Prezes Zarządu Prezes Zarządu
976
BLOG

Wesoły autobus

Prezes Zarządu Prezes Zarządu Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 4

Pojazdy samochodowe bywają różne, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by kwalifikować je w jakieś grupy użytkowe. Ogólnie mówimy o pojeździe samochodowym. Ale wyróżnić można samochód osobowy, samochód ciężarowy. A w grupie samochodów osobowych wyróżniamy samochody małe, do 5 osób z kierowcą, minibusy, które mogą przewozić do 8 osób z kierowcą (czasem mówi się o 9 osobach).

image

Autobus o napędzie elektrycznym, doskonały w zwartejzabudowie jako autobus miejski, http://www.wroclaw.pl/autobus-volvo-testy-wroclaw

Są też i większe samochody osobowe - czyli autobusy. Te z kolei są przeznaczone jako pojazdy uniwersalne, czyli mają dużo miejsc siedzących i służą do poruszania się na obszarze jednej miejscowości. Są też autobusy przeznaczone do przewozu osób na trasach międzymiastowych. Te z kolei maja większość miejsc siedzących i to bardzo wygodnie. Są też autobusy do przejazdu na bardzo duże odległości. Te z kolei posiadają możliwie dużą ilość miejsc siedzących, siedzenia powinny być wygodne, luk bagażowy musi mieć w miarę dużą pojemność a wyposażenie pojazdu w ubikację bywa już standardem.

Można też taki pojazd doposażyć w dodatkowe urządzenia ułatwiające przejazd już typowo turystyczny. W tym przypadku okna pojazdu będą wyjątkowo duże, często zachodzące na krawędź dachu.

image

Przegubowy autobus doskonale sprawdza się w zatłoczonym centrum dużych miast, jego zwrotność oraz liczba miejsc dla pasażerów są doskonałym argumentem dla zarządów komunikacji miejskiej, https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRKuJcEocTdtpDPOzqYYKCBXBIA8LbyP8rt4UfjVfKAhdUuIWHMig

Tyle o wyglądzie pojazdu zakwalifikowanego jako "autobus", czyli pojazd osobowy do przewozu dużej liczby pasażerów.

Pojazdy samochodowe różnią się między sobą również i parametrami technicznymi. Na pewno będzie to moc silnika, maksymalna prędkość podróżna, wielkość przyspieszenia "z zatrzymania" a także przyspieszenie już na dużych prędkościach jazdy.

image

Bardzo popularny widok autobusu przeznaczonego do przewozu pasażerów na duże odległości przy odpowiednio dużym przedziale bagażowym i zwrotności tego pojazdu..., https://photo.via-mobilis.com/29/1/2132052_th.jpg

Inne parametry, to zdolność do pokonywania wzniesień, łatwość w manewrowaniu przy małej ilości miejsca, moc użytkowa silnika. W tym miejscu można mówić o szczególnych parametrach takiego pojazdu. Bo silnik może być wymienny. Ważne, żeby mocowanie było wspólne dla całej grupy silników. W tym przypadku będziemy mogli oferować pojazd tani, ale przeznaczony do eksploatacji w łatwych warunkach drogowych, jak i pojazd z odpowiednim zapasem mocy, zdolnym pokonywać długie dystanse bez konieczności przerywania podróży ze względu na przeciążenie silnika. I to są już szczegóły techniczne, którym winien odpowiadać dany produkt.

Dobrze zaprojektowane nadwozie to połowa wartości pojazdu. Jego skrętność, wytrzymałość konstrukcji to sprawy podstawowe. Ale już  wyposażenie końcowe to sprawa indywidualnego zamówienia. Uniwersalnie dopracowane podwozie  pozwala na zabudowę nie tylko standardową, ale także i uwzględniającą szczególne warunki zamówienia - liczba foteli dla pasażerów, szerokość przejścia wzdłuż pojazdu czy też wielkość samych foteli.

image

Przejazd kabrioletem, przy otwartym przedziale osobowym to nie lada atrakcja. Tu kabriolet wycieczkowy na bazie polskiego autobusu z Jelcza. Może nie tak komfortowy, jak oferują to współcześni przewoźnicy, ale za to jaka frajda..., foto ilustracyjne https://st-lento.pl/adpics/original/10_2015/02/4274a7_jelcz-ogorek-cabrio-043-rto-autobus-na-wynajem--rozrywka-i-rekreacja-zdjecia.jpg

Na koniec kwestia modnych w danym czasie rozwiązań - kolor pokrycia foteli, wyposażenie doraźnej kuchenki czy też malowanie zewnętrzne pojazdu. Wyposażenie w oświetlenie dla pasażerów czy też możliwość wspólnego oglądania filmu w czasie jazdy... to już tylko oferta producenta.

image

Szczególną atrakcją turystyczną są autobusy wycieczkowe. Na fotografii specjalnie dostosowany autobus, który jest wyposażony w śrubę okrętową i bez problemów może pływać w akwenach wodnych. Taką atrakcję oferują na przykład Budapeszt czy Amsterdam, gdzie autobus wozi turystów po centrum miasta i pozwala na oglądanie go z powierzchni wody, foto ilustracyjne https://www.plan4fun.pl/image/article/001/094/9341.jpg


Myślę, że gdybym kupił istniejącą fabrykę autobusów, to już na starcie przystąpiłbym do opracowania takiej wersji, która byłaby zgodna z obecnie obowiązującymi standardami i na tak dopracowanym podwoziu oferowałbym kolejne wersje, gdzie duże znaczenie ma już tylko kosmetyka. Wiadomo, że zatwierdzenie nowej wersji pod względem technicznym wymaga czasu a półtora roku władania może zabałaganić całą przyszłość takiej fabryki. Bo jeżeli dotychczasowy właściciel sprzedaje, to na pewno jest to produkt wymagający doinwestowania, i które pozostaje poza zasięgiem obecnego właściciela takiej fabryki. Dla niego sprzedaż własności może być najbardziej optymalnym rozwiązaniem, bo uzyskana gotówka może zostać niezwłocznie zainwestowana w inny produkt...

image


Fabryka w Sanoku produkuje kulka rodzajów autobusów, ale są to pojazdy przeznaczone do obsługi pasażerów komunikacji miejskiej. Mają sporo miejsca, lecz nie mają go na tyle, aby wstawić do środka odpowiednio dużo foteli. Ponieważ jest to autobus przeznaczony do ruchu w granicach miasta, jego prędkość podróżna nie jest wysoka a objętość luków bagażowych nie musi być duża. Silnik także nie musi być duży, bowiem jest to pojazd przeznaczony do jazdy w terenie płaskim.Zmiana parametrów technicznych wymaga przeprojektowania nadwozia i w konsekwencji wyposażenia do produkcji większych pojazdów... Cóż, w tej dziedzinie "uniwersalność produkcji" jest pojęciem względnym. Foto ilustracyjne http://hiperogloszenia.pl/x-pl/inz/432/432603-autosan-tramp-1.jpg


image

Autosan Lider, jeden z modeli fabryki autobusów w Sanoku, który może i nie spełniał założeń oferty dla wojska. Jeżeli jednak prześledzimy dokładnie historię zakupów MON przez okres kilku lat wstecz, to można mieć przekonanie, że komuś zależało na konkretnej ofercie, ale nie na Autosanie, http://autosan.cba.pl/historia/historia23.html


Zobacz też:

http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/producenci/news-o-co-naprawde-chodzi-w-aferze-z-autosanem,nId,2433771


nauczyciel zawodu i praktyk

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie