Wojtek Wojtek
142
BLOG

Kwadratowe jaja z żurkiem w tle...

Wojtek Wojtek Polityka Obserwuj notkę 1

Najważniejszym aktem prawnym w państwie jest Ustawa Zasadnicza zwana także Konstytucją. Jest to zbiór norm określającym granice państwa - oczywiście w bardzo szerokim znaczeniu, nie chodzi o fizyczną granicę państwa ale określenie jego istoty. Mówiąc potocznie - jest to zbiór norm określający prawne granice nowego państwa. 
Pojęcie "nowe" należy rozumieć jako rozpoczęcie funkcjonowania państwa w nowych granicach prawnych.
Otóż władza ustępująca swoim autorytetem wprowadza nowy system zarządzania państwem. Czyni to aktem konstytutywnym, czyli najwyższym aktem prawnym w państwie.
Konstytucja określa typ władzy w państwie - może to być monarchia, może to być monarchia konstytucyjna, może to być republika. Każdy z typów państwa  posiada własny zbiór norm dotyczących sprawowania władzy, tworzenia norm prawnych a także sposób zmiany norm, gdyby zaistniała taka potrzeba.
Konstytucja jest również sposobem zabezpieczenia istniejącego porządku przed zmianami grożącymi utratą stabilności państwa - zwłaszcza w sytuacji zmian personalnych na najważniejszych stanowiskach w państwie.

Otóż w państwie demokratycznym obowiązuje zasada kadencyjności urzędu. Chodzi o zabezpieczenie struktur państwa przed ich zawłaszczeniem i przeobrażeniem państwa w tyranię, gdzie obywatele tracą swoją wolność praw i wyborów. Sposobem gwarantującym trwałość i stabilność systemu prawnego jest procedura zmiany norm prawnych -  w szczególności tworzenia i zmiany ustaw oraz Konstytucji. W takim przypadku tworzenie zmian aktu prawnego wymaga dopełnienia procedury przewidzianej prawem.

image

https://www.youtube.com/shorts/O6LzOYkOY5Q?feature=share 


W przypadku, gdyby zmiany prawa zostały dokonane z niezachowaniem przewidzianych procedur - takie prawo nie może być chronione. Prawo wydane z naruszeniem procedury można przywrócić do stanu pierwotnego poprzez ogłoszenie powrotu do takiego stanu prawnego a wszystkie czynności wiążące się ze szkodą dla Obywateli są z mocy prawa nieważne. Osoby winne takiego nadużycia prawa można obciążyć kosztami pokrycia szkód materialnych osobom pokrzywdzonym. W takim przypadku i ustaleniu zakresu zadośćuczynienia wiążące są normy prawne obowiązujące aktualnie, z reguły wymagające poświadczenia sądowego o zaistnieniu krzywdy.

Jak rozumieć prawo wydane z naruszeniem norm prawnych w zakresie zmiany tych norm ?

Tu nie ma swobody działania. Zatem wymagane jest dowiedzenie działania na podstawie norm sprzecznych z obowiązującym prawem. Oznacza to mniej więcej dowiedzenie, że działanie zostało podjęte na podstawie normy prawnej wydanej w sposób sprzeczny albo z intencją ustawodawcy albo też na podstawie aktu prawnego wydanego z naruszeniem prawa.

Jak rozumieć wydanie aktu prawnego z naruszeniem prawa ?
W takim przypadku należy wykazać, że norma prawna została wydana z naruszeniem procedury. Na przykład zmiana porządku określonego ustawą a przyjętego z pominięciem przewidzianej procedury legislacyjnej. Zatem, jeżeli ktoś obejmie urząd z pominięciem obowiązującego trybu ubiegania się o takie stanowisko. Na nic tutaj nominacja prezesa rady ministrów, jeżeli nie zostaną dopełnione formalności związane z udziałem prezydenta państwa.

Jest to szczególnie poważny problem, ponieważ wszystkie decyzje wydane przez osobę obejmującą urząd z pominięciem wymaganych formalności są z mocy prawa nieważne a osoby czujące się pokrzywdzonymi w sprawie mogą oczekiwać rozpoznania ich skargi na czynności popełnione przez osoby nie posiadające umocowania do podejmowania takich decyzji.

Może zdarzyć się, że cała procedura rozpoznawania sprawy w sądach może być uznana za nieważną - gdyby osoby uczestniczące w postępowaniu nie posiadały nominacji prezydenta, jeżeli taka nominacja jest wymagana. Podobnie jest w przypadku pozbawienia sędziego możliwości wykonywania pracy z uwagi na sposób jego usunięcia z sądu - zasadą jest niezawisłość sędziego - co znaczy, że powołanie kandydata na sędziego przez prezydenta państwa jest nieodwoływalne.
Wszelka interpretacja w tej sprawie bez zmiany prawa nie jest możliwa i należy zastanowić się - czy ewentualna zmiana na możliwość odwołania sędziego z urzędu jest możliwa w przypadku powołania sędziego przed zmianą tego prawa...

https://www.youtube.com/shorts/O6LzOYkOY5Q?feature=share

 

Wojtek
O mnie Wojtek

O mnie świadczą moje słowa...  .

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Polityka