
W „dziecięctwie” przed L – 59 Janusza Meisnera (1958)
czytałem Dywizjon 303 Arkadego Fidlera (1957)* … Teraz kiedy,
po latach, wróciłem do zbeletryzowanej historii wojennej wyprawy
zepelina do Afryki staram się ustalić skąd czerpałem wiedzę o statkach
powietrznych (balonach – sterowcach).
Od połowy lat 60. miałem
ENCYKLOPEDIĘ przyroda i technika.
Zagadnienia wiedzy współczesnej
pod redakcją profesora doktora Józefa Hurwica…

Jest tam hasło LOTNICTWO. Zarys rozwoju lotnictwa.
„[...] W 1852 r. Francuz H. Giffar zastosował napęd balonu za pomocą silnika
parowego i śmigła. Odtąd balon przestał być zależny od wiatrów i mógł
latać w określonych kierunkach. Nazwano go sterowcem. „.
Była tam też wzmianka o stosowaniu aerostatów w wojnie:
„[...] (Balon – Andrzej Budzyk) Później został użyty do celów wojennych:
naprzód na uwięzi jako wysoko położony punkt obserwacyjny
(pierwszy raz przez Francuzów w 1974 roku w bitwie pod Fleurus)

* http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Early_flight_02562u_(10).jpg&filetimestamp=20070402014508
w 1848 r. jako środek przenoszenia bomb (balony austriackie nad
Wenecją), potem podczas oblężenia Paryża w 1870 r. – jako środek
oblężonego miasta z resztą kraju.”.
Teraz przy okazji „wyszło”, że autorzy hasła Tadeusz Królikiewicz
i Jerzy Czownicki „pominęli” fakt, że bombardowanie Wenecji było
nieskuteczne 
„[...] Pierwsze praktyczne użycia balonów z pokładu okrętu miało miejsce
12 czerwca 1849 w czasie blokady Wenecji.
Z pokładu austriackiego parowca „Vulcano” wypuszczono w kierunku Wenecji
kilkanaście małych balonów na gorące powietrze z podwieszonymi ładunkami
wybuchowymi, ale z powodu niekorzystnych wiatrów próba ta zakończyła się
fiaskiem, co praktycznie zakończyło na zawsze użycie balonów swobodnych
do celów wojskowych.
Pierwszego lotu załogowego w balonie na uwięzi z pokładu statku dokonał
3 sierpnia 1861 w czasie amerykańskiej wojny secesyjnej John La Mountain,
którego balon wzbił się z pokładu należącego do unionistów transportowca
„Fanny”. Już w tym samym miesiącu Korpus Balonowy Armii Unii zakupił
starą barkę węglową i przebudował ją na pierwszy na świecie balonowiec
nazwany „George Washington Parke Custis”.

Okręt ten został wycofany ze służby już rok później, ale jego balon służył
do kierowania ogniem na kanonierce „Mayflower” do końca 1863. „.

* http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:MayflowerHarbor.jpg&filetimestamp=20120301133744

Publikację podsumowuje artykuł OD REDAKCJI
„[...] Powieść L – 59 określić można mianem najbardziej egzotycznego
utworu Janusza Meissnera. Wpływają na to i czas i miejsce akcji.
Pierwsza wojna światowa – okres odległy,
zwany bliżej tylko starszemu pokoleniu;
Afryka, zawsze pełna tajemnic; wreszcie pokład sterowca,
statku powietrznego, o którym w naszym kraju mało kto wie,
mimo, że kiedyś był on prawdziwym królem przestworzy. „.
(przypominam, że tekst OD REDAKCJI napisał redaktor E. Banaszczyk,
a książkę ilustrował Janusz Grabiński w drugiej połowie lat 50.
- Andrzej Budzyk)

Autor ilustracji – Janusz Grabiński…
(1957) * – pierwsze wydanie 1942…
@Autor
Jako młody chłopak czytałem
„Dywizjon-303″ wydany podczas okupacji.
ALMANZOR2335674 | 25.09.2010 20:02 – DZIĘKI…
„[...] cztery wydane w czasie wojny w podziemnej Polsce
z czego trzy wydano w okupowanej przez III Rzeszę Warszawie
przez Tajne Wojskowe Zakłady Wydawnicze w 1943 roku
i jedno w Kielcach nakładem „Chrobrego Szlaku” w 1944 roku.„.
- c.d.n. -”Niesforne Dziecię Gutenberga”.
Ciekawy świata i życzliwy ludziom, ale nie pozbawiony szczypty złośliwości niezbędnej do przeżycia.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Kultura