Blog
Lodowcowe Pole
Alpejski
51 obserwujących 365 notek 736317 odsłon
Alpejski, 21 stycznia 2019 r.

Gawęda o Lindsey Vonn i nartach

1538 21 0 A A A

Amerykańska gwiazda narciarstwa alpejskiego Lindsey Vonn zapowiedziała przerwanie startów w Pucharze Świata i zakończenie kariery. To smutna wiadomość dla milionów fanów tej pięknej zawodniczki. Lindsey jest najjaśniejszą gwiazdą historii kobiecego narciarstwa alpejskiego.

Lista jej osiągnięć w dyscyplinach prędkościowych – zjeździe, supergigancie - jest imponująca, ale odnosiła też sukcesy w slalomie gigancie i specjalnym. Aż 82 razy stawała na najwyższym stopniu podium w zawodach Pucharu! To fenomenalny wynik. Poprzedni rekord w dyscyplinach kobiet liczył 62 zwycięstw i należał do austriackiej zawodniczki Annemarie Moser. Przez 35 lat pozostawał  on nieosiągalny, aż w 2015 roku pobiła go właśnie Lidsey Vonn. Również lista innych sukcesów Lindey jest imponująca. Trzy medale olimpijskie – złoty i brązowy w Vancouver 2010 i brązowy w Pyeonchang w 2018. Dwa złote, trzy srebrne i dwa brązowe zdobyte w Mistrzostwach świata. Zdobyła cztery Wielkie Kryształowe Kule za zwycięstwo w Pucharze Świata. Osiem razy zgarnęła Małą Kryształową Kulę w konkurencji zjazdu, pięciokrotnie w supergigancie i trzykrotnie w superkombinacji (w jednym dniu dwie konkurencje, prędkościowa i techniczna, czyli slalom specjalny).

Vonn to nazwisko po mężu, z którym zawodniczka rozwiodła się parę lat temu. Niestety jej życie osobiste nie było pasmem sukcesów, szczególnie w najważniejszej dla każdej kobiety sprawie, jaką jest trwały związek z ukochanym mężczyzną. Spowodowało to najprawdopodobniej depresję, do której mimo tylu sportowych sukcesów Lindsey się przyznaje. Ogromne obciążenia, jakie wstępują obecnie na poziomie zawodniczym w uprawianiu narciarstwa zjazdowego były przyczyną wielu kontuzji, z których najpoważniejszą była kontuzja kolana w wyniku upadku podczas supergiganta w austriackim Schladming w 2013 roku. Kontuzja ta przerwała jej starty w czasie, kiedy absolutnie dominowała w Pucharze Świata, a także wykluczyła ją z Olimpiady w Soczi rok później. Kontuzja była na tyle poważna, że jej kolano nigdy potem nie powróciło do pełnej sprawności, skazując ją na nieustanne bóle podczas treningów i zawodów. Jak powiedziała mediom, po ostatniej kontuzji w 2018 roku niestabilnego już wcześniej kolana, bóle są na tyle silne, że przesądziły o przerwaniu kariery.

Co ciekawe Lindsey doskonale mówi w języku niemieckim, ponieważ przez wiele lat łączyła ją przyjaźń z czołową niemiecką Alpejką Marie Riesch, z którą trenowała intensywnie w Alpach. W Pucharze Swiata zadebiutowała w 2000 roku, jako juniorka. Może zmieni jeszcze decyzję, ale Puchar Świata bez Lindsey Vonn to już nie będzie to samo…

Przed Vonn najbardziej utytułowaną zawodniczką amerykańską była Krystine Koznick - podobno posiadającą polskie korzenie, a mającą na koncie 20 zwycięstw w PS. Zarówno Lindsey jak i Kristine pochodzą z tej samej szkoły, prowadzonej przez Austriaka Ericha Seilera, twórcę sukcesu amerykańskich zawodników.

Lindsey preferowała narty austriackiej firmy Head co jest ciekawym wstępem do gawędy.

Head w serii nart „Intelligence” wprowadził ultranowoczesne rozwiązania konstrukcyjne, jakie stosowane są w budowie łopat śmigłowcowych.

Wiadomo, że aby uzyskać idealną jazdę i najwyższą prędkość, narty zjazdowe w skręcie powinny być prowadzone na krawędziach, które wyznaczają krzywiznę skrętu. Idealnie jest, kiedy narta wygięta pod wpływem sił odśrodkowych, przyłożonych w jej centralnym punkcie, wycina w śniegu jedynie ślad krawędzi będący wycinkiem koła. Wszelkie zaburzenia w postaci ześlizgu narty w części jej dzioba lub piętki wytwarzają siły hamujące jazdę, czyli niekorzystne zarówno ze względu na obniżenie prędkości jak i procesu zapoczątkowania zmiany krawędzi, czyli nowego skrętu. Nowoczesne narty w tej fazie oddają nagromadzoną w rdzeniu energię, co w efekcie przyśpiesza zapoczątkowanie nowego skrętu, a także umiejętnie wykorzystane przez zawodnika, przyśpiesza jazdę. Aby to było możliwe narta musi idealnie przylegać do podłoża, co w przypadku zawodów oznacza bardzo twardą powierzchnię lodowo-śniegową. Trasa jest przygotowana tak, że zwykli narciarze o średnich umiejętnościach nazywaliby ją „czystym lodem”. To przyleganie do lodu, przy prędkościach jazdy dochodzących do 160 kilometrów na godzinę (tak mężczyźni takie prędkości osiągają podczas zawodów) jest możliwe tylko jeżeli narta doskonale tłumi drgania. Head zbudował nartę, która w otulinie rdzenia ma wlaminowane włókna o specjalnych własnościach. Włókna te potrafią podczas rozciągania produkować prąd elektryczny. Inne włókna po przyłożeniu napięcia kurczą się zwiększając naprężenia w rdzeniu! Odpowiednio „nastrojona” niczym skrzypce narta, potrafi w ten sposób aktywnie tłumić drgania, a ponieważ zastosowano dodatkowo specjalny układ proporcjonalny sterujący dystrybucją energii, narta może dopasować się do podłoża rozpoznając, z których jej części napływają impulsy. Pozwala to na dystrybucję energii tak, aby części, które drgają były tłumione. System ten niebezpodstawnie nazwano  właśnie „Intelligence”.

Opublikowano: 21.01.2019 16:14. Ostatnia aktualizacja: 21.01.2019 22:30.
Autor: Alpejski
Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie
NEWSY - TOP 5

O mnie

Są sytuacje kiedy nie wolno milczeć. Spis treści bloga w notce pod linkiem: https://www.salon24.pl/u/alpejski/817263,spis-tresci-bloga-i-podziekowania

Ostatnie notki

Obserwowane blogi

Najpopularniejsze notki

Ostatnie komentarze

  • @KOBIETA KULA 
  • @Jerzy Korytko  Szanowny Panie!  Pana wiedza jest kompromitująco niska. Nie ma Pan pojęcia...
  • @fgb  Usuwam i ostrzegam

Tematy w dziale Sport