ChilliBite ChilliBite
1069
BLOG

Niskokaloryczny stresssss

ChilliBite ChilliBite Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

Gotuję sobie. Gotuję dla bliskich, dla rodziny, dla znajonych. Gotuję to i owo - tarty, pasty, makarony. Piekę ciasta, ciasteczka, robię przetwory, marynaty, pikle i kiszonki. Bogu ducha winna pichcę, pitraszę, karmię, zapraszam, częstuję. Ale któregoś razy trafiam na Salon. Infidel stawia przede mną zadanie - ma być "niskokaloryczne, smaczne danie". I oto.... jestem o krok od depresji! Nie używam w kuchni chudego jogurtu zamiast śmietany. Lubię sosy z masłem i oliwą. Piekę ciasta na białej mące. Fakt, używam w większości brązowy cukier i sól morską i nie umiem, nie potrafię liczyć kalorii*.

Nie jestem dietetykiem, nie pilnuję spożywanych kalorii. Dbam by bylo pełnowartościowo, z witaminami, by było kolorowo, ale najważniejsze - by było pysznie! Jesli juz stosować dietę to słynną "ŻetPe". Ja nie wierzę w to, że jemy po to by żyć. Nie, ja żyję po to by moc delektować się rozkoszami talerza. A przecież ludzie mają różnorakie hobby - wędkują, uprawiają triathlon, tańczą tańce greckie, hodują rybki akwariowe, a nawet nawet ... no nie wiem.... "lubią często chodzić do opery". A ja lubię gotować i karmić. I dzień, w którym będę musiala liczyć kalorie przygotowywanych potraw  bedzie dla mnie katastrofą*!

Ale specjalnie na życzenie Infidela poniżej kilka przepisów, które chyba podkreślam "chyba" mogą uchodzić za niskokaloryczne. Tylko do jednej potrawy starałam się policzyć kalorie, co zajęło mi niemal godzinę! Nigdy więcej! Ale wyszperałam kilka dań, ktore mogę polecić jako "smaczne" i chyba niskokaloryczne. W większości są to sałaty z różnymi dodatkami, zupa i dania z grilla.

Cygaretki z roszponki z szynką parmeńską - 1 sztuka ma ok 32kcal. Jeśli ma być mega niskokalorycznie, proszę zjeść najwyżej 3 sztuki i popić wodą. Żródlaną. A pozostali goście niechaj sie częstują nie pytając o kalorie. Życie jest zbyt krótkie by liczyć kalorie!*

 
Cygaretki zachwyciły mnie od pierwszego obejrzenia tej potrawi w programie Julie Andrieu na antenie kuchni.tv, a podałam je pierwszy raz na którychś moich bardzo babskich urodzinach. Od razu posypały się pytania o przepis. Przystawka przepyszna i mega prosta, ale jakże pomysłowa :) Do oryginalnego przepisu Julie dodaję jędrną, nieco twardą gruszkę, która w zestawieniu z roszponką, figami i pecorino smakuje po prostu bosko.
 
100g roszponki
2 łyżki oliwy z oliwek
łyżeczka octu balsamicznego
sól morska
pieprz

10 plastrów szynki parmeńskiej
3 figi suszone - nieco namoczone
ser pecorino
świeża jędrna gruszka

Oliwę, balsamico, sól i pieprz wymieszaj razem, dodaj roszponkę i palcami delikatnie zamieszaj, by cała roszponka była pokryta dressingiem. Na plastrach szynki parmeńskiej rozkładaj roszponkę tak, by listki wystawały na bokach. Układaj na tym pokrojone w paseczki suszone figi. Na to cieniutkie plastry pecorino krojone obieraczką do warzyw i plasterki gruszki. Zwiń plastry szynki w ruloniki, przetnij na pół i ustawiaj na półmisku jak bukieciki. Zachwyt gości gwarantowany.
 
Uwaga - przygotuj sobie wszystkie składniki wcześniej - pokrojona gruszkę, figi w paseczkach, plastry pecorino i dressing do roszponki. W ostatniej chwili przed przyjściem gości wymieszaj roszponkę z dressingiem i zroluj cygaretki. Jeśli zrobisz to zbyt wcześnie, roszponka może zwiędnąć.

Po przepisy na wszystkie poniższe propozycję, proszę kliknąć w tytuł potrawy.

Sałatka z melona, fety i różowej cebuli z dodatkiem melisy
(zawsze można dodać "nieoryginalną" "odchudzoną" "a'la fetę", ale smak..... no cóż)

 
Kreteńskie dakos i grecka horiatiki 
uwagi trochę jak wyżej. Na szczęście mythitra w dakos nie jest bardzo kaloryczna
 

Soczysta grillowana pierś kurczaka z awokado i granatem
naprawdę wspaniałe! przepis wyszperałam sto lat temu w książce "Przyjemne odchudzanie" więc chyba w sam raz odpowiada na zadany temat - w oryginale 1 porcja miała poniżej 300kcal jako danie na lunch

 
Zielone wiosenne liście z truskawkami i pieczonymi pomidorami
niestety danie raczej na wiosnę, ale wspaniałe!

 

Sałata z musztardowcem, chryzantemą i kwiatami czosnku niedźwiedziego
czyli znów propozycja wiosenna

 
Zielone liście rzodkiewki z pieczonymi pomidorkami cherry
wiosenna bardzo niskokaloryczna propozycja
 


Włoska zupa minestrone
jest lekka, bez śmietany, można ewentualnei ograniczyć ilośc lub całkiem zrezygnować z boczku, chociaz w tej zupie jest go niewiele

Niskokaloryczne będą też dania z grilla - chociażby nie tania, ale pyszna grillowana polędwica wołowa ze świezym pieprzem. Podana z sałatą skropioną oliwą i cytryną.

 

Uff.... spaliłam co najmniej tysiąc kalorii pisząc tę notkę. No nie wiem czy bylo warto... :)

Tymczasem serdecznie pozdrawiam życząc smacznego :)

 

*Stwórco dziękuję ci, że nie mam zwyżek cholesterolowych, że nie jestem chorobliwie otyła, że nie mam cukrzycy. Dziękuję, że stan zdrowia jakim mnie obdarzyłeś nie wymusza na mnie diet zdrowotnych. Wybacz mi jeśli grzeszę w kuchni.

A bloggerów, którzy jednak mogą mieć kłopoty zdrowotne i powinni spożywać potyrawy niskokaloryczne, dietę nisko cholesterolową itepe proszę o wybaczenia - nie mogę służyć Wam poradą ani inspiracją. Odsyłam do serwisów dietetycznych.

ChilliBite
O mnie ChilliBite

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości