Jan Bodakowski Jan Bodakowski
66
BLOG

Doświadczenia śmierci kliniczne

Jan Bodakowski Jan Bodakowski Kultura Obserwuj notkę 1
Jednym z wielu, wzajemnie powiązanych ze sobą, problemów Polski i Polaków jest laicyzacja. To, że kwestie wiary, kwestie poruszane przez różne religie, przestają mieć znaczenie dla mieszkańców kraju nad Wisłą.

Jan Bodakowski
Doświadczenia śmierci klinicznej

Jednym z wielu, wzajemnie powiązanych ze sobą, problemów Polski i Polaków jest laicyzacja. To, że kwestie wiary, kwestie poruszane przez różne religie, przestają mieć znaczenie dla mieszkańców kraju nad Wisłą.

Laicyzacja to zjawisko szkodliwe społecznie. Wiara jest niezbędna do tego, by narzucić ludziom normy moralne, w tym i normy współżycia społecznego, zniechęcać ludzi do krzywdzenia innych. Bez wiary, zanika moralność. Bez moralności wszelkie korzystne przejawy życia społecznego zamierają (w tym i gospodarka), ludzie popadają w stan anarchii, terroru kryminalnego, zniewolenia słabych przez silnych.

Jedną z głównych przyczyną zaniku wiary jest to, że siły antykatolickie przejęły kontrolę nad Kościołem katolickim, dzięki czemu księża zaprzestali głosić nauczanie katolickie. Przez tę zdradę kleru laikat jest podatny na wszelkie herezje. Wierni w kościołach słyszą nudne, pozbawione realnej treści, opowieści — narracje niczym z telewizji śniadaniowej. Spragnieni doświadczenia wiary pustkę wynikającą z braku prawdziwej wiary, braku kontaktu z prawdziwym nauczaniem katolickim, zapełniają sobie sensacjami.

Jednymi z takich wypełniaczy, które mają ludziom wypełnić pustkę wynikającą z braku prawdziwej wiary, są popkulturowe opowieści oparte na wspomnienia osób, które przeżyły śmierć kliniczną, z których wynika, że wszyscy idą do nieba, a piekła nie ma.

Kwestie wspomnień ludzi, którzy przeżyli swoją śmierć kliniczną, opisał w wydanej przez wydawnictwo Fronda 280 stronicowej pracy „Brama życia wiecznego. Śmierć kliniczna i życie po śmierci, Near Death Experience. Dowody, świadectwa, katolicka ocena” ksiądz profesor Andrzej Zwoliński. Autor bardzo wielu, niezwykle interesujących, publikacji o wyzwaniach duchowych i społecznych.

W zapowiedzi wydanej przez wydawnictwo Fronda pracy „Brama życia wiecznego. Śmierć kliniczna i życie po śmierci, Near Death Experience. Dowody, świadectwa, katolicka ocena” czytelnicy mają okazję przeczytać, że „z biologicznego punktu widzenia śmierć następuje wówczas, gdy nie istnieje już ludzki organizm jako całość, czyli zintegrowany w jedność biologiczny system. Pojęcie „śmierć kliniczna” pojawiło się w dyskusji nad definicją śmierci medycznej. Przez długi czas było jedynym wskaźnikiem, czy ktoś żyje, czy też już przeszedł „na drugą stronę życia”. Coraz więcej uratowanych ludzi potwierdza, że zatrzymanie akcji serca albo śpiączka, odniesienie śmiertelnych urazów nie oznacza jeszcze śmierci”.

Ksiądz profesor Zwoliński w swej pracy poruszył kwestie wizji doświadczanych przez ludzi w stanie śmierci klinicznej, zgodności tych wizji z rzeczywistością, o której nie powinni wiedzieć pacjenci, próbach wytłumaczenia tego fenomenu na gruncie nauk medycznych. W pracy czytelnicy znajdą też informacje o podobieństwach między doświadczeniami ludzi w stanie śmierci klinicznej a doświadczeniami mistyków.

Jan Bodakowski
image

Brzydki. Biedny. Niedoceniony. Nielubiany.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Kultura