Kontynuuję publikację moich zawiadomień do prokuratury Rzeczpyspolitej Polskiej, mających za cel uzyskanie odpowiedzi na pytanie w jakim systemie prawnym funkcjonuje w Rzeczypospolitej Polskiej Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Jak już pisałem, obserwacje działań tej Fundacji i obsługujących ją organów państwa polskiego doprowadziły mnie do podejrzeń, że być może działa ona na podstawie jakiś przepisów niejawnych.
Cykl notek, który właśnie zaczynam, dotyczył będzie zaniedbywania obowiązków przez funkcjonariuszy publicznych zatrudnionych w organach podatkowych RP. Zawiadomię o przestępstwach polegających na braku reakcji na uszczuplenia podatkowe sumujących się na kwotę nie mniejszą niż 13,8 mln zł. Dzisiaj notka o 6 mln zł.
I jeszcze instrukcja dla czytelników zamierzających umieszczać komentarze pod moimi notkami.
W głębi serca bardzo chciałbym aby to co napisałem w tej i poprzednich notkach na temat zaniechań wysokich rangą funkcjonariuszy RP okazało się jednym wielkim nieporozumieniem, wynikłym z błędnej oceny istoty rzeczy. Albo żeby chociaż jakieś nowe fakty ujrzały światło dzienne i uczyniły moje wywody pozbawionymi racji. Naprawdę z niecierpliwością czekam na komentarze ku temu zmierzające.
Niestety serce mam tak zatwardziałe, że wyzwiska, bluzgi i prawdy objawione głoszone z pozycji wyroczni nie mają do niego żadnego dostępu.
Oczekuję komentarzy zawierających jedynie fakty dotyczące tematu notki i logiczną interpretację tych faktów lub logiczną interpretację faktów już tu przedstawionych. W najgorszym razie pochwały dla autora notki, ale nieprzesłodzone.
Po za tym, nosząc się z zamiarem umieszczenia komentarza o "ratowaniu chorych dzieciaków" proszę zapoznać się z notką: Źródło „sukcesu” WOŚP: funkcjonalny analfabetyzm społeczeństwa. Komentarze o rzekomym "ratowaniu chorych dzieciaków" będą kasowane.
Piszę jak jest.
Xxxxxxx 23 styczeń 2015 r.
Andrzej Rxxxxxxx
ul. Xxxxxxxxxxx xxx
00-000 Xxxxxxxx Prokurator Generalny
Rzeczypospolitej Polskiej
Zawiadomienie
Niniejszym wypełniając swój społeczny obowiązek zapisany w art. 304 § 1 k.p.k zawiadamiam o popełnieniu przestępstwa z art. 231 § 1 k.k.
Przedmiotem zawiadomienia są czyny ciągłe popełniane latach 1994 – 2014.
Sprawcami byli Naczelnicy Urzędów Skarbowych właściwych miejscowo dla siedziby Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, dalej Fundacji WOŚP, i/lub podlegli im urzędnicy niższego szczebla.
Sprawcy jako funkcjonariusze publiczni właściwi rzeczowo dla spraw podatkowych zaniedbywali ciążący na nich, z mocy 272 pkt 3 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Dz. U. 1997 Nr 137 poz. 926, dalej u.o.p. obowiązek dokonywania czynności sprawdzających, mających na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami. Skutkiem czego nie reagowali na fakt, że w latach 1994 – 2014 Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, dalej Fundacja WOŚP, w składanych organom podatkowym deklaracjach podawała nieprawdę co do wysokości osiągniętego dochodu podlegającego opodatkowaniu, zaniżała ten dochód, a przez to uszczuplała należny Skarbowi Państwa podatek. Brak reakcji sprawców na ten fakt wyrażał się w tym, że nie wszczynali oni postępowań podatkowych mających za cel wydanie decyzji określających w prawidłowej wysokości podatek ciążący na Fundacji WOŚP. Podstawy faktyczne dla wszczynania postępowań podatkowych, w celu określenia w prawidłowej wysokości należnego od Fundacji WOŚP podatku dochodowego, wynikały bezpośrednio z porównania treści składanych przez Fundację WOŚP deklaracji CIT-8, z powszechnie znanym faktem, że corocznie organizowała ona największy w Europie festiwal rockowy o nazwie „Przystanek Woodstock”. Co więcej fakt organizacji tego festiwalu oraz jego charakter, znany był sprawcom także z urzędu.
Powyższą ocenę czynów dokonanych przez sprawców oparłem na niżej przedstawionych okolicznościach.
Po pierwsze, okolicznością wiadomą sprawcom z urzędu, była wysokość corocznie deklarowanej podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym oraz kwoty tego podatku. Treść deklaracji podatkowych jest wprawdzie objęta tajemnicą skarbową, ale sprawozdania finansowe fundacji już nie. Sprawozdania te składane są odpowiednim władzom publicznym i są dostępne publiczne, między innymi w Internecie. W sprawozdaniach tych Fundacja WOŚP za lata 2004 – 2011 wykazała podatek dochodowy w kwocie zero. Za rok 2012 w kwocie 8,4 tys. zł, a za rok 2013 w kwocie 18,6 tys. zł.
Po drugie, oczywistą i bezsporną była okoliczność, że żadną miarą nie można uznać organizacji największego w Europie festiwalu rockowego „Przystanek Woodstock” za realizację celów statutowych fundacji.
Bo jak z jednej strony w statucie Fundacji WOŚP jej cel jest zapisany jako: działalność w zakresie ochrony zdrowia, polegająca na ratowaniu życia chorych osób, w szczególności dzieci, i działanie na rzecz poprawy stanu ich zdrowia, jak również na działaniu na rzecz promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej.
Tak z drugiej strony Fundacja WOŚP, w składanych odpowiednim władzom i dostępnych publicznie sprawozdaniach, sama o organizacji, formie i treści tego festiwalu w 2012 roku oznajmia między między innymi: (sprawozdanie z 2012 roku str. 74 w PDF)
8. Koniec marca i kwiecień to moment kiedy przygotowania do Przystanku Woodstock nabierały tempa. Dział Marketingu i Reklamy odbywał spotkania dotyczące przygotowania sceny, nagłośnienia, oświetlenia, backline-ów, ogródka piwnego, agregatów prądotwórczych, namiotów użytkowych, kontenerów, automatów telefonicznych, bankomatu, toalet, ochrony, radiotelefonów i telefonów komórkowych, a także uzyskania wszystkich niezbędnych zezwoleń na przeprowadzenie imprezy. Miały miejsce rozmowy ze sponsorami i prowadzone były rozmowy podsumowujące Finał. Dodatkowo w związku z wizytą dwóch prezydentów na Festiwalu Przystanek Woodstock, miało miejsce wiele spotkań z Kancelarią Prezydenta, a także Biurem Ochrony Rządu.
9. Miesiąc maj to czas kiedy liczne wyjazdy do Kostrzyna w związku ze zbliżającym się Przystankiem Woodstock owocują kolejnymi deklaracjami lokalnych władz dotyczącymi wsparcia finansowego Festiwalu. Dogadywanie szczegółów organizacyjnych płatnego pola namiotowego TOI CAMP, wioski piwnej, dopinanie wielu spraw na ostatni guzik. Dostajemy sygnały od naszych sponsorów nt. ich pomysłów na obecność na tegorocznym Przystanku Woodstock. Allegro prezentując swoją filozofię – gra Eko, aktywizuje również nas i wspólnie staramy się zorganizować znakomite przedstawienie i wspaniałą zabawę. Nasz partner podjął również udaną próbę pobicia rekordu Guinnessa w gromadzeniu pozytywnej Energii.
11. W czerwcu w ramach przygotowań do Przystanku Woodstock ruszyła organizacja kampanii billbordowej. Zaczęliśmy działania od druku plakatów, które docelowo na początku lipca zawisły na terenie całej Polski informując o tym największym Festiwalu muzycznym w Polsce – Przystanku Woodstock. Przygotowywaliśmy spotkanie Jurka ze Sztabami, które odbyło się na Przystanku Woodstock.
12. Koniec czerwca i cały lipiec to bardzo zintensyfikowane działania związane z organizacją Przystanku Woodstock, dopracowywanie wszystkich szczegółów, ostatnie rezerwacje hoteli dla ekip pracujących przy organizacji Przystanku oraz muzyków. Rozpoczęła się budowa sceny, stawianie namiotów pozostałych niezbędnych zabudowań technicznych oraz stała kontrola wszelkich działań w Kostrzynie nad Odrą.
13. Koniec lipca i początek sierpnia, XVIII Przystanek Woodstock. Dział Marketingu i Reklamy miał za zadanie przypilnować wszelkich ustaleń dokonanych ze sponsorami Festiwalu. Dopilnować zapisów umowy określających obrendowania terenu Festiwalu, wzgórza ASP oraz wszystkich innych zobowiązań zapisanych w umowach.
Ta plastyczna w formie specyfikacja aktywności Działu Marketingu i Reklamy Fundacji WOŚP w zakresie organizacji festiwalu „Przystanek Woodstock” nie pozostawia najmniejszych wątpliwości, że festiwal ten to po prostu impreza muzyczno-taneczna połączona z wyszynkiem alkoholu. I taką właśnie pozostaje, już od wielu lat, w powszechnej świadomości polskiego społeczeństwa, w tej liczbie w świadomości wskazanych w zawiadomieniu sprawców.
Na marginesie tylko dodam, że próba powiązania głównych aktorów tej imprezy, czyli muzyków rockowych, z promocją zdrowia i profilaktyki zdrowotnej, jawi się jako kiepski żart. Przypomnę na wszelki wypadek, że muzycy rockowi to ludzie o średniej dożywalności znacznie poniżej średniej dla całej populacji i ludzie, którzy już w wieku 40-tu lat wyglądem upodabniają się do swoich dziadków.
Reasumując. Organizacja festiwalu „Przystanek Woodstock” bezspornie nie jest związana z realizacją celów statutowych Fundacji WOŚP, tym samym wydatki poniesione na jego organizację nie mogą być uważane za związane z realizacją tych celów.
Po trzecie, z treści § 2 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej, dalej r.m.f. z 15 XI 2001, bezpośrednio i jednoznacznie wynika, że wydatki na organizację festiwalu „Przystanek Woodstock” nie mogą zostać zaliczone do kosztów związanych z realizacji zadań statutowych Fundacji WOŚP. Tym samym bezsporną staje się okoliczność, że wydatki na organizację festiwalu „Przystanek Woodstock” Fundacja WOŚP ponosiła ze swoich dochodów.
Po czwarte, Fundacja WOŚP w latach 1994 – 2013 korzystała ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Dz. U. 1992 Nr 21 poz. 86, dalej u.o.p.o.p. Przepis ten stanowi, że, w przypadku Fundacji WOŚP, „Wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność […] w zakresie ochrony zdrowia – w części przeznaczonej na te cele”.
Po piąte, w latach 2004-2011 Fundacja WOŚP deklarowała podatek dochodowy w kwocie 0 zł, za rok 2012 846 tys. zł, a za rok 2013 18,6 tys. zł, z czego wprost wynika, że Fundacja WOŚP także tę część swojego dochodu, którą przeznaczała na pokrycie wydatków poniesionych na organizację festiwalu „Przystanek Woodstock” deklarowała jako dochód przeznaczony na realizację swoich celów statutowych, objęty zwolnieniem przedmiotowym od podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 u.o.p.o.p. Tym samym w sposób oczywisty Fundacja WOŚP podawała nieprawdę w składanych urzędom skarbowym deklaracjach podatkowych, przez co narażała podatek na uszczuplenie.
Sposób jaki Fundacja WOŚP stosowała w celu księgowego ukrycia faktu ponoszenia wydatków na organizację festiwalu „Przystanek Woodstock” z dochodu, to zaliczanie tych wydatków, w rachunku zysków i strat, w poczet kosztów działalności statutowej, przez co dochód wykazywany w tym rachunku był zaniżany do kwoty przekazywanej na fundusz statutowy i podlegającej zwolnieniu przedmiotowemu na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 u.o.p.o.p. Rachunek zysków i strat to obowiązkowy składnik informacji dodatkowej dołączanej do sprawozdania finansowego sporządzanego na podstawie § 3 ust. 1 r.m.f. z 15 XI 2001.
Do ujawnienia wyżej wskazanych okoliczności i ich prawidłowej interpretacji w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego w zupełności wystarczają elementarne kompetencje uprawniające do podjęcia się wykonywania czynności sprawdzających w rozumieniu art. 272 u.o.p..W takim stanie rzeczy umyślność winy sprawców nie powinna budzić wątpliwości. Nie ma tylko jasności co do postaci tej winy. Na podstawie znanych mi okoliczności nie jestem w stanie stwierdzić, czy sprawcy po prostu nie dokonywali czynności sprawdzających, co by wskazywało na winę umyślną z zamiarem ewentualnym, czy też sprawcy tych czynności dokonywali ale celowo nie reagowali na niezgodność ustalonego stanu faktycznego z przedstawionymi dokumentami, co by wskazywało na winę umyślną z zamiarem bezpośrednim. W przypadku pierwszym i drugim, można jeszcze rozpatrywać motywację sprawców, to znaczy czy działali oni z własnej woli, czy z polecenia przełożonych.
Interes publiczny, na szkodę którego działali sprawcy, to przychody podatkowe Skarbu Państwa. W latach 2004 – 2013 wykazane w sprawozdaniach finansowych Fundacji WOŚP wydatki na organizację festiwalu „Przystanek Woodstock” to 25,6 mln zł. Przy obowiązujące stawce podatku dochodowego od osób prawnych, podatek narażony na uszczuplenie to 19% od tej kwoty czyli 4,7 mln zł. Wydatki na organizację festiwalu „Przystanek Woodstock” w latach 1994 – 2003 były zapewne o co najmniej połowę niższe, ale przy obowiązującej wówczas średniej stawce podatku dochodowego od osób prawnych na poziomie ok. 31%, kwota podatku narażonego na uszczuplenie w latach 1994 – 2003 będzie nie niższa od 50% tej z lat 2004 – 2013, czyli 2,3 mln zł. Łącznie wskazani sprawcy zaniedbali swoje obowiązki służbowe wobec 6 mln zł narażonych na uszczuplenie należności podatkowych Skarbu Państwa. Z uwagi na pięcioletni okres przedawniania się zobowiązań podatkowych, 2,8 mln zł z tej kwoty Skarb Państwa utracił już bezpowrotnie.
Oczywiście zdaję sobie sprawę, że w świetle mojego zawiadomienia z 14 stycznia 2015 roku, w którym zawiadomiłem o niedopełnieniu obowiązków przez funkcjonariuszy publicznych, polegającym na braku reakcji na defraudację przez Fundację WOŚP ofiar uzyskiwanych ze zbiórek publicznych i w sytuacji kiedy ofiary te stanowią znaczącą większość „przychodów” Fundacji WOŚP, powstaje istotny problem prawny. Problem prawny sprowadzający się do pytania: Czy Rzeczpospolita Polska, demokratyczne państwo prawne może pobierać podatek od „dochodów” pochodzących z defraudacji uzyskiwanych z organizowanych, za pozwoleniem tego państwa, zbiórek publicznych? Sam nie potrafię udzielić sobie odpowiedzi na to pytanie. Liczę na to, że odpowiedzi tej udzieli właściwy rzeczowo prokurator.
Powody, dla których składam to zawiadomienie do Prokuratora Generalnego RP są dwa.
Po pierwsze, jestem przekonany, że współsprawcami, w formie podżegania, mogą być wysokiej i najwyższej rangi funkcjonariusze rządu RP właściwi do spraw finansów publicznych, zatem składając zawiadomienie w prokuraturze niższego szczebla mógłbym uchybić ich godności, a tego chciałbym uniknąć.
Po drugie, spodziewam się, że gdy moje zawiadomienie trafi w końcu do właściwego miejscowo i rzeczowo prokuratora, to wyda on postanowienie o odmowie wszczęcia śledztwa na podstawie obowiązującego w państwie typu Ch.. D... i Kamieni Kupa dogmatu, że: „Wszyscy obywatele są równi wobec prawa, jednak niektórzy są równiejsi”. Przywołaną tu ocenę stanu państwa polskiego sformułował polityk rządzącej koalicji, co może wzbudzać pewną niepewność co do jej rzetelności. Nie ukrywam, że składając to zawiadomienie liczę przynajmniej na to, że diagnozę stanu państwa polskiego postawioną przez min. Sienkiewicza potwierdzi mi na piśmie niezawisły i niezależny Prokurator RP. Oczywiście za aprobatą niezawisłego i niezależnego Prokuratora Generalnego RP.
Andrzej Rxxxxxxx
Inne tematy w dziale Polityka