Anita Gargas, autorka "Anatomii upadku"
Anita Gargas, autorka "Anatomii upadku"
Marcin Gugulski Marcin Gugulski
2453
BLOG

„Marianny” droga do Smoleńska

Marcin Gugulski Marcin Gugulski Polityka Obserwuj notkę 17

 „Marianna” Jarowskaja to współautorka pokazywanej dziś w TVP1 (o godz. 20:25) filmowej inscenizacji raportów MAK i Millera firmowanej przez National Geographic Channel i zatytułowanej „Katastrofa w przestworzach: Śmierć prezydenta”. TVP1 pokaże dziś także, tyle że o godz. 21:28, film dokumentalny Anity Gargas „Anatomia upadku”.

Z Anitą znam się od lat, bo pracowaliśmy razem w „Gazecie Polskiej” w czasach, gdy ministra Mucha była licealistką Muchą, natomiast o istnieniu Marianny dowiedziałem się trzy miesiące temu z artykułu zapowiadającego polską premierą „Śmierci prezydenta”.

„Gazeta Polska Codzienna pisała wówczas, że producentem w terenie [odcinka serialu] „Mayday” o katastrofie Smoleńskiej, który początkowo nosił tytuł „Following orders”, jest według portalu IMDB.com (The Internet Movie Database [link]) Marianna Jarowskaja, Rosjanka, autorka filmów dokumentalnych, m.in. o bezdomnych dzieciach w Rosji oraz o losie rosyjskich weteranów wojny w Czeczenii.Jarowskaja uzyskała rozgłos dzięki pracy przy amerykańskim filmie dokumentalnym „Niewygodna prawda” w 2006 r., który przedstawia poglądy byłego wiceprezydenta USA Ala Gore’a na temat ocieplenia klimatu [i otrzymał Oscara dla najlepszego filmu dokumentalnego roku]. [link]

Gdy idąc tym tropem, na własną rękę dowiedziałem się o Jarowskiej nieco więcej, zacząłem imię „Marianna” pisać w cudzysłowie. Dlaczego?

Marianna JAROWSKAJA (Marianna YAROVSKAYA, Марьяна / Марианна ЯРОВСКАЯ) przypuszczalnie urodziła się 1 grudnia 1971 roku [link] jako Wiera Jarowskaja (Вера ЯРОВСКАЯ) [link]. Poza granicami ZSRR/Rosji jako pierwszego używa jednak imienia matki.

Jest córką pochodzącej z Leningradu moskiewskiej aktorki i reżyserki Marianny Jabłonskiej (1938-1980) [link].

Ojcem „Marianny” był prof. Arkadij Jarowskij (1930-2007), w czasach ZSRR konstruktor rakiet o przeznaczeniu wojskowym, a po emigracji do USA m.in. aktywny uczestnik frontu propagandowego w dziedzinie rozbrojenia Zachodu [link].

Prosowiecką propagandą parał się też dziadek „Marianny”, aktor teatralny i filmowy Wiktor Jabłonskij (1897-1941), szerzej znany m.in. z ról w filmach „Czapajew” (1934) i „Путь корабля” (1935) [link].

„Marianna” studiowała dziennikarstwo na Uniwersytecie Moskiewskim im. M. Łomonosowa (МГУ) w latach 1989-1993 [link] lub 1988-1993 [link]. Pracę dyplomową poświęciła tematowi „Telewizja i władza” („Television and the Power”) [link]).

Od 1990 roku „Marianna” pracowała m.in. w rozgłośni „Echo Moskwy” (szerzej znanej jako „Ucho Moskwy”) [link] a od 1991 do 1993 roku także w programie „Wriemia” [link] oraz w programach informacyjnych telewizji państwowej [link] i telewizji NTV, będącej obecnie własnością Gazpromu [link].

Ustalenie, czym „Marianna” zajmowała się w latach 1993-1996 pozostawiam dociekliwości pracowitszych czytelników.

W latach 1996-2000 „Marianna” studiowała reżyserię na Uniwersytecie Południowej Kalifornii  [link1  oraz link2] a następnie w Kanadzie, Paryżu, San Francisco, Sunnyvale i San Jose oraz w Centrum Szkoleniowym NASA w Moffett Field uzupełniała wykształcenie i kwalifikacje na kierunkach takich, jak m.in. conflict resolution, managing teams, business psychology, film legacy, film theory, film funding, post-production facilities, multimedia i desktop publishing software [link1  oraz link2].

Wykaz prac filmowych „Marianny” wymienionych przez IMDB.com [link] i „GPC” uzupełniają m.in. szczegóły znane z rosyjskiego portalu branżowego eTVnet.com: po 2000 roku pracowała jako reżyser i producent dla National Geographic TV and Film, NASA Ames Research Center, Greenpeace USA i kanału historycznego Discovery Channel, od 2009 roku prowadziła seminaria w Chinach, Indonezji i Europie Zachodniej) [link].

Niemal całe lato 2012 roku „Marianna” spędziła w Moskwie. Realizując tam „projekt” smoleński, bardzo żałowała, że już drugi rok z rzędu moskiewskie obowiązki zawodowe (tym razem m.in. wyjazd do Smoleńska) uniemożliwiły jej obejrzenie przedstawienia teatralnego „Opowieści ardeńskiego lasu” wystawionego w teatrze przez odwiecznego przyjaciela rodziny, Pawła Naumowicza Fomienkę (w sumie tego lata realizowała w Rosji pięć cudzych i własnych "projektów"). [link]

Komu mało tych informacji, więcej może próbować uzyskać bezpośrednio od head of research „Śmierci prezydenta", mailując do „Marianny” [link].

Marianna (Wiera) Jarowskaja i moskiewskie pieniądze już w 2010 roku zasilające kanadyjskich producentów „Śmierci prezydenta” z firmy Cineflix [link] to nie jedyne dwa transfery z państw byłego Układu Warszawskiego, które uczestniczyły w produkcji tego filmu.

Jednego z rosyjskich kontrolerów lotów  [o fikcyjnych personaliach: Dimitri Aleyev; link] gra kanadyjski aktor Dylan Ramsey, pochodzący z Czech – napisała „Gazeta Polska Codzienna” [link].

Dlaczego jednak ten pochodzący z Czech amerykański aktor mówi po arabsku, angielsku i po polsku, a nie zna języka czeskiego? Bo urodził się w Pradze, ale jego tatą był Egipcjanin a mamą polska Żydówka. Po emigracji, służbie wojskowej w Kanadzie oraz studiach aktorskich i komputerowych w Kanadzie, Los Angeles i Nowym Jorku „Dylan” osiadł w Kalifornii. Pracował tam lub pracuje jako aktor, producent, tancerz hip-hop i scenarzysta [link1  oraz link2] oraz projektant i konsultant stron internetowych [link1  oraz link2].

Czy już pisałem, że film Anity to dobre kino dokumentalne a film „Marianny” to kiepsko zagrana inscenizacja kłamliwych tez raportów MAK i Millera?

Nie? Więc piszę teraz:

Film Anity to dobre kino dokumentalne a film „Marianny” to kiepsko zagrana inscenizacja kłamliwych tez raportów MAK i Millera.

Ktoś nie wie, dlaczego?

Zobacz galerię zdjęć:

"Marianna" Jarowskaja, współautorka "Śmierci prezydenta"
"Marianna" Jarowskaja, współautorka "Śmierci prezydenta" W Smoleńsku po 10 kwietnia 2010 roku (kadr z poprzedniego filmu dokumentalnego Anity Gargas) W Smoleńsku po 10 kwietnia 2010 (inscenizacja z filmu "Śmierć prezydenta") Świadek w filmie "Anatomia upadku" opowiada, co widział 10 kwietnia w Smoleńsku Aktor w filmie "Śmierć prezydenta" inscenizuje to co zapisano w raportach MAK i Millera

Jeszcze czasem coś piszę lub liczę, ale już nie tu.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (17)

Inne tematy w dziale Polityka