Na pasażerów prezydenckiego tupolewa, który rozbił się 10 kwietnia pod Smoleńskiem, oddziaływało przeciążenie sięgające 100 g - głosi raport rosyjskiej komisji, badającej okoliczności tragedii.
Policzmy to sobie.
W chwili zderzenia się z przeszkodą ruch staje się ruchem jednostajnie opóźnionym. Opóźnienie w tym ruchu, czyli przyspieszenie ujemne, jest właśnie przeciążeniem, o którym wspomina rosyjski raport.
Prędkość końcowa w ruchu opóźnionym wynosi
v(0) - a*t,
gdzie v(0) - prędkość w chwili zderzenia, a - opóźnienie (przeciążenie), t- czas działania przeciążenia.
Wiadomo, że prędkość końcowa wynosi 0, czyli po przekształceniu wzoru
v(0) = a*t stąd wynika, że t=v(0)/a
Przyjmijmy, że prędkość w chwili zderzenia wynosiła 85 m/s czyli trochę ponad 300 km/h.
Przeciążenie a - zgodnie z raportem - wynosi 100g czyli 981 m/s kw
Czas trwania przeciążenia wynosi w zaokrągleniu (w górę) 0,09 s (86 TYSIĘCZNYCH sekundy).
Sprawdźmy jeszcze jaką drogę przebędzie samolot od chwili zderzenia do znieruchomienia (przy przeciążeniu 100g).
Droga w ruchu jednostajnie opóźnionym wynosi v(0)*t - a*t*t/2
Po podstawieniu danych droga ta wynosi 3,83 m.
Odpowiedź brzmi zatem, że przy przeciążeniu 100g samolot powinien zatrzymać się po przebyciu 3,83 m od miejsca zderzenia.
Inne tematy w dziale Rozmaitości