aurelius aurelius
6577
BLOG

Wykresy MAK = wybuch TU154

aurelius aurelius Polityka Obserwuj notkę 216

 

Przeprowadzilem ostatnio bardzo interesujaca dyskusje na temat katastrofy smolenskiej, ktora uswiadomila mi schemat myslenia osob odrzucajacych konkretne fakty dotyczace tego zdarzenia.

Moj rozmowca powiedzial mi cytuje:"Nie oceniam faktow, ktorych nie przyjmuje do wiadomosci" oraz "Nie wierze w zamach na prezydenta Kaczynskiego". Slowa te wypowiedzial inzynier budownictwa ladowego z polwiecznym doswiadczeniem zawodowym.

Ta wypowiedz wstrzasnala mna do tego stopnia, ze postanowilem w sposob jasny pokazac o co chodzi z tym wybuchem na pokladzie samolotu prezydenta Kaczynskiego. Swoj artykul dedykuje wiec takim wlasnie osobom – inzynierom, fizykom i naukowcom z Polski.

Calosc opieram na raporcie MAK, ktory wedlug oceny znacznej czesci spoleczenstwa jest moze niedoskonaly, ale podobno tlumaczy katastrofe wystarczajaco. Tym wlasnie osobom dedykuje ten tekst. Jesli wierzysz raportowi MAK – to jest to artykul adresowany do Ciebie. Jesli jestes naukowcem – to jest to artykul dla Ciebie. Jesli jestes czlonkiem tzw. Komisji Millera – to jest to artykul dla Ciebie. Dla osob bardziej zaawansowanych zamieszczam dodoatkowo obliczenia. To sa obliczenia na podstawie programu szkoly podstawowej. W sam raz dla wyksztalconych i utytulowanych specjalistow.

Raport MAK w wersji angielskiej jest do pobrania tuatj:

http://slimak.onet.pl/_m/TVN/tvn24/ANGIELSKIfinalreport_eng.pdf

Przechodzimy do strony 70 z wykresem zatytuowanym "Figure 25". Najpierw zapoznajmy sie z podzialka czasowa: Na dole znajduja sie liczby 1:40:00 i 1:41:00. Te liczby to jest czas. Pomiedzy tymi liczbami jest 6 kratek. To znaczy, ze podstawowym przedzialem czasowym wykresu jest 10 sekund. [Jedna kratka = 1 minuta/6 = 10 sekund] MAK zaznaczyl na wykresie okres czasu ktory uplywa od momentu, kiedy nastepuje "zderzenie z brzoza" lub jak inaczej przyjato w Polsce mowic "pancerna brzoza". Wykres jest kolorowy i to zaznaczenie ma forme "wyszarzenia" w kolorze morskim, lub jak kto woli "jasno-buro-niebieskim".

Wedlug MAK zderzenie z pancerna brzoza mialo miejsce dokladnie 1:41:00 a na wykresie "Figure 25" zaznaczenie jasno-buro-niebieskie zaczyna sie troszeczke pozniej – co trudno jest mi wytlumaczyc merytorycznie – ale taki jest raport MAK.

Powiekszamy ten wykres. Do tego sluzy funcja zoom - w Acrobat Reader jest to takie koleczko z plusikiem. Klikamy w ten plusik tak dlugo az sie pojawi powiekszenie 1200% - o czym Acrobat Reader informuje w okienku kolo koleczek. Prawda ze proste? Nie trzeba do tego dyplomu, nie?

Kierujemy swoje spojrzenie na wykres w kolorze brazowym "Pitch angle" – to jest wykres nachylenia poziomego samolotu. Jakby to wytlumaczyc? No jak samolot leci w gore, to ma dziob skierowany w gore i wtedy caly kadlub odchyla sie w gore i mozna wyrysowac kat pomiedzy plaszczyzna pozioma a osia samolotu. Ten kat nazywa sie "Pitch angle". Dlaczego patrzymy na wykres w raporcie po angielsku? Ano dlatego, ze w raporcie po polsku jest ten sam rysunek z tymi samymi opisami z ta roznica, ze nazywa sie "Rysunek 25" i jest kopia i nie da sie go powiekszyc. Znajduje sie na stronie 79 raportu MAK po polsku i jest skompresowany i jak sie go powiekszy to jest calkiem niewyrazny. I dlatego patrzymy w wersje angielska.

Rys1. Dla wygody naukowcow z Polski tutaj jest wykres 400%:

http://img845.imageshack.us/img845/3245/figure25b.jpg

Rys2.A tutaj fragment Pitch powiekszony 1200%:

http://img231.imageshack.us/img231/9830/figure25pitch.jpg

 

Rys3.A tutaj Vertical Acceleration powiekszone 1200%:

http://img849.imageshack.us/img849/6397/figure25verticalacceler.jpg

 

Rys4. I w koncu Vertical Acceleration powiekszone 2400%:

http://img194.imageshack.us/img194/6397/figure25verticalacceler.jpg

 

Na podstawie tego ostatniego mozemy smialo obliczyc jakiej dlugosci czasu jest ten impuls spadku przyspieszenia pionowego. Och zagalopowalem sie. Trzeba wyjasnic specjalistom z Polski. Vertical Acceleration to znaczy przyspieszenie pionowe.

 

Vertical = pionowe;

Acceleration = przyspieszenie.

 

OK?

 

Znaczenie powyzszych rysunkow jest takie:

 

  1. Rysunek numer 1 jest rysunkiem pogladowym aby opornym pokazac jak wyglada strona 70 raportu MAK po angielsku. Ten rysunek zamieszczam na wypadek, gdyby czytelnikowi nie chcialo sie klikac na raport i samemu patrzec.

  2. Rysunek numer 2 jest po to, aby pokazac opornym kiedy nastepuje wydarzenie zwiazane ze zmiana przyspieszenia. Chodzi o to, ze Pitch caly czas wzrasta a zmiana przyspieszenia nastepuje w czasie tego wzrastania i nie wplywa znaczaco na kierunek pochylenia samolotu.

  3. Rysunek numer 3 jest po to aby pokazac zlozonosc impulsow przyspieszenia pionowego i uwypuklic znaczenie pierwszego impulsu, ktory nastepuje tuz po minieciu tzw. Pancernej brzozy (Wedlug MAK) – z tego wlasnie rysunku widzimy jak szybko nastepuje to wydarzenie. Tylko ten pierwszy impuls bedziemy analizowac.

  4. Rysunek 4 jest powiekszeniem rysunku 3 aby w latwy sposob ocenic czas tego wydarzenia.

 

Wczesniej ustalilismy, ze podzialka rysunku to jest 10 sekund.

Patrzymy zatem na Rys 4 i bierzemy linijke lub suwmiarke i mierzymy na monitorze odleglosc miedzy dwiema szarymi kreskami podzialki. To jest nasze 10 sekund. Notujemy wynik A w mm.

Potem mierzymy odleglosc pomiedzy poczatkiem impulsu i lewa dzialka. Notujemy wynik B.

Potem mierzymy odleglosc pomiedzy koncem impulsu i lewa dzialka. Notujemy wynik C.

 

Dlugosc impulsu w sekundach wyniesie Ti= [(C-B)/A]*10 sekund

Mnie wychodzi Ti=0.2336 sekundy.

 

Na samym dole strony 70 jest wykres IAS. Tak jest - na dole tego samego rysunku Figure 25. IAS to jest Indicated Air Speed samolotu. IAS = predkosc samolotu wzgledem powietrza. W tym samym momencie, kiedy dochodzi do tych dziwnych przyspieszen - IAS zostaje podany na 270 km/h. (Nie rozwazam szczegolowo tego faktu – zakladam roboczo, ze wierzymy MAK)

270km/h jest rowne predkosci 75 m/s. Och, dla niektorych specjalistow to za szybko.

To przeliczmy: 270 km = 270 * 1000 metrow. 1 godzina = 60 minut = 60*60 = 3600 sekund.

270,000/3600 = 75 m/s. Zakladamy, ze predkosc wzgledem powietrza jest rowna predkosci rzeczywistej.

Ile metrow przeleci samolot w czasie Ti= 0.2336 sekundy?

Posluzymy sie wzorem na predkosc w ruch ciaglym V=s/t gdzie s – droga i t – czas.

Predkosc mamy 75m/s, czas mamy 0.2336 sekundy zatem droga wyniesie:

s=V*t=75*0.2336=17.52m

Co mysmy wlasnie obliczyli?

Ano obliczylismy dlugosc odcinka drogi samolotu na jakim dochodzi do zmiany przyspieszenia w pierwszym impulsie przyspieszenia pionowego.

Zatem zgodnie z wykresem "Figure 25" raportu MAK w jezyku angielskim w momencie kiedy dochodzi do zmiany przyspieszenia pionowego o przynajmiej 0.4g samolot przebywa droge 17.5 metrow z predkoscia liniowa 270 km/h i wznosi sie pod wzrastajacym katem "Pitch angle" rownym 14.5 stopnia, kat ten potem wzrasta as do 19.4 stopnia.

Na stronie 31 raportu MAK po angielsku podana jest szacunkowa masa samolotu w momencie katastrofy. Wynosi ona 78.6 tony. Z wykresu "Figure 25" oceniam zmiane przyspieszenia pionowego w interesujacym nas impulsie na 0.4 g. Z drugiej zasady dynamiki Newtona wynika, ze jesli na cialo dziala sila to porusza sie ono z przyspieszeniem proporcjonalnym do sily i odwrotnie proporcjonalnym do masy tego ciala. Ogolnie F=m*a. Znamy ten wzor ze szkoly, prawda?

Mamy mase samolotu 78.6 tony, mamy szacunkowe przyspieszenie odczytane z wykresu – mozemy obliczyc sile. 0.4 x 78.6 = 31.44 tony sily wedlug starej metodologi, ktorem mnie uczyli w szkole podstawowej. Obecnie stosuje sie Newtony. Wedlug tej nowej metody trzeba to przeliczac na metry i kilogramy. Przyspieszenie 0.4 g = 0.4 razy 10m/s2 = 4m/s2

zatem F = [78600 kg razy 4 metrow]/s2 = 314400 Newtonow. Duzo. Bardzo duzo.

Poniewaz na wykresie widzimy spadek przyspieszenia pionowego – zatem:

na samolot, od gory, zadzialala sila pionowa

rownowazna naciskowi o wielkosci 31.44 tony w

czasie 0.2336 sekundy na przestrzeni 17.5

metrow lotu.

 

I teraz wiedzac to proponuje panom specjalistom z Polski, a zwlaszcza dziennikarzom, publicystom, ludziom pracy i wyborcom zastanowienie sie nad tym prostym faktem.

Proponuje przemyslec sobie jak samolot o masie prawie 80 ton moze przyspieszyc o 0.4 g w ciagu 0.2336 sekundy. Pomyslcie o tym zanim pojdziecie dzisiaj spac. I pomyslcie o tym, zanim podobnie jak moj rozmowca "nie przyjmiecie do wiadomosci faktow".

I przypominam tez, ze sa swiadkowie, ktorzy zeznali w prokuraturze, ze w momencie kiedy samolot minal pancerna brzoze – to polecial dalej prosto i ze zadne skrzydla z niego nie odpadaly.

Mam nadzieje, ze nawet najbardziej leniwi czytelnicy zrozumieli moj artykul.

Zacznijcie ludzie wreszcie myslec.

aurelius
O mnie aurelius

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka