andrzej.budzyk andrzej.budzyk
425
BLOG

STEROWCE…”Zepeliny” – impresje!

andrzej.budzyk andrzej.budzyk Kultura Obserwuj notkę 0

W „dziecięctwie” przed L – 59 Janusza Meisnera (1958)

czytałem Dywizjon 303 Arkadego Fidlera (1957)* … Teraz kiedy,

po latach, wróciłem do zbeletryzowanej historii wojennej wyprawy

zepelina do Afryki staram się ustalić skąd czerpałem wiedzę o statkach

powietrznych (balonach – sterowcach).

Od połowy lat 60. miałem

ENCYKLOPEDIĘ przyroda i technika.

Zagadnienia wiedzy współczesnej

pod redakcją profesora doktora Józefa Hurwica… 

Jest tam hasło LOTNICTWO. Zarys rozwoju lotnictwa.

„[...] W 1852 r. Francuz H. Giffar zastosował napęd balonu za pomocą silnika

parowego i śmigła. Odtąd balon przestał być zależny od wiatrów i mógł

latać w określonych kierunkach. Nazwano go sterowcem. „.

Była tam też wzmianka o stosowaniu aerostatów w wojnie:

„[...] (Balon – Andrzej Budzyk) Później został użyty do celów wojennych:

naprzód na uwięzi jako wysoko położony punkt obserwacyjny

(pierwszy raz przez Francuzów w 1974 roku w bitwie pod Fleurus)

Plik:Early flight 02562u (10).jpg

http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Early_flight_02562u_(10).jpg&filetimestamp=20070402014508

w 1848 r. jako środek przenoszenia bomb (balony austriackie nad

Wenecją), potem podczas oblężenia Paryża w 1870 r. – jako środek

oblężonego miasta z resztą kraju.”.

Teraz przy okazji „wyszło”, że autorzy hasła Tadeusz Królikiewicz

Jerzy Czownicki „pominęli” fakt, że bombardowanie Wenecji było

nieskuteczne :)

„[...] Pierwsze praktyczne użycia balonów z pokładu okrętu miało miejsce

12 czerwca 1849 w czasie blokady Wenecji.

Z pokładu austriackiego parowca „Vulcano” wypuszczono w kierunku Wenecji

kilkanaście małych balonów na gorące powietrze z podwieszonymi ładunkami

wybuchowymi, ale z powodu niekorzystnych wiatrów próba ta zakończyła się

fiaskiem, co praktycznie zakończyło na zawsze użycie balonów swobodnych

do celów wojskowych.

Pierwszego lotu załogowego w balonie na uwięzi z pokładu statku dokonał

3 sierpnia 1861 w czasie amerykańskiej wojny secesyjnej John La Mountain,

którego balon wzbił się z pokładu należącego do unionistów transportowca

„Fanny”. Już w tym samym miesiącu Korpus Balonowy Armii Unii zakupił

starą barkę węglową i przebudował ją na pierwszy na świecie balonowiec

nazwany „George Washington Parke Custis”.

Plik:Balloon barge.jpg

Okręt ten został wycofany ze służby już rok później, ale jego balon służył

do kierowania ogniem na  kanonierce „Mayflower” do końca 1863. „.

 

Plik:MayflowerHarbor.jpg

http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:MayflowerHarbor.jpg&filetimestamp=20120301133744

Publikację podsumowuje artykuł OD REDAKCJI

„[...] Powieść L – 59 określić można mianem najbardziej egzotycznego

utworu Janusza Meissnera. Wpływają na to i czas i miejsce akcji.

Pierwsza wojna światowa – okres odległy,

zwany bliżej tylko starszemu pokoleniu;

Afryka, zawsze pełna tajemnic; wreszcie pokład sterowca,

statku powietrznego, o którym w naszym kraju mało kto wie,

mimo, że kiedyś był on prawdziwym królem przestworzy. „.

(przypominam, że tekst OD REDAKCJI napisał redaktor E. Banaszczyk,

a książkę ilustrował Janusz Grabiński w drugiej połowie lat 50.

- Andrzej Budzyk)

Autor ilustracji – Janusz Grabiński…

(1957) * – pierwsze wydanie 1942…

@Autor

Jako młody chłopak czytałem
„Dywizjon-303″ wydany podczas okupacji.
ALMANZOR2335674 | 25.09.2010 20:02 – DZIĘKI…

 

 

„[...] cztery wydane w czasie wojny w podziemnej Polsce 

z czego trzy wydano w okupowanej przez III Rzeszę Warszawie

przez Tajne Wojskowe Zakłady Wydawnicze w 1943 roku

i jedno w Kielcach nakładem „Chrobrego Szlaku” w 1944 roku.„.

- c.d.n. -”Niesforne Dziecię Gutenberga”.

Ciekawy świata i życzliwy ludziom, ale nie pozbawiony szczypty złośliwości niezbędnej do przeżycia.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Kultura