Grzegorz GPS Świderski Grzegorz GPS Świderski
455
BLOG

Sabotaż na torach - trzy fakty, które warto znać!

Grzegorz GPS Świderski Grzegorz GPS Świderski Polityka Obserwuj notkę 61
W spra­wie uszko­dzo­nej szy­ny na tra­sie War­sza­wa–Lu­blin po­ja­wia się du­żo do­my­słów, ale trzy rze­czy są już dziś oczy­wi­ste – i pro­wa­dzą do jed­ne­go lo­gicz­ne­go wnio­sku.

1. To mu­sia­ły być co najmniej dwa pre­cy­zyj­ne ła­dun­ki tną­ce – sprzęt woj­sko­wy, nie ama­tor­ski.

  Szy­na zo­sta­ła prze­cię­ta w dwó­ch punk­ta­ch, tak jak­by wy­ję­to z niej ca­ły od­ci­nek. Jed­ne­go miej­sca cię­cia nie da się uzy­skać jed­nym ła­dun­kiem – to za­wsze są dwa nie­za­leż­ne punk­ty oddziaływania. Ta­ką ro­bo­tę wy­ko­nu­je się ła­dun­ka­mi li­nio­wy­mi (LCC/ACE/LSC), czy­li pro­fe­sjo­nal­ną tech­no­lo­gią sa­per­ską nie­do­stęp­ną dla cy­wi­li. Te­go nie ro­bi się pro­chem z In­ter­ne­tu ani im­pro­wi­zo­wa­ną pusz­ką. To sprzęt woj­sko­wy.

2. Ma­ła od­le­gło­ść mię­dzy cię­cia­mi by­ła ce­lo­wa – że­by nie do­pro­wa­dzić do ka­ta­stro­fy.

  Gdy­by spraw­com cho­dzi­ło o wy­ko­le­je­nie po­cią­gu, wy­rwa mu­sia­ła­by mieć po­nad me­tr sze­ro­ko­ści. Tu by­ła nie­wiel­ka, tak do­bra­na, by po­ciąg mó­gł jesz­cze prze­je­chać – ale by in­fra­struk­tu­ra zo­sta­ła uszko­dzo­na, li­nia za­trzy­ma­na, a służ­by zmu­szo­ne do dzia­ła­nia. To kla­sy­ka ope­ra­cji dy­wer­syj­ny­ch: ude­rzyć, ale nie eska­lo­wać. Zro­bić alarm, a nie ma­sa­krę.

3. To wpi­su­je się w ro­syj­ską stra­te­gię sa­bo­ta­żu in­fra­struk­tu­ry pań­stw NA­TO.

  Ro­sja uni­ka za­bi­ja­nia cy­wi­lów na te­ry­to­rium NA­TO, bo to ozna­cza­ło­by otwar­tą kon­fron­ta­cję. Za­mia­st te­go pro­wa­dzi dzia­ła­nia ni­skiej in­ten­syw­no­ści: uszko­dze­nia to­rów, świa­tło­wo­dów, ka­bli ener­ge­tycz­ny­ch, cen­trów lo­gi­stycz­ny­ch – tak, by by­ły awa­rie, nie za­ma­chy. Sa­bo­taż, ale z za­cho­wa­niem po­li­tycz­nej mgły. Wy­rwa na to­ra­ch, wy­ko­na­na pre­cy­zyj­nym ła­dun­kiem, zbyt ma­ła na wy­ko­le­je­nie, ale wy­star­cza­ją­ca do wy­wo­ła­nia cha­osu – pa­su­je do tej stra­te­gii ide­al­nie.

  To nie był ani wy­pa­dek, ani ama­tor­skie dłu­ba­nie. To był pro­fe­sjo­nal­ny sa­bo­taż, zre­ali­zo­wa­ny tech­ni­ką i lo­gi­ką cha­rak­te­ry­stycz­ną dla ro­syj­ski­ch służb. Zbyt czy­ste, zbyt kon­tro­lo­wa­ne i zbyt pre­cy­zyj­ne, by by­ło czymś in­nym.

  Tu jest więcej informacji o rosyjskich akcjach sabotażowych:

  1. Raport Center for Strategic and International Studies (CSIS) – opisuje eskalację kampanii sabotażu Rosji w Europie, wskazuje na cele: transport, infrastruktura krytyczna. https://csis.org/analysis/russias-shadow-war-against-west
  2. Artykuł „How to interpret the Russian sabotage campaign in Europe” – analiza stylu działań Rosji w “szarej strefie” (operacje hybrydowe). https://global-strategy.org/russian-sabotage-campaign-europe
  3. Artykuł „Russia-Directed Sabotage in Europe” (S&P Global) – opis działań skierowanych na logistyki i łańcuchy wsparcia Ukrainy. https://spglobal.com/market-intelligence/en/news-insights/research/2025/11/russia-directed-sabotage-europe
  4. „Protecting European Transportation Networks from Russia” – analiza zagrożeń dla sieci transportowych w Europie powiązanych z działaniami Rosji. https://cepa.org/article/sabotage-protecting-european-transportation-networks-from-russia/
  5. „Report: Russian Sabotage Operations in Europe Have Quadrupled Since 2023” (RFE/RL) – raport medialny o wzroście liczby incydentów sabotażu w Europie. https://rferl.org/a/russia-sabotage-europe-hybrid-attacks/33508179.html
  6. „Russian sabotage attacks surged across Europe in 2024” (The Economist) – analiza trendu rosnącej aktywności sabotażowej Rosji w Europie. https://economist.com/graphic-detail/2025/07/22/russian-sabotage-attacks-surged-across-europe-in-2024
  7. „Russian disruption in Europe points to patterns of future aggression” (Chatham House) – opis wykrycia w Polsce sieci agentów przygotowujących sabotaż torów kolejowych. https://chathamhouse.org/2024/05/russian-disruption-europe-points-patterns-future-aggression
  8. Artykuł „Shallow seas and ‘shadow fleets’: Europe’s undersea infrastructure is dangerously vulnerable” – o rosyjskich działaniach sabotażowych na kablach podmorskich. https://ecfr.eu/article/shallow-seas-and-shadow-fleets-europes-undersea-infrastructure-is-dangerously-vulnerable/
  9. „Low-level agents in Germany: Russia’s covert shadow force” – artykuł Euronews o agentach „na dole” w Niemczech, możliwym rosyjskim sabotażu. https://euronews.com/2025/10/27/low-level-agents-in-germany-russias-covert-shadow-force

Grzegorz GPS Świderski

__________________

Zorro i Robin Hood <- poprzednia notka

na­stęp­na not­ka -> GRA CIENI

__________________

Tagi: gps65, sabotaż, dywersja, kolej

Sarmatolibertarianin, bloger, żeglarz, informatyk, trajkkarz, futurysta AI. Myślę, polemizuję, argumentuję, dyskutuję, filozofuję, politykuję, uzasadniam, prowokuję.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (61)

Inne tematy w dziale Polityka