awaris awaris
415
BLOG

"Ida" kontrowersje historyczne

awaris awaris Kultura Obserwuj notkę 5

Oglądałem „Halę Odlotów” gdzie jeden człowiek prezentował pogląd :

Film jest dobry artystycznie, ale powinien pokazywac kontekst historyczny. Człowiek ten domaga się uzupełnienia filmu o ten kontekst tzn. że akcja filmu, a konkretnie zbrodni toczyła się w okresie okupacji niemieckiej która sprzyjała takim działaniom, czy też wręcz do nich zachęcała i je wspierała. Przeszkadzało mu przede wszystkim, że w filmie są prawie wyłącznie źli Polacy i nie ma Niemców.

Przeciwnicy poglądów tego Pana – a była ich przytłaczająca większośc – w opozycji do tego co on powiedział mieli następujące argumenty :

1. wszyscy przecież wiedzą, tak w Polsce jak i na świecie kiedy ma miejsce fabuła filmu. (Jak dla mnie, współczuję naiwności i gratuluję znajomych) Chciałbym zobaczyc wyniki sondażu :

  • A) film dzieje się ….(wpisz moment historyczny)

  • B) nie wiem kiedy się dzieje

  • C) nie zastanawiałem się, odebrałem go jako dzieło uniwersalne

I jakoś nie zdziwiło by mnie gdyby odpowiedzi B i C + błędne A stanowiły większośc (zwłaszcza np. w USA), a na to, że stanowiłyby znaczny % byłbym gotów postawic sporo pieniędzy.

2. Przecież wiadomo, że kościół katolicki od 1500 lat miał głównego wroga i byli nim Żydzi – oraz – a wyprawy krzyżowe … (sic!) nie widziałem jeszcze filmu, ale to, że dot. problemów historycznych na przestrzeni 1500 lat i wypraw krzyżowych naprawdę mnie zszokowało.

3. Jak dla mnie najbardziej dziwaczny argument – jak śmie pan ingerowac w dzieło artystyczne (do tego momentu potrafię przyznac rację) a przecież amerykanie tak pięknie rozliczają się ze swoją wstydliwą przeszłością. WHAT? Tzn. jasne, że tak. Mają piękne filmy rozdrapujące rany i pokazujące jak było. Tyle, że warto zwróci na kontekst, a tutaj jest on wszystkim. Zanim pojawiła się „Jesień Czejenów” widzowie tak w USA jak i na świecie byli nafaszerowani filmami, gdzie czerwonoskórzy byli źli. Zanim pojawił się „Pluton” cały świat znał już filmy gdzie źli komuniści z pn Wietnamu oraz ludzie z ZSRR gnębili dzielnych Amerykanów. Pomijam już, że nawet te filmy kładły duży nacisk na pokazanie, że są dwie strony medalu.

Naprawdę jestem ciekaw ile inych filmów o tym okresie (właszcza pokazujacych Polaków w dorym świetle) widział przeciętny zagraniczny widz który zobaczył "Idę"? Nie zdziwiłoby mnie gdyby w większości przykadków liczba ta wynosiła zero. A nie ma się drugiej szansy na zrobienie pierwszego wrażenia.

awaris
O mnie awaris

Tylko Kościół autentycznie stał na drodze Hitlerowi w jego kampanii na rzecz wyparcia prawdy. Nigdy wcześniej się Kościołem nie interesowałem, ale teraz odczuwam wielkie wzruszenie i podziw, ponieważ tylko jeden Kościół miał odwagę i upór by stać po stronie intelektualnej prawdy i duchowej wolności. Przez to jestem zmuszony przyznać, że to, czym kiedyś pogardzałem, dziś wychwalam bez powściągliwości A. Einstein "Celem Chrześcijanina jest stawanie się coraz lepszym człowiekiem." także elGuapo "to co piszemy o innych, nie zawsze świadczy o tych osobach, ale zawsze świadczy o nas" - pewnie cytat "prawda przeciw światu" przysłowie celtyckie "Stay on issue, not on personam"

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura