Dam Zuchowski Dam Zuchowski
261
BLOG

Wiadomości z ziemi Indian. Kwiecień 2012

Dam Zuchowski Dam Zuchowski Rozmaitości Obserwuj notkę 0

 

SPIS TREŚCI:

 

1. Podarki wrzucili do rzeki

2. Starcia między drwalami a Indianami Wounaan

3. Deszczówka przyniosła im nadzieje

4. Indianie Purepecha w stanie oblężenia

 

 

1. PODARKI WRZUCILI DO RZEKI

PERU. W czwartek 5 kwietnia 2012 roku, pracownicy państwowego przedsiębiorstwa Perupetro w Peru przybyli do achuarskiej społeczności Tsekuntsa, mieszkającej nad brzegiem rzeki Huasanga w północnym regionie Loreto. Indianie Achuar żyjący w regionie konsekwentnie odmawiają zgody na prace naftowe w sąsiedztwie ich społeczności. Stanowisko te koresponduje z oświadczeniem FENAP, największej organizacji Indian Achuar w Peru, sprzeciwiającej się obecności kanadyjskiej firmy naftowej Talisman Energy. Wbrew protestom lokalnej społeczności rząd zamiast wstrzymać wszelkie inwestycje naftowe, próbuje przekonać rdzennych mieszkańców do zaakceptowania nowych sąsiadów i dobrodziejstw płynących z pozyskania ropy naftowej.

Wizyta przedstawicieli Perupetro w społeczności Tsekuntsa była kolejną odsłoną tych podchodów. Na tą okazje pracownicy państwowej instytucji postanowili nie tylko naświetlić nieinwazyjność eksploatacji, ale i przywieźli ze sobą prezenty przeznaczone dla społeczności, w tym książki. Rządowej wyprawie towarzyszyli fotografowie. To sprawdzona praktyka. Uwiecznione na kliszach zdjęciowych chwile wymiany podarków i uśmiechy im towarzyszące, przedstawiane są później w publicznym przekazie, jako dowód ocieplenia stosunków między rdzennymi społecznościami i przedsiębiorstwami naftowymi, a w domyśle, jako niewypowiedziana zgoda tych pierwszych na odrzucane wcześniej inwestycje.

Wielkoczwartkowa wizyta nad rzeką Huasanga, tym razem nie potoczyła się jednak po myśli rzeczników Perupetro. Achuarowie, co prawda odebrali podarki, ale po chwili wrzucili je do rzeki. Następnie goście zostali poproszeni o opuszczenie społeczności. Zdaniem indiańskiej organizacji AIDESEP to nie pierwszy przypadek gdy przedstawiciele peruwiańskiej administracji pojawiają się w regionie by promować interesy przedsiębiorstw naftowych. Rdzenni mieszkańcy są oburzeni, gdyż takie sytuacje potwierdzają, że rząd nie spełnia swojej roli mediatora, lecz działa na rzecz przedsiębiorstw.

 

Na podstawie:aidesep.org.pe

 

 

2. STARCIA MIĘDZY DRWALAMI A INDIANAMI WOUNAAN

PANAMA. Dwie osoby zginęły a trzy inne zostały ranne w rezultacie konfrontacji pomiędzy rdzenną ludnością a drwalami pozyskującymi surowce w obrębie strefy chronionej w panamskim regionie Darien.

Konflikt rozpoczął się 30 marca, gdy grupa Indian Wounaan dokonała próby spalenia sprzętu należącego do grupy drwali. Pracownicy operowali na ziemiach plemiennych, pozyskując cocobolo. Drewno te uchodzi za niezwykle cenne z powodu jego twardości. Stosowane jest do produkcji pistoletów, noży, pałek policyjnych, wysokiej klasy kijów bilardowych, szachów, instrumentów muzycznych i mebli.

Szczegóły wydarzeń nie są do końca jasne. Bezpośrednio przed wydarzeniami jednak, lider społeczności Rio Honda/Platanares, Aquilino Opua, wraz z kilkoma innymi Indianami opuścił wioskę i udał się w kierunku obozu drwali. Jedna z wersja mówi, że Wounaanowie podpalili trzy ciągniki i inny sprzęt, co miało wprawić w gniew członka brygady operującej w regionie, który oddał strzały w kierunku Aquilino Opua. Ciężko ranny lider wspólnoty wkrótce zmarł, choć kolejna z relacji mówi, że przez co najmniej godzinę szedł jeszcze przez góry nim wycieńczony dotarł z powrotem do swojej wspólnoty

Bezpośrednio po zranieniu Aquilino, pozostali Wounaan, rozgniewani potraktowaniem lidera, ruszyli ku konfrontacji z drwalami. Podczas starcia życie stracił kierowca ciągnika Ezequiel Batista, a podczas dwóch następnych potyczek rannych zostało trzech kolejnych Wounaanów.

Przed tymi wydarzeniami, przywódcy ludu Wounaan wezwali panamski rząd do wydania zbiorowego tytułu do ziemi na rzecz rdzennych mieszkańców, prawa gwarantowanego im ustawą 72.2008. Zaapelowali również o całkowite usunięcie osadników ze strefy Chiman i wstrzymania masowego wyrębu w regionie. Indianie zwrócili uwagę na fakt, że rząd nie wypełnia swoich konstytucyjnych i prawnych obowiązków, toteż sami postanowili dać mu ultimatum do 19 kwietnia. „Żądamy, aby rząd usuną osadników z naszych ziem i wziął odpowiedzialność, za to, co się dzieje, bo jesteśmy gotowi bronić naszej ziemi krwią” – oświadczył Edilberto Dogirama, prezes zgromadzenia Embera-Wounaan.

Do nasilenia walk między rdzenną ludnością a drwalami w Darien doszło w 2011 roku. W ciągu stosunkowo krótkiego czasu pracownicy spółek drzewnych zdołali wyciąć 8 tysięcy hektarów lasów. 28 sierpnia 2011 roku cztery osoby zostały ranne w Sambu. Jedna osoba odniosła rany podczas konfrontacji 12 stycznia 2012 roku. W lutym bieżącego roku zanotowano 17 kolejnych starć między Wounaanami a drwalami i osadnikami.

Dopiero dramatyczny rozwój wypadków po 30 marca 2012 roku, skłonił rząd do wykonania pierwszych kroków w celu zażegnania newralgicznej sytuacji w regionie. Wiceminister Javier Tejeira poinformował, że policja rozpoczęła eksmisje nielegalnych brygad drwali. Nie wszystkie zespoły, nawet te pracujące zgodnie z licencją, dostosowały się jednak do zaleceń.

W regionie Darien, słynnym z powodu pofałdowania terenu, dzięki któremu oparł się on budowie nitki autostrady panamerykańskiej, żyje 9 tysięcy Indian Wounaan i Embera, a także członkowie ludu Kuna. Wounaan i Embera znani są również pod wspólną nazwą Choco.

 

Na podstawie: indigenouspeoplesissues.com, laestrella.com.pa, erbol.com.bo, thepanamanews.com, intercontinentalcry.org

 

3. DESZCZÓWKA PRZYNIOSŁA IM NADZIEJE

EKWADOR. Emergildo Criollo urodził się w ekwadorskim lesie położonym wzdłuż brzegów rzeki AguaRico jako członek plemienia Cofan. Od lat 1960. jego plemię i cały subregion, za aprobatą władz Ekwadoru doświadczyły inwazji przemysłu naftowego. Oto krótki zapis tej historii, narosłych problemów i metod ich rozwiązania, opowiedziany ustami samego Emergildo:

Moi ludzie, Cofan mieszkają tu od początku. Las i rzeka zapewniały nam wszystko, co kiedykolwiek było nam potrzebne – medycynę, żywność, wodę i schronienie. Jako dziecko zobaczyłem helikoptery Texaco (dziś Chevron), unoszące się nad koronami drzew lasu i myślałem, że są to „metalowe ptaki”. Potem zobaczyłem płynące czarne rzeki. Wraz z nadejściem Texaco wiele lat temu, straciliśmy nasz las i naszą rzekę z powodu skażenia, przemysłu i kolonizacji. Firma zatruła las i rzekę. Zwierzęta zostały odstraszone, otrute lub zabite. Z powodu skażenia sam straciłem dwójkę własnych dzieci. Widziałem moich ludzi i inne plemiona, takie jak Siona i Secoya, cierpiące z powodu dziwnych chorób – deformacji, wysypki i nowotworów.

Toczymy walkę poprzez pozew przeciwko amerykańskiej firmie od wielu lat. Koncern, Chevron, nie chce jednak nas uszanować, ani naszego prawa do czystej wody i życia. A bez czystej wody nie będziemy mogli przetrwać.

Wcześniej wykorzystywaliśmy wodę do picia z rzeki. Ale teraz już nie możemy ponieważ jest ona zanieczyszczona. Nowe przedsięwzięcie „czysta woda” pozwala nam zbierać zdatną wodę z nieba. Ten program jest inny niż pozostałe projekty, które rząd i organizacje prowadzą w naszych wspólnotach, jest inny, ponieważ my, ludzie, prowadzimy go samodzielnie. Mamy już zainstalowane 52 systemy odprowadzania wody deszczowej w mojej wspólnocie Cofan Dureno. Nasi ludzie mogą pić czystą wodę tuż obok własnego domu. Teraz Cofanowie będą uczyć plemię Secoya jak instalować systemy odprowadzania wody deszczowej do ich społeczności, a potem Cofan i Secoya nauczą tego samego plemię Siona”.

 

Na podstawie: amazonwatch.org, giveclearwater.org/emergildo/

 

4. INDIANIE PUREPECHA W STANIE OBLĘŻENIA

Ośmiu Indian Purepecha, znanych również jako Taraskowie, zginęło z rąk kartelu przestępczego, zajmującego się nielegalną wycinką lasów i handlem narkotykami. Do tragicznych wydarzeń doszło nad ranem 19 kwietnia 2012 roku w zachodniomeksykańskim stanie Michoacan.

 Grupa Indian Purepecha wyruszyła na zwyczajowy patrol w celu zapobieganiu nielegalnej wycince sosen i dębów w gminie El Puerto. Dwóch Indian zostało zabitych, a czterech ranionych w ataku przeprowadzonym przy użyciu karabinów szturmowych przez nielegalnych drwali z Cerecito. Inna grupa Purepecha, kierująca się ku lasowi również została wciągnięta w zasadzkę. W strzelaninie zginęło sześciu Indian.

Po gwałtownych przypadkach śmierci rdzenni mieszkańcy z lokalnego miasta Cheran, otoczyli posterunek policji, domagając się wszczęcia śledztwa. Policjantów zamknięto w biurze do czasu aż „nie spełnią postulatu zebranych”. Wypuszczono ich dopiero wieczorem, jeszcze tego samego dnia, po włączeniu się w negocjacje stanowych urzędników.

Społeczność Cheran znajduje się w samym sercu regionu Meseta Purepecha, rdzenni mieszkańcy, którego „ogłosili w zeszłym roku, że Indianie nie uznają już urzędników federalnych, stanowych i lokalnych, gdyż ci nie chronią ich ani lasów przed nielegalnymi drwalami, współpracującymi z zorganizowanymi grupami przestępczymi”. W 2011 roku Purepecha z Cheran zaczęli się zbroić i zabarykadowali miasto zamieszkane przez 17 tysięcy ludzi. Utworzono blokadę z opon i worków z piaskiem na wypadek ataku nielegalnych drwali. W pięciu punktach miasta powstały oddolne punkty kontrolne. Indianie podejmujący te kroki – zdaniem raportu policji – nie uznają za członków plemienia osób parających się nielegalnym wyrębem.

Las ma ważne znaczenie tradycyjne i użytkowe dla Purepecha. Czerpią z niego żywicę i środki medycyny naturalnej. W pobliżu znajduje się sanktuarium motyli monarchów, znanych z wielkich zbiorowych migracji. W ciągu ostatnich dwóch lat, gdy nielegalny wyręb zaczął przybierać na sile, zniszczono tysiące hektarów puszczy Purepecha.

 

Na podstawie:cambiodemichoacan.com, laprensasa.com, huffingtonpost.com, laextra.mx, aianattackthesystem.com

 

Wiadomości ukazały się także na: wolnemedia.net i amazonicas.wordpress.com

Publikacje z zakresu: praw człowieka, etyki, praw ludności tubylczej, historii, filozofii, społeczeństwa, przyrody, enwironmentalizmu, polityki, astronomii, demokracji, komentarze do wydarzeń. Artykuły mojego autorstwa ukazywały się między innymi na: wolnemedia.net; krewpapuasow.wordpress.com, amazonicas.wordpress.com i ithink.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości