AIR PORT - GDYNIA - KOSAKOWO
AIR PORT - GDYNIA - KOSAKOWO
epolitic epolitic
1789
BLOG

NIETRAFIONE LOTNISKA TUSKA 2014 - GDYNIA / RADOM ?

epolitic epolitic Rozmaitości Obserwuj notkę 10

znalezione w sieci;

Miniony rok to nie tylko inwestycje w portach lotniczych, ale również intensywne prace nad otwarciem kolejnych dwóch lotnisk – w Radomiu i Gdyni. W przypadku obu można mówić o ciężkiej pracy, ale również o wątpliwościach, jakie te inwestycje budzą.

PORT LOTNICZY GDYNIA-KOSAKOWO będzie nie rentowny ?

Ale lokalni samorządowcy mają plan, jak tej sytuacji zaradzić. Gdyńscy włodarze chcą dokapitalizować Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo kwotą ponad 30,5 mln zł. Wydatek został już wpisany do wieloletniej prognozy finansowej miasta na lata 2014-2015. Zamiary takie nie do końca podobają się przedstawicielom opozycji, szczególnie że na przystosowanie do lądowania samolotów cywilnych wojskowego dotychczas obiektu na granicy Gdyni i Kosakowa wydano już 100 mln zł. Pojawiają się też głosy, iż gdyńscy samorządowcy zagalopowali się i wybudowali lotnisko zbyt duże w stosunku do aktualnych potrzeb, dlatego do jego funkcjonowania trzeba będzie dokładać olbrzymie kwoty pieniędzy.

Pikanterii sprawie dodaje fakt, iż Gdynia zwróciła się ostatnio do udziałowców gdańskiego Portu Lotniczego, m.in. samorządowców z Gdańska i Sopotu oraz marszałka województwa pomorskiego, o podjęcie rozmów, które umożliwią przejęcie w zarząd przez tę spółkę gdyńskiego lotniska. Pierwsza tura negocjacji już się odbyła, kolejną zaplanowano w najbliższych tygodniach.


- Dziwne, że najpierw buduje się z rozmachem duże lotnisko, które według licznych deklaracji mogłoby samodzielnie funkcjonować, a potem prosi się sąsiadów z Gdańska o przejęcie go w zarząd - mówi Marcin Horała, radny Gdyni z ramienia Prawa i Sprawiedliwości. - Pojawia się więc pytanie, czy rzeczywiście trzeba było przeznaczyć na tę inwestycję tak dużą kwotę pieniędzy, czy też można było zaplanować mniejszy obiekt. To kontrowersyjny wydatek, podobny do wybudowania w centrum miasta InfoBoksu. Wielu mieszkańców uważa, że w Gdyni jest kilka ważniejszych inwestycji. Co więcej, jak już wyraźnie widać, do funkcjonowania lotniska przynajmniej w początkowej fazie trzeba będzie dokładać.

Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek nie uważa jednak, iż kończone właśnie lotnisko musi koniecznie zarabiać już od momentu, kiedy przyjmie pierwsze samoloty.

- Jest to strategiczny projekt dla rozwoju całego województwa pomorskiego, który przyniesie regionowi w przyszłości wiele korzyści - mówi Wojciech Szczurek. - Rentowność tego typu inwestycji infrastrukturalnych rozpatrywać trzeba w bardzo długiej, nawet kilkudziesięcioletniej perspektywie.

Samorządowcy z Gdyni dodają, że podjęli rozmowy na temat współpracy trójmiejskich lotnisk, bo taką koncepcję ich funkcjonowania opracowano już ponad 7 lat temu. Specjaliści i naukowcy potwierdzają, że jest to nowoczesny, optymalny model zarządzania portami lotniczymi w Gdańsku i Gdyni. Co więcej, według prognoz ruchu, w przyszłości oba lotniska będą miały zatrudnienie.

Plan dokapitalizowania PL Gdynia-Kosakowo może ułatwić rozmowy w sprawie wspólnego zarządu trójmiejskimi lotniskami. Zredukuje bowiem prawdopodobieństwo, iż do funkcjonowania gdyńskiego lotniska dokładać trzeba będzie z zysków, osiąganych przez PL Gdańsk, na co kategorycznie nie chcą zgodzić się udziałowcy tej spółki.

 

PORT LOTNICZY RADOM też nie rentowny ?

 

 

Rok 2013 był kluczowy dla spółki Port Lotniczy Radom. Upłynął pod znakiem przygotowań do uruchomienia cywilnej działalności lotniskowej na czynnym, wojskowym lotnisku w Radomiu.

Certyfikat już niebawem?

- Najważniejszą sprawą było pozyskanie certyfikatu lotniska użytku publicznego, wydawanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Robiliśmy wszystko aby ten dokument wraz z wpisem do rejestru lotnisk cywilnych otrzymać do połowy września. Niestety, zmuszeni byliśmy czekać aż do lipca z wysłaniem wniosku o poddanie się procedurze certyfikacyjnej. Nie było bowiem aktów wykonawczych do znowelizowanej w grudniu 2012 roku Ustawy Prawo Lotnicze. Ostatni z kilku takich aktów wszedł w życie właśnie w lipcu i umożliwił rozpoczęcie całej procedury. Podczas audytu certyfikacyjnego uzyskaliśmy zalecenia, które zostały spełnione i 10 grudnia wysłaliśmy odpowiedni wniosek do ULC. Teraz oczekujemy na kontrolę, a po jej zakończeniu na wydanie certyfikatu. Powinno to nastąpić na przełomie stycznia i lutego bieżącego roku – mówi w rozmowie z „Rynkiem Infrastruktury” Kajetan Orzeł, rzecznik prasowy radomskiego portu.

Przedstawicielom lotniskowej spółki udało się jednak uzyskać inne dokumenty. W maju uprawomocniła się decyzja środowiskowa dla lotniska, a w lipcu prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zatwierdził INOP czyli Instrukcję Operacyjną Lotniska, który jest jednym z kluczowych dokumentów.

Instrumenty nawigacyjne i ILS

W połowie maja bieżącego roku na lotnisku powinny zostać uruchomione instrumenty nawigacyjne, jak ogólnokierunkowa radiolatarnia doplerowska DVOR oraz urządzenie radiowe DME, służące do pomiaru odległości statku powietrznego od progu drogi startowej. Za ich budowę odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

- Oczekujemy także na inne inwestycje Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Mamy nadzieję, że już w połowie roku obowiązki będą wypełniali kontrolerzy zatrudnieni przez PAŻP. Spodziewamy się także opracowania struktury przestrzeni powietrznej w ruchu nad Radomiem, procedur lądowania i startu, a także rozpoczęcia najpóźniej w bieżącym roku budowy urządzenia ILS. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej została do tego wyznaczona w lutym ubiegłego roku decyzją Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Czas na realizację powyższych inwestycji i procedur wynosi 2 lata. Zatem do marca 2015 roku Port lotniczy Radom powinien dysponować wszystkim urządzeniami i procedurami jakie są w dyspozycji innych dużych polskich lotnisk – dodaje Orzeł.

Terminal prawie gotowy

W Radomiu trwa również budowa terminalu pasażerskiego. Budynek jest już zewnątrz gotowy. Wewnątrz trwa układanie posadzek. Działają już nowe centrale nawiewowo-klimatyzacyjne, oświetlenie oraz rozprowadzono wszystkie instalacje, w tym elektryczną, DSO, teletechniczną, czujki PPOŻ, instalację wodną, przeciwpożarową i kontroli dostępu. Wszystkie prace budowlane zakończą się do końca stycznia.

Do września została wybudowana droga dojazdowa do przyszłego terminalu. Port Lotniczy Radom sfinansował zdecydowaną większość prac, przeznaczając na to kwotę 3 i pół miliona złotych. W naprawdę ekspresowym tempie, kosztem ponad 5 milionów złotych wykonano niemal wszystkie niezbędne prace.

Kolejną ważną inwestycją było wybudowanie dużego garażu dla dwóch ciężkich pojazdów ratowniczo-gaśniczych Lotniskowej Straży Pożarnej. Budynek zapewnia stałe zasilanie jednego na razie pojazdu marki Rosenbauer Panther i jego pełną gotowość do ewentualnego uczestniczenia w akcjach ratowniczo-gaśniczych.

Droga patrolowa drogi pożarowe gotowe

We wrześniu zakończono udrożnianie przejazdu po drodze patrolowej po wewnętrznej stronie ogrodzenia lotniska na odcinku o łącznej długości ponad 7 kilometrów. W październiku udrożniono i odnowiono także drogi pożarowe na przedłużeniach drogi startowej, pomiędzy jej progami, a granicą lotniska.

W listopadzie rozpoczęto przebudowę fragmentów ogrodzenia pomiędzy drogą dojazdową do terminalu, a zastrzeżonym terenem lotniska, zgodnie z wytycznymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Ponadto lotnisko zakupiło dwa autobusy marki MAN, do niedawna użytkowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji, zamontowano drogowskazy i zakupiono sprzęt do obsługi statków powietrznych.

Zgodnie z planami spółki w pierwszym roku działalności lotnisko ma obsłużyć ponad 60 tys. pasażerów.

Zobacz galerię zdjęć:

AIR PORT - RADOM
AIR PORT - RADOM
epolitic
O mnie epolitic

niezależny antypolityczny głos obywatelski; kocham ten cytat z Cymańskiego /PIS/ cała prawda o rządach PRAWA i SPRAWIEDLIWOŚCI; "Mieliśmy ogromną kasę. Ale daliśmy ją bogatym i pogłębiliśmy rozwarstwienie społeczne. To jest tajemnica, o której się milczy. Bo albo popierasz PiS, albo milczysz. Ten brak krytycyzmu, to zapatrzenie i ten zachwyt nad dwoma latami naszych rządów, to przesada." Produkt Krajowy Brutto w 2014 r. wyniósł 1.728.677 mln zł - podał GUS. „Obecna klasa polityczna jest wychowana na socjalizmie i nie zna, nie potrafi wyobrazić sobie innego ustroju. Nie potrafi wyobrazić sobie państwa, które nie ingeruje w każdą dziedzinę życia.” GUS podaje że w całym kraju dofinansowano budowę 2604 kompleksów boisk sportowych „Moje Boisko – Orlik 2012”,

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (10)

Inne tematy w dziale Rozmaitości