Nie boję się czytać. (...) "Dziennik wyjścia" to dzieło, które wymyka się łatwej kategoryzacji gatunkowej, łącząc elementy różnych form literackich, takich jak esej, powieść epistolarna, romans, thriller, a nawet proza metaforyczna. Fabuła skupia się na Lilianie Madzie, młodej, utalentowanej pisarce i pedagog, która przyjeżdża do Staniewa, by prowadzić letnie warsztaty artystyczne. Narracja, prowadzona w pierwszej osobie, charakteryzuje się lekkością, plastycznym językiem i bogactwem metafor, a także odniesieniami do literatury (np. do wiersza Zbigniewa Herberta „Czarnofigurowa waza garncarza Eksekiasa”) oraz symboliki biblijnej, jak „Księga Wyjścia”.
Powieść wyróżnia się wielowarstwowością – łączy realizm z elementami magicznymi, porusza tematy współczesne, takie jak sztuczna inteligencja, kwantowe splątanie czy ewolucja wiary. Recenzenci chwalą ją za niebanalną narrację, która przechodzi od sielankowego klimatu lata do atmosfery grozy, oraz za umiejętność prowokowania do myślenia i odkrywania nowych znaczeń przy ponownych lekturach.
Okładkę zaprojektował Krzysztof Rychter, co dodatkowo podkreśla jej artystyczny charakter.
Czytelnicy i krytycy, http://m.in. Danuta Awolusi czy Grażyna Strumiłowska, zwracają uwagę na unikalność powieści, która nie mieści się w sztywnych ramach gatunkowych i oferuje czytelnikowi zarówno intelektualną przygodę, jak i emocjonalne zaangażowanie. Została opisana jako „powieść panoramiczna”, która wciąga intrygą literacką i pozwala spojrzeć na świat z perspektywy zarówno makro, jak i mikro.
Bogumiła Juzyszyn - Banaś, Dziennik wyścia. Świat Książki. Warszawa 2024.
Inne tematy w dziale Kultura