Wodowanie katamaranu. fot. Facebook/EnergyObserverExpedition
Wodowanie katamaranu. fot. Facebook/EnergyObserverExpedition

Pływające laboratorium energetyczne

Redakcja Redakcja Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Eksperymentalny katamaran Energy Observer podczas zaplanowanego na sześć lat rejsu dookoła świata ma przetestować nowe technologie energetyczne, w tym napęd na wodorowe ognia paliwowe.

Energy Observer został zwodowany w Wielki Piątek w Saint-Malo we Francji. W rejs dookoła świata ma wyruszyć zimą tego roku. Głównym źródłem napędu łodzi będzie energia elektryczna pochodząca z zamontowanych na jej powierzchni paneli fotowoltaicznych zajmujących łącznie 120 metrów kwadratowych. Niektóre z nich są dwustronne – mogą wytwarzać energię elektryczną zarówno z promieni słonecznych padających bezpośrednio na ich powierzchnię, jak i tych odbitych od tafli morskiej wody. Dzięki temu wydajność paneli fotowoltaicznych ma się zwiększyć nawet o 30 proc.

Ze względu na zastosowanie fotowoltaiki Energy Observer jest porównywany do eksperymentalnego samolotu Solar Impulse 2 również napędzanego silnikami elektrycznymi zasilanymi przez baterie słoneczne. Samolot wykonał dookoła kuli ziemskiej od marca 2015 roku do lipca 2016. W przypadku Energy Observera panele nie będą wyłącznym źródłem energii elektrycznej napędzającej łódź. Na jej kadłubach znajdują się także turbiny wiatrowe z pionową osią obrotu. Kolejnym źródłem napędu będzie też latawiec – podobny do tych używanych w kitesurfingu – który będzie miał dwojakie zadanie. Przy silnym wietrze ma zwiększyć prędkość łodzi, ale dzięki niemu mają być również zasilane prądnice wytwarzające energię elektryczną.

Kolejnym istotnym źródłem energii napędzającej łódź ma być wodór, który będzie zużywany w ogniwach paliwowych, także wytwarzających energię elektryczną. Sam wodór będzie wytwarzany w trakcie rejsu z wody morskiej i energii elektrycznej pochodzącej z paneli fotowoltaicznych i turbin wiatrowych. Gaz będzie pełnił funkcję magazynu energii. Energy Observer posiada zbiorniki, w którym można będzie zgromadzić maksymalnie 60 kg wodoru sprężonego pod maksymalnym ciśnieniem 350 barów. Znajdujące się na pokładzie Energy Observera urządzenie do elektrolizy wody będzie wykorzystywane zarówno do wytwarzania wodoru, jak i odsalania wody, aby była ona zdatna do picia. Instalacja ma być zdolna do wytworzenia 360 gramów wodoru na godzinę. Łódź ma być pierwszą jednostką na świecie, która samodzielnie będzie wytwarzała takie paliwo, wykorzystywane następnie do jej napędzania.

Energy Observer nie został skonstruowany z myślą o biciu rekordu czasu opłynięcia globu. Pomysłodawcy eksperymentu Victorien Erussard i Jerome Delafosse zakładają, że zostanie ona przede wszystkim użyta do testowania nowych technologii energetycznych i promowania energetyki nie generującej emisji dwutlenku węgla. Dlatego nastawiają się oni na długi, sześcioletni rejs z wieloma przystankami. W jego trakcie Eneregy Observer ma zawinąć do 101 portów w 50 krajach.

Energy Observer jest gruntownie przebudowanym żaglowym katamaranem skonstruowanym w 1983 roku. Przez wiele lat pod różnymi mianami (pierwszym z nich było Formule TAG) startował on w regatach, w tym najbardziej prestiżowych The Race. W 1984 roku łódź pobiła rekord dystansu pokonanego w trakcie 24 godzinnego rejsu. Przepłynęła wówczas 512 mil morskich. W 1994 roku jacht, pływający wówczas jako ENZA New Zealand, zdobył puchar Juliusza Vern’a opływając świat w 74 dni i 22 godziny.

AB

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.


Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka