Przed nami trudne dwa miesiące dla absolwentów gimnazjów. Jest to okres trudny dla ich rodziców, także dla osób bliskich, bo jest to czas podejmowania ważnej życiowej decyzji w sprawie wyboru zawodu. Wielu z nich chciałoby trafić do bardzo dobrego lieum ogólnokształcącego, by po czterech latach zdać amturę i podjąć wyższe studia.
Prawda jest okrutna. Z różnych przyczyn młodzież nie zawsze opanowała program szkolny na właściwym poziomie, stąd i konkurencja jest wielka. Większość szkół otwiera swoje mury dla młodzieży w ilości tylko po jednej klasie - w liczbie 20-30 osób. Tak nakazuje rachunek ekonomiczny. Doświadczenie pokazuje, że w pierwszych miesiącach nauki w nowym roku szkolnym rezygnuje ze szkoły około 20 % uczniów. Niektórzy odejdą już w pierwszych tygodniach nauki, inni po prostu przestaną przychodzić na zajęcia lekcyjne. Bardzo trudnym do pokonania jest pierwszy semestr - wielu uczniów ma po kilka przedmiotów "do poprawy"...
Chciałbym zwrócić uwagę osób zainteresowanych na dopasowanie szkoły do predyspozycji konkretnego ucznia. Spójrzmy bardzo krytycznie na jego osiągnięcia i zastanówmy się, czy oczekiwania względem niego nie są zbyt wysokie. Nie mam tu na myśli dyskwalifikacji ucznia. Wprost przeciwnie. Uważam, że każdy z nich ma swoje osobiste zainteresowania i preferencje. Niektórym uczniom wiele trudności sprawia matematyka. Jeżeli są to tylko zaległości wynikające z lenistwa, to problemów nie ma, wystarczy, że uczeń zmobilizuje się i te zaległości nadrobi.
W innej sytuacji są dzieci, które nie zdołały opanować obowiązującego materiału z uwagi na swoje predyspozycje. Tym uczniom warto dać więcej czasu na opanowanie niezbędnej teorii. Doradźmy im już nie liceum ogólnokształcące, ale szkołę zawodową - albo na poziomie średnim (technikum), albo na poziomie zasadniczym (zasadnicza szkoła zawodowa).
Zasadnicza szkoła zawodowa
Zwłaszcza tej grupie absolwentów potrzebne jest rzetelne doradztwo. Dzieci niechętnie uczące się mogą znaleźć zatrudnienie w zawodach niezbyt trudnych do opanowania, ale zawodach poszukiwanych. Jest to na pewno praca na stanowisku kierowcy. Są tu również możliwości opanowania zawodu operatora maszyn budowlanych. Z chwilą uzyskania pełnoletności młody człowiek ma już pracę i od jego zachowania się zależy, czy będzie usatysfakcjonowany wysokością wynagrodzenia.
Dzieci pochodzące ze środowisk rolniczych mają dobre rozeznanie w pracy w gospodarstwie rolnym czy przy obsłudze sprzętu rolniczego. W takim przypadku polecałbym zawody związane z rolnictwem - rolnika, hodowcy zwierząt czy też mechanika sprzętu rolniczego.
Dla osób bardziej wymagajacych zaproponowałbym opanowanie zawodu w dziedzinie technika weterynarii. Nie jest to równoznaczne z lekarzem weterynarii, ale jest to kwalifikowana pomoc dla lekarza weterynarii.Jest to zawód nie tylko dla młodzieży wiejskiej. Jest to również zawód z przyszłością dla młodzieży miejskiej, która wykazuje zainteresowanie kierunkami biologicznymi, która kubi zwierzęta i w przyszłości chciałaby pracować w zawodach związanych z opieką zwierząt. Uzyskanie matury w tych zawodach jest równoznaczne z możliwością ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe, podobnie jak i ukończenie liceum ogólnokształcącego. Nauka również trwa cztery lata, ale absolwent technikum czy zasadniczej szkoły zawodowej ma już w ręku określony zawód - czego brakuje absolwentowi LO.
W przypadku młodzieży posiadajacej zdolności manualne zaproponowałbym opanowanie zawodu łączącego różne dziedziny techniki - jak na przykład opanowanie zawodu montera instalacji - i tu jako gwóźdź programu zaproponowałbym instalacje urządzeń energii odnawialnej. Z kilku różnych powodów.
Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej
- energia odnawialna bazuje na przetwarzaniu energii - elektrycznej na cieplną, świetlną lub mechaniczną, energii spalania w energię mechaniczną i elektryczną... do tego dochodzi pozyskiwanie energii ze środowiska. Absolwent tego kierunku musi opanować zasady pracy urządzeń klimmatyzacyjnych, czyli ma w ręku rónież i technologię chłodniczą. Ma w ręku generowanie proadu - elektrownie wiatrowe, alternatory samochodowe, akumulatory prądu elektrycznego i ciepła.
Dodatkowym aspektem tego zawodu jest opanowanie technik: murarza, tynkarza, malarza, elektryka, stolarza, kominiarza (przewody wentylacyjne), zduna (spalanie dla celów energetycznych) czy dekarza. Są to umiejętności niezbędne do wykonania otworów prowadzących instalacje z mediami energii odnawialnej, są to umiejętności wiążące sie z naprawą otworó wykonanych na potrzeby instalacji wykorzystującej energię odnawialną. Nie wyobrażam sobie dekarza bez umiejętności klepania blachy czy łączenia różnymi technikami (spawanie, skręcanie, klejenie) rur wykonanych z metalu lub tworzywa sztucznego. W tej branży potrzebne są zdolności tokarza, frezera czy chociażby muraża-tynkarza... W mojej ocenie jest to jeden z najbardziej uniwersalnych zawodów technicznych.
Dla osób mających upodobania estetyczne, ceniacych sobie dobrą lekturę i programy edukacyjne doradziłbym takie kierunki, jak architektura - ta najprostsza - a wiele wymagająca w zakresie skomponowania przestrrzeni ogrodu, zaprojektowanie alejek i dobór roślin.
Technik architektury krajobrazu
Technik geodeta
Innym zawodem tej branży jest zawód geodety - niezbędnego we wszystkich dziedzinach gospodarki. Geodeta zajmuje się nie tylko pomiarami w celu opracowania mapy. Jego zadania wiażą się również z wyznaczeniem projektu drogi czy budynku, lotniska, zapory, szlaku kolejowego w terenie. Do zadań geodety należy wykonywanie pomarów prawidłowości eksploatacji urządzeń mechanicznych - turbin, taśmociągów, pieców obrotowych (spalarnie śmieci, cementownie), także obserwacji przemieszeń - szlaków kolejowych (równoległość szyn) i suwnic, zapór wodnych...
Nawet ewidencja gruntów nie moze obyć się bez geodety a osoby odpowiedzialne za opracowanie dokumentacji zabytków na terenie gminy także mogą korzystać z usług pomiarowych wykonywanych przez biura geodezyjne.
Technik logistyk
Jest jeszcze jedna grupa osób - które posiadają zdolności organizatorskie. Tym osobom poleciłbym zawody o charakterze logistycznym - na pewno organizacja transportu w firmach, nie tylko przewozowych, tu widziałbym osoby interesujące się usługami turystycznymi (hotelarstwo, usługi gastronomiczne) lub organizacją wycieczek.
Technik hotelarstwa
Uważam, że oferta szkół zawodowych na poziomie średnim i zasadniczym jest przebogata i tylko brak wiedzy o lokalizacji tych szkół tworzy problem, którą z tych szkół wybrać...Na zakończenie tych rozważań wypadałoby zaproponować konkretne propozycje..
Inne tematy w dziale Technologie