Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk
1507
BLOG

Matematyka nie jest nauką - a co nią jest?

Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 58

Pisałem już w poprzednich notkach, nie tyle pisałem, co napomykałem, że wszedłem na nową drogę – drogę ustawicznej poprawy o 1% każdego dnia. Idea jest piękna. Teoria doskonała. Z praktyką różnie to bywa. Teoria jest taka, że powinienem budować nowe dobre nawyki, i te nawyki nadbudowywać jeden nad drugim. W praktyce u mnie wygląda to tak. Codziennie rano o tej samej porze gimnastyka Qi-Gong i Joga. Jakieś 40 minut. To robię regularnie od roku. Nastąpiła jednak ewolucja. Najpierw był sam Qi-Gong, ale jakiś nudny był. Zatem wyparła go Joga i ćwiczenia tybetańskie. Z Qi-Gongu zostało jedno ćwiczenie. No ale nawyk jest. Po tym jest krótkie śniadanie, potem pisanie w dzienniku. Docelowo idzie o to by zapisać ponad stronę. Ale różnie to bywa. Zaraz potem, jeśli to poniedziałek lub czwartek – napisać notkę (jak ta tutaj). A zaraz potem do roboty. Wieczorem ma być godzina na ćwiczenie muzyki (podobno to synchronizuje lewą i prawą półkulę), ma być godzina na czytanie tego i godzina na czytanie tamtego. Ale pod wieczór wola słabnie i od czasu do czasu nachodzą mnie myśli by sięgnąć do lodówki i napić się piwa. Bezglutenowe, zatem zdrowe, nieprawda? Jak z takim złym nawykiem walczyć? Prosto: zająć się czymś innym, na przykład znów pisaniem. Jak już się jakąś czynność zacznie, to potem sama już jakoś idzie.

No dobrze, rozpisałem się o moich nawykach a miałem o czym innym. Otóż podrzucia mi Laura jako „lekturę obowiązkową” obejrzenie na Youtube mowy Davida Berlinskiego


Naśmiewa się tam Berlinski z pseudonaukowych argumentów ateistów typu Dawkins czy Stenger. Spodobało mi się, bo dobrze to robi. Na koniec, po wykładzie, są pytania i odpowiedzi. Dorwał się do mikrofonu jeden młody i gniewny co naczytał się Poppera i wołał głośno do mikrofonu, że jak co nie jest falsyfikowalne, to nie jest to nauka. Berlinski na to, że tak naprawdę to nie bardzo wiadomo co to jest falsyfikowalność i nie należy z Poppera robić Boga. I dorzucił, że matematyka nie jest falsyfikowalna. Na co młody i gniewny zareplikował, że matematyka nie jest nauką

Zaintrygowało mnie to. Zajrzałem więc do RationalWiki co piszą o Berlinskim. No i uśmiałem się. Bo piszą tak:

David Berlinski jest amerykańskim filozofem i adwokatem idei Inteligentnego Projektu. Jest członkiem „Discovery Institute”. Pisał także o matematyce, w tym dość dobrze przyjętą książkę wprowadzającą do rachunku różniczkowego. Jednak jego inne książki „Newton's Gift” i „Advent of the Algorithm”, jedyne jakie miały recenzje na MathSciNet, zostały skrytykowane za historyczne i matematyczne nieścisłości.

I tu mi się zachciało śmiać. Bowiem agenda RationalWiki widoczna jest jak na dłoni. Berlinski krytykuje ateizm, więc trzeba na niego napaść. Jak napaść? No na przykład jak w tym ostatnim zdaniu. Każdy kto jest umotywowany może wziąć dowolną książkę i skrytykować ją w MathSciNet. Bowiem nie ma książki bez błędów. W niektórych podręcznikach od błędów się aż roi. Ale RationalWiki musi wytknąć, że „ktoś” znalazł w książkach Berlinskiego „nieścisłości”. I to pójdzie w świat, będzie powtarzane. Idziemy dalej.

Warto podkreślić, że jego książki o matematyce są książkami popularnymi. Choć często o Berlisnkim się mówi jako o matematyku, Berlinski nie zajmował się zawodowo matematyką. [O, tu nawet RationalWiki odnośnik do kogoś dała, kto tak napisał]. Napisał też kilka powieści – cynicy zapewnie powiedzą, że napisał ich więcej niż mu się wydaje.[Tu wyraźna złośliwość. Ni ma nic wspólnego z racjonalnością]

Twierdzi, że jest świeckim Żydem i agnostykiem, i zaprzecza, że jest adwokatem Inteligentnego Projektu. Twierdzi jedynie, że jest sceptykiem gdy idzie o ewolucję. Jednakże jego książki i artykuły pełne są argumentów opartych typowych dla religijnych kreacjonistów. Choć oficjalnie odmawia spekulowania na temat powstania życia, krytycy utrzymują, że w sposób oczywisty wspiera Inteligentny Projekt. Berlinski podpisał otwart dokument „A Scientific Dissent from Darwinism. ” 

Ze zwykłej Wikipedia otrzymujemy bardziej wyważony obraz. Między innymi dowiadujemy się, że

He earned his PhD in philosophy from Princeton University. Berlinski was a research assistant in molecular biology at Columbia University,and was a research fellow at the International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA) in Austria and the Institut des Hautes Études Scientifiques (IHES) in France.

image

No tak, a gdzie tu algebry Clifforda? Zajrzałem do napisanej przez Berlinskiego historii matematyki „Infinite Ascent: A short history of mathematics”. No i znalazłem tam pochwałę algebry:

Although algebra is almost always taught to students too young by far to gain an enlightened sense of its nature, algebra is a profound mathematical discipline and by a trail as visible as a series of bright runway lights it leads directly to the world beyond mathematics.

Choć algebra jest niemal zawsze wykładana dla studentów o wiel za młodych by mogli wniknąć w jej istotę, algebra jest głeboką dyscypliną matematyczną i jak w mordę strzelił prowadzi prosto do świata poza matematycznego.

Dalej wymienia Berlinski m.in. algebraiczną kwantową teorię pola (maczałem w tym palce), algebrę homologiczną (kiedyś o takiej słyszałem) i geometrię algebraiczną (ostatnio się o nią otarłem w związku z deformacjami). Algebr Clifforda u Berlinskiego nie widzę. Zostawił je dla mnie.

Naukowiec, zainteresowany obrzeżami nauki. Katalog SEO Katalog Stron map counter Życie jest religią. Nasze życiowe doświadczenia odzwierciedlają nasze oddziaływania z Bogiem. Ludzie śpiący są ludźmi małej wiary gdy idzie o ich oddziaływania ze wszystkim co stworzone. Niektórzy ludzie sądzą, że świat istnieje dla nich, po to, by go pokonać, zignorować lub zgasić. Dla tych ludzi świat zgaśnie. Staną się dokładnie tym co dali życiu. Staną się jedynie snem w "przeszłości". Ci co baczą uważnie na obiektywną rzeczywistość wokół siebie, staną się rzeczywistością "Przyszłości" Lista wszystkich wpisów  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie