, windows ... All users ...
|
|
Samochodem z MON się nie dojedzie.
Ale komunikacją miejską, rowerem czy na pieszo OWSZEM, OWSZEM.
Proponuję więc 10 kwietnia 2016 roku ODWIEDZINY ZMARŁYCH OFIAR TRAGEDII NARODOWEJ NA POWĄZKACH a dla nas DLA prawdy W DRODZE - SPACER DO PANSA AGENCJI KONTROLI RUCHU LOTNICZEGO.
Mam nadzieję, że panowie Siemoniuk i Macierewicz się pogodzą WOBEC NIEZBITYCH FAKTÓW.
beczka Danaidy- to określenie trudnej i bezowocnej pracy, podobnej do pracy Syzyfa, króla Koryntu. W mitologii określenie to pojawiło się po przewinieniach Danaid (córek Danaosa, króla Argos), które za zabicie swych mężów, za karę musiały napełnić dziurawą beczkę stojącą nad płomieniami w Tartarze.
Ogień prometejski - natchnienie, zasada życia. Pochodzenie zawdzięczamy Prometeuszowi tytanowi, który chcąc ulżyć ludziom, wykradł kilka iskier z wozu Heliosa. Został za to skazany na ogromne męki, ponieważ narażony został na wyjadanie odrastającej wątroby. Uratowany został przez Heraklesa.
Pole elizejskie - raj, kraina wiecznego szczęścia, w której znajdują się dobre dusze (wersja według religii chrześcijańskiej). W mitologii pola te były miejscem biesiad w krainie wiecznej szczęśliwości. Częściej jednak przedstawiana jako kraina nad Oceanem, na zachodnich krańcach świata – miejsce wiecznej szczęśliwości i wiecznej wiosny. Panował tam Kronos, syn Gai (Matki Ziemi) i Uranosa (Pana Niebios), a jednocześnie ojciec Zeusa i Hadesa. Starożytni grecy wyobrażali sobie życie po śmierci jako mniej ciekawe niż na Ziemi. Dusza zmarłego po przepłynięciu rzeki Styks w łodzi starca Charona, stawała przed trybunałem trzech sędziów. Tam dusza była sądzona, następnie szła w jedno z trzech miejsc spoczynku wiecznego; m.in. na Elizje. Sprawiedliwi kierowali się na prawo do rzeki zapomnienia - Leto. Napiwszy się z niej wody, zapominali o ziemskim życiu.
Powrót do Itaki - szczęśliwy powrót do ojczyzny lub do domu. Wiąże się z ponad dziesięcioletnią podróżą do domu samego Odyseusza.
Pyrrusowe zwycięstwo - zwycięstwo opłacone nadmiernymi ofiarami. Nazwa pochodzi od imienia króla Epiru, Pyrrosa, który w III w. p.n.e. toczył wojnę z Rzymem i jego okupionej dużymi stratami, wygranej w bitwie pod Ausculum w roku 279 p.n.e.. Wedle starożytnych historyków Pyrrus miał powiedzieć po bitwie do gratulujących mu sukcesu oficerów: "Jeszcze jedno takie zwycięstwo i będę zgubiony". Odnosiło się to do tego, iż zwycięstwo kosztowało Pyrrusa ok. 3-4 tys. zabitych i dużą liczbę rannych (w sumie kilkanaście procent składu osobowego armii), które to straty w warunkach wojny prowadzonej na obcym terytorium były nie do uzupełnienia, natomiast Rzymianie, mimo iż ich straty były blisko dwukrotnie większe, operując na własnej ziemi z łatwością mogli sformować nowe legiony.
Sfinks - zagadka, tajemnica trudna do rozwiązania. Był to potwór o ciele lwa, twarzy i piersi kobiecej i skrzydłach ptaka. Porywał ludzi i rzucał w przepaść, oznajmiwszy wpierw, że będzie tak czynił, póki ktoś nie rozwiąże jego zagadki. Wybawicielem Teb został Edyp. Jego losy znajdziecie w tym artykule.
Zbierać laury - osiągać sukcesy, zdobywać zaszczytne miejsce w zawodach. Laur lub wieniec laurowy to symbol i nagroda zwycięstwa w równej walce. Wieńcem laurowym ozdabiano głowy zwycięzców na igrzyskach w Grecji i Rzymie. Z czasem stał się symbolem nie tylko zwycięstwa, ale wybitnych osiągnięć we wszelkich dziedzinach życia. W średniowieczu kończący studia honorowani byli gałązkami owocującego wawrzynu. Wieńcem laurowym nagradzano m.in. wybitnych pisarzy.
Zejść do Hadesu - potoczne znaczenie śmierci, czyli odejścia na drugi świat. W mitologii to Hades był odpowiednikiem naszego nieba, bądź dzisiejszego cmentarza.
Trwa to już blisko 6 lat. Szybciej byłoby rowerkiem wziętym z warszawskiej ulicy.WYPOŻYCZALNIA SIECI MIEJSKIEJ FUNKCJONUJE od marca 2016 roku jak co roku zresztą.
Panowie tylko KASKI na głowie i kamizelki odblaskowe. Szkoda WAS.
(1).jpg)
Miejskie rowery znów dostępne. Veturilo po zimie wraca do Warszawy ...

I na wycieczkę rowerową z MON do PANSA - to tylko 44 minuty, tyle i aż tyle po 6 latach BADAŃ KATASTROFY SMOLEŃSKIEJ !!!

Do roboty ! Inaczej WAS ludzie wyśmieją ?!






http://www.kontrola-ruchu-lotniczego.com/2014/10/fotorelacja-dzien-kontrolera-pazp-od.html
Fotorelacja: Dzień Kontrolera - PAŻP od kuchni
Czy kiedykolwiek zastanawialiście jak wygląda praca kontrolerów ruchu lotniczego? Z okazji obchodzonego Międzynarodowego Dnia Kontrolera Ruchu Lotniczego redakcja Pasazer.com gościła w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Kim jest kontroler ruchu lotniczego?
Kontroler ruchu lotniczego to osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo samolotów znajdujących się na niebie. Zapewnia tzw. separacje maszyn, czyli bezpieczne między nimi odległości, instruuje pilotów co do trasy i wysokości przelotów, a także odpowiada za kolejność startów i lądowań.
Kontrolerzy mogą wprowadzać zmiany do zgłoszonego przez pilotów planu lotu, na przykład nakazując im oczekiwanie w tzw. holdingu lub zmieniając ich trasę. Ich zadaniem jest utrzymanie idealnego balansu pomiędzy bezpieczeństwem a maksymalną przepustowością przestrzeni lotniczej.
Kontroler dba także o to by samoloty latały najkrótszymi trasami pomiędzy lotniskami startu i lądowania. Skraca to czas podróży, przez co jest lot jest tańszy i bardziej ekologiczny. Istnieją różne rodzaje kontroli ruchu lotniczego. Każda pozycja ma inne zadania. To m.in.:
- TWR - Tower – wieża, czyli Służba Kontroli Lotniska (odpowiedzialna m.in. za zezwolenia na start i lądowanie).
- APP – Approach – zbliżanie, Służba Kontroli Zbliżania (odpowiedzialna za dolot i odlot samolotu z danego portu lotniczego).
- ACC – Area Control Center – obszar, Służba Kontroli Obszaru (odpowiedzialna za samoloty na wysokościach przelotowych).
Poza tym istnieją jeszcze m.in. stanowiska GND (Ground, ziemia) czy DEL (Delivery Clearance, zgoda na plan lotu).
Wieża PAŻP, czyli EPWA TWR
Unikanie tłoku na lotnisku oraz dbanie o to, aby samoloty kołujące po drogach do kołowania i po płycie lotniska zachowywały bezpieczną odległość to główne zadania kontrolerów lotniska. Na każdym lotnisku możemy zobaczyć wieżę kontroli ruchu lotniczego. Z tego miejsca kontroler, mający w zasięgu wzroku całe lotnisko, instruuje poszczególne samoloty. Na "wieży" znajdują się w rzeczywistości nie tylko kontrolerzy pozycji TWR ("wieża"), ale również DEL (Delivery) oraz GND (ziemia).
Pilot przez radio prosi kontrolera TWR (lub, jeśli na danym lotnisku jest taka pozycja, kontrolera Delivery) o zezwolenie na uruchomienie silników, na kołowanie, jak i na odlot do lotniska docelowego.
Kontroler GND (lub jeśli takiej pozycji nie ma, to kontroler TWR) zezwala pilotowi na uruchomienie silników, instruuje go jakimi drogami (taxiway) ma dojechać do progu drogi startowej (runway). Gdy droga startowa jest wolna, kontroler zezwala pilotowi na jej zajęcie i start. Po starcie kontroler TWR podaje pilotowi "kanał radiowy", czyli częstotliwość, na której będzie współpracował z kolejnym organem służb kontroli ruchu lotniczego. Może to być częstotliwość APP/DEP (Approach/Departure) lub bezpośrednio ACC (kontrola obszarowa).
Na każdej wieży kontroli ruchu na lotniskach znajduje się balkon, z którego kontrolerzy mogą obserwować samoloty. Z tego w Warszawie bardzo dobrze widać pasy startowe i operacje. My obserwowaliśmy m.in. start Boeinga 737-400 PLL LOT.
A także lądowanie Airbusa A321 niemieckiej Lufthansy.
Kontrola obszaru
Kolejnym punktem naszej wycieczki jest kontrola obszaru - Area Control Center (ACC). To z nią piloci kontaktują się najczęściej. Kontroler obszaru zapewnia samolotom bezpieczne wznoszenie do zaplanowanych poziomów lotu (flight level, FL) i cały czas separuje samoloty na niebie, tak by odległość w poziomie była nie mniejsza niż 7 mil (11 km). W pionie zaś w odległości musi wynosić min. 1000 stóp (300 m). To tak jakby ustawić jeden samolot na lotnisku Chopina, drugi w okolicach Pałacu Kultury, trzeci zaś umieścić trochę ponad nim (PKiN ma 231 metrów).
W rzeczywistości separacja pionowa między dwoma samolotami lecącymi w tym samym kierunku wynosi minimum 2000 stóp. Zgodnie z zasadami przestrzeni o zredukowanych minimach pionowych (RVSM), obowiązujących już prawie na całym świecie, samoloty latają na wschód na poziomach "nieparzystych" (np. 33000 stóp, 35000 stóp), a na zachód na "parzystych" (np. 34000 stóp, 36000 stóp).
Samoloty zwykle poruszają się po stałych i wcześniej zaplanowanych trasach, wykorzystując istniejące drogi powietrzne. Czasem jednak kontrolerzy, by zapewnić odpowiednią separację, zmieniają trasę, kierując samolot poza drogi lotnicze. Nakazywanie zmiany kierunku lotu nazywamy wektorowaniem.
Kontrolerzy obszarowi widzą na ekranach białe ślady, zostawiane przez samoloty, nad którymi sprawują opiekę.
Choć cała przestrzeń powietrzna nad Polską należy do jednego tzw. FIR-u (czyli obszaru informacji lotniczej), jest mimo to podzielona na sektory. Są to mniejsze obszary służące lepszej organizacji pracy. W zależności od ruchu sektory są łączone lub rozdzielane. Różnią się tym od FIR-ów, które są stałe. Np. w Hiszpanii kontynentalnej są dwa FIR-y (Madryt i Barcelona), a każdy z nich ma wiele sektorów. Polska podzielona jest na osiem obszarów kontroli, nad każdym z nich czuwa dwóch kontrolerów ruchu lotniczego.
Każdy sektor ma inną częstotliwość radiową. Wielokrotnie w trakcie lotu piloci zmieniają częstotliwości, na których pracują z kolejnymi sektorami ACC. Po jakimś czasie, kiedy znajdą się w przestrzeni, za którą odpowiadają kontrolerzy zbliżania, kontroler ACC wysyła pilota na kolejną częstotliwość.
Samoloty, które zamierzają wylądować, proszą kontrolera obszaru o początkowe zniżanie.
Kontrola zbliżania
Po starcie samolot zgłasza się na łączność radiową ze służbą kontroli "zbliżania" (approach, APP).
Na "zbliżaniu" samolot dostaje komendy, jak lecieć, by ustawić się w kolejce do lądowania. Aby uniknąć tłoku, kontroler instruuje pilota, żeby ten znalazł się na wprost pasa lotniska lądowania. Samoloty lądują jeden po drugim, w równych, bezpiecznych odstępach. Kiedy pilot zgłosi kontrolerowi APP, że jest już na "prostej do lądowania", ten wysyła go na łączność z kontrolerem TWR.
Symulator wieży kontroli
Podczas naszej wycieczki zwiedziliśmy także symulator warszawskiej wieży(Tower/TWR), które mogą być urządzeniami pracującymi samodzielnie, ale częściej są połączone z systemami symulatorów kontroli radarowej. Współczesne systemy symulacyjne muszą umożliwiać niezależne odwzorowanie środowiska pracy różnych służb kontroli ruchu lotniczego w wielu przestrzeniach powietrznych jednocześnie.
Każda z symulowanych przestrzeni ma swoje własne warunki meteorologiczne, wiatry, aktywność "małego lotnictwa", rezerwacje i zamknięcia stref, itp. W procesach kontroli brane są pod uwagę również ukształtowanie powierzchni Ziemi, drogi lotnicze, lotniska, jak również charakterystyki używanych radarów.
Wszystkie te elementy tworzą infrastrukturę ćwiczenia, czyli środowisko, w którym praktykant odbywa szkolenie. Infrastruktura może odzwierciedlać przestrzeń rzeczywistą albo fikcyjną - zależnie od przyjętej strategii szkolenia.
Jak zostać kontrolerem?
Szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum, matura (studia – mile widziane) - to wystarczy. Dobre zdrowie, znajomość języka angielskiego i odporność na stres są również ważne. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, zatrudniająca kontrolerów ruchu lotniczego, ogłasza kilka razy w roku nabory na kurs kontrolerów ruchu lotniczego.
W trakcie szkolenia kursanci poznają przepisy prawa lotniczego, zasad rządzących lotnictwem cywilnym. Na komputerach, symulujących prawdziwy ruch samolotów kandydaci uczą się, jak prowadzić samoloty w przestrzeni powietrznej. Na stanowisku operacyjnym, pod okiem instruktora pracują już z prawdziwymi samolotami. Po dwóch latach zdobywają uprawnienia - licencję kontrolera ruchu lotniczego. Pracując samodzielnie kontrolerzy muszą stale szkolić swoje umiejętności, by w nawet najtrudniejszej sytuacji dać sobie radę, by wszystkie samoloty bezpiecznie dotarły do celu.
Przy okazji przypominamy, że trwa
rekrutacja na kurs dla kandydatów na stanowisko kontrolera ruchu lotniczego w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP). Termin składania formularzy upływa 3 listopada 2014 roku.
Narzędzia pomocne w pracy kontrolera
Swoją służbę kontrolerzy ruchu lotniczego sprawują za pomocą "radaru". Radar to urządzenie wysyłające fale radiowe, które wracają do niego po odbiciu od powierzchni samolotu. Pozycję, kierunek i wysokość lotu samolotu pokazywany jest na dużym monitorze. Kontroler na podstawie tych informacji wie, gdzie znajduje się samolot.
Nie wszystkie porty lotnicze posiadają radar. Wtedy prowadzą tzw. kontrolę proceduralną. Kierują samoloty na określone punkty przestrzeni powietrznej, a piloci zgłaszają swoją pozycję.
Kontroler ruchu lotniczego, prowadzi rozmowę z pilotem przy pomocy radia. Wszystkie informacje podawane są w języku angielskim, przy zastosowaniu frazeologii lotniczej, języka wspólnego dla całego lotnictwa na świecie. Zarówno piloci, jak i kontrolerzy porozumiewają się ze sobą wykorzystując fonetyczny alfabet ICAO. Jest to unikatowy system literowania wyrazów, w pewnych bardzo określonych zastosowaniach. Niewątpliwie jednym z nich, jest prowadzenie komunikacji radiowej w lotnictwie.W alfabecie ICAO, każdej literze odpowiada ustalone słowo: np. A-Alpha, B-Bravo, C-Charlie, D-Delta.
Kontrolerzy porozumiewają się również za pomocą telefonu. Zobrazowanie radarowe, transmisje radiowe z samolotami, rozmowy telefoniczne i dźwięki z sali operacyjnej – miejsca, w którym pracują kontrolerzy – wszystko to jest nagrywane i przechowywane przez kilka miesięcy. Dane o lotniskach, samolotach, zjawiskach pogodowych wyświetlane są na monitorach wspomagających kontrolera na stanowisku pracy.
Ośrodek PAŻP, znajdujący się po południowej stronie lotniska Chopina, niemal dokładnie naprzeciwko terminala, to doskonałe miejsce do obserwacji samolotów. To niezbędne dla kontrolerów, ale mogą korzystać z tego także fotografowie, którzy z okolic wieży kontroli ruchu mają doskonały widok na lądujące samoloty. Teren ośrodka PAŻP nie jest jednak zwykle dostępny dla ludzi z zewnątrz.
Grupa z Pasazer.com, która zwiedzała ośrodek PAŻP w Warszawie.
Tekst: Piotr Bożyk (Pasazer.com) oraz Paweł Babiński i Ewa Suchora-Natkaniec (PAŻP), Fot. Piotr Bożyk
Pasazer.com dziękuje Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej za pomoc w realizacji materiału.
Zakorzeniony w historii Polski i Kresów Wschodnich. Przyjaciel ludzi, zwierząt i przyrody. Wiara i miłość do Boga i Człowieka. Autorytet Jan Paweł II
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka