
Już od dobrych kilku lat przed amerykańskim sądem w NY, Philippe Maestracci lat 71 rolnik z Dordogne i wnuk żydowskiego antykwariusza Oscara Stettinera, oskarża rodzinę Nahmad, jedną z najbardziej znanych na światowym rynku sztuki, o posiadanie, sprzedawanego według niego nielegalnie w 1944 roku przez ówczesnego administratora galerii dziadka obrazu Amedeo Modigliani "Siedzący mężczyzna wsparty na lasce", z roku 1918. I od lat rodzina Nahmad, ojciec w Monaco i syn w Nowym Jorku, kwestionują realność tej kradzieży i twierdzą, że nie posiadają tego płótna, gdyż jego właścicielem jest anonimowa spółka IAC zarejestrowana w Panamie.
Poufne dokumenty, do których miał dostęp Le Monde, odsłaniają rąbek tajemnicy. Pozyskane przez Międzynarodowe Konsorcjum Dziennikarzy Śledczych (International Consortium of Investigative Journalists, ICIJ) i dziennik Süddeutsche Zeitung panamskie papiery wskazują, że jedynym akcjonariuszem spółki IAC od chwili jej powstania w 1995 roku jest ... rodzina Nahmad.
Więcej szczegłów tutaj:
«Panama papers» : les documents révèlent le véritable propriétaire d’un Modigliani disparu
Modigliani spolié et comptes off shore : les "Panama Papers" ébranlent le marché de l'art
Inne tematy w dziale Kultura