Stary człowiek znad rzeki Stary człowiek znad rzeki
580
BLOG

Dunkierka. Na żywo.

Stary człowiek znad rzeki Stary człowiek znad rzeki Film Obserwuj temat Obserwuj notkę 13

Gdzie ja żyję? Ktoś Europę chwycił za jaja i trzyma mocno. Niemcy nie robili tego filmu. Zrobili to im posłuszni zwycięzcy wojny. Tak nieprawdopodobnego gniota nie widziałem dawno. To jest propagandowy produkcyjniak.

W filmie nie pada ani razu słowo „Niemcy”. Nie jest to kwestia tłumaczenia. Wyraźnie słyszałem: enemies. Jacyś mityczni wrogowie. Są Anglicy, są Francuzi (żabojady) i są wrogowie. Nie ma Niemców. Kosmici. Nawet w ostatniej scenie aresztowania pilota lądującego na plaży w Dunkierce nie widać emblematów wojskowych. Patrol niemiecki jest jakby skryty za zasłoną, spowity mgłą. Nie słychać żadnych komend.

Co się stało z Europą. Cenzura. Pasek na zaklejonych ustach. Jak za komuny.

Z kina wyszedłem wściekły. Ale pomyślałem sobie, że to może jak w za komuny. Powstawały filmy, które przemycały treści, których głupia cenzura nie chwytała. Może to właśnie chodzi o to, aby przerysować tę rzeczywistość, aby doprowadziło to do wzburzenia. Może wreszcie to do kogoś dotrze, jak szarpanie za klapy kogoś kto jest pijany.

To oczywiście bajka. Rzeczywistość została zakłamana, jeszcze bronimy się, ale Bóg jeden wie jak długo. Na nabrzeżu Westerplatte cumuje wielki statek Deutschland. Do portu w Gdańsku przybija wycieczkowy statek Schlezwig-Holstein. Mamy sierpień 2017 roku.

Mój Boże. Nie myślałem, że obudzę się w takiej rzeczywistości. U Cortazara, w jednej z jego opowieści jest mucha, która lata skrzydełkami do dołu. Bohater opowiadania łapie ją, Zamyka w pudełkach, które gwałtownie przewraca. Lecz mucha szybko zaczyna latać znowu skrzydełkami do dołu. Nagle do bohatera opowiadania dociera, że być może któregoś dnia cały świat stanął na głowie i tylko ona jedna tego nie zauważyła.

Rozglądam się za muchami. Wszystkie latają poprawnie. Czekam na tę jedną, z odwróconymi skrzydełkami.


Na zimno:

Wszystkim, którzy myślą, że to w sumie mało istotny szczegół, że i tak wszyscy wiedzą, że  ci tajemniczy wrogowie to Niemcy przypominam słowa George Orwell'a:

Kto kontroluje przeszłość, ten ma władzę nad przyszłością.


Jestem starym człowiekiem patrzącym na przepływającą rzekę

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura