Jestem właścicielką niewielkiego internetowego biura podróży. Mam wykupioną usługę informowania o przetargach na dostawę biletów lotniczych i tak trafiłam na stronę Telewizji Polskiej. TVP ogłosiła przetarg na dostawę biletów lotniczych do kwoty ok. 2,2 mln zł.
Idea tego przetargu na wyłonienie dostawcy tych biletów jest prosta. TVP wymaga podania rabatów dla 3 rodzajów tras: ,,Polska”, ,,Europa”, ,,poza Europą”. Wystarczy wypełnić tabelkę z przykładowymi cenami takich biletów, gdzie trzeba podać oferowane rabaty. I tu moje pierwsze zdziwienie, bo podział na rodzaje biletów winien raczej odnosić się do długości podróży, bo trudno porównywać dystans Warszawa-Kair (2,6 tys. km) z Warszawa-Sydney (15 tys. km.), a łatwiej dać rabat na długiej trasie rzędu 10 tys. km i więcej.
Lp. |
Bilety |
Cena jednostkowa biletu netto (bez opłat dodatkowych) w PLN * |
Rabat od ceny biletu netto (w %) |
Cena jednostkowa biletu netto po rabacie (w PLN) |
Opłaty dodatkowe netto (w PLN) * |
Wysokość opłaty transakcyjnej netto (w PLN) |
Łączna cena biletu netto (w PLN) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
kol. 3 – kol. 3 x kol. 4 |
|
|
kol. 5 + kol. 6 + kol. 7 |
1 |
Polska |
400 |
………… |
……………… |
100 |
………………… |
……………… |
2 |
Europa |
1100 |
………… |
……………… |
100 |
………………… |
……………… |
3 |
Poza Europą |
3100 |
………… |
……………… |
100 |
………………… |
……………… |
4 |
Łączna ważona cena biletu netto (C) |
C = Ck x 0,15 + Ce x 0,66 + Cpe x 0,19, gdzie: C – łączna ważona cena biletu netto, Ck – łączna cena netto biletu na terenie Polski (poz. 1, kol. 8), Ce – łączna cena netto biletu na terenie Europy (poz. 2, kol. 8), Cpe – łączna cena netto biletu na poza terenem Europy (poz. 3, kol. 8) |
……………… |
||||
5 |
Łączna ważona cena biletu brutto (z VAT)* |
Poz. 4 + 23% VAT |
……………… |
Potem zdziwiłam się po raz drugi, gdy przeczytałam zdanie poniżej:
(dla czytelności powtórzę):
,,5. Wykonawca zwolniony jest z udzielania własnego rabatu z tytułu Umowy w przypadku, gdy zastosowany został upust przewoźnika od ceny jednostkowej biletu lotniczego netto skalkulowany w systemie rezerwacyjnym w momencie wystawienia biletu lotniczego, bądź bilet dotyczy połączeń realizowanych w ramach: tzw. ,,tanich linii lotniczych” ”
Czyli firma X wpisuje do tabeli oferowane rabaty, np. 60%, 60%, 60% i dajmy na to wygrywa przetarg, a potem pisze na swojej stronie internetowej z rezerwacjami, że:
,,w cenie biletu jest uwzględniony został upust przewoźnika”
i Telewizja będzie płaciła za bilety, tyle... ile wszyscy. Ten zapis w przetargu odwraca więc wszystkie zasady wyboru wykonawcy do góry nogami. Ba, oferent może też potem napisać w systemie rezerwacji, że są to ,,tanie linie lotnicze" i nie udzielić rabatu, gdy brak jest definicji ,,tanich linii lotniczych", ale po co tak kombinować. Pierwszy sposób jest prosty.
Kto nie wierzy, niech przeczyta dokumenty:
Czy ktoś może mi to wytłumaczyć?
http://www.tvp.pl/zamowienia_publiczne/auction_preview.php?id=1801
Przetarg jest w toku, każdy ma dostęp do tym materiałów.
Komentarze