Jan Bodakowski Jan Bodakowski
298
BLOG

Kto i jak tworzy trendy w globalnej modzie i dizajnie

Jan Bodakowski Jan Bodakowski Kultura Obserwuj notkę 0

Jan Bodakowski

Kto i jak tworzy trendy w globalnej modzie i dizajnie

 

Moda i wzornictwo przemysłowe, pomimo, że często nie zdajemy sobie z tego sprawy, ani nie przejmujemy się wpływem tych zjawisk, otaczają nas ze wszystkich stron. Moda i wzornictwo przemysłowe tylko z pozoru wydają się być zjawiskami spontanicznymi i wolnymi od ideowego przekazu. W rzeczywistości jest to zbyt wielki biznes, by biznesmeni chcieli zostawić go samemu sobie. Warto więc wiedzieć co piszczy w szafie, i kto stoi za sklepowymi manekinami. O kulisach mody i wzornictwa przemysłowego, wpływającego nawet wbrew naszej woli na nasze życie i osobowość, można dowiedzieć się z filmu „Tworzyć trendy”, który wyświetlany był podczas Docs Against Gravity Film Festiwal.

 

Przewidywanie trendów w modzie i wzornictwie przemysłowym jest niezwykle ważne nie tylko dla świata mody ale i dla innych gałęzi przemysłu. Z filmu „Tworzyć trendy” widzowie dowiedzą się jak wiedzę o trendach wykorzystują przedsiębiorcy, styliści i artyści, jak wielką machiną jest przemysł mody, kto wyznacza trendy w modzie w najbliższych latach. Widzowie dokumentu poznają największych trenderów, którzy wskazują kierunek największym projektantom i producentom, oraz to jak sztuka przenika się z biznesem.

 

Trendy rodzą się spontanicznie, wśród młodych, często na ulicach i przedmieściach. W działaniach ludzi z rożnych krajów, zaobserwowanych przez trenderów, ujawniają się wspólne mianowniki. Dodatkowo dziś technika pozwala producentom poznać indywidualne oczekiwania każdego klienta z osobna – profile konsumentów tworzone są na podstawie spersonalizowanych kart lojalnościowych, czy monitoringu sklepów mającego na celu wychwycenie reakcji konsumentów.

 

Ukazani w filmie trenderzy dysponują ogromną wiedzą, unikalną zdolnością dostrzegania trendów w geopolityce, sztuce, kulturze, biznesie, w tym czego ludzie oczekują i czego oczekiwać będą. Wiedza trenderów wykorzystywana jest przez biznes, tak by producenci dokonywali takich inwestycji, które przyniosą im zysk i nie narażą na straty.

 

Praca trendera polega na tym by dostrzec narodziny trendu, opisać powstający trend, i sprzedać opis zapowiadający przyszłe trendy firmom i projektantom. Celem wszelkich takich działań jest zysk trendera, i przede wszystkim producentów. Trendy są przewidywane na kilka lat w przyszłość. Trenderzy nie tworzą trendów tylko je przewidują, korzystając ze swoich licznych znajomości w świecie sztuki i mody. Trenderzy obserwują reakcje konsumentów, przewidują nowe trendy, czyli to czego oczekują konsumenci. Trenderzy obserwują świat i dostrzegają kierunki zmian kulturowych i społecznych, nieustannie poszukują nowych inspirujących zjawisk. Praca trendera wymaga dużej wiedzy o współczesnej sztuce użytkowej. Jak wszelkie zjawiska społeczne, tak i trendy można opisać w ramach schematu. Prognozy trendów pozwalają producentom na przygotowanie produkcji dóbr, które spotkają się w przyszłości z popytem konsumentów.

 

Trenderzy wydają księgi trendów z licznymi ilustracjami. Księgi trendów, sprzedawane za ogromne pieniądze, stają się inspiracją dla projektantów, nie tylko mody ale i wszelkich innych dóbr oraz usług. Zadaniem trenderów jest wychwycenie właściwych informacji w ogromnym współczesnym zalewie danych, wywołujących zagubienie i przesyt informacjami, dostrzeganie coraz szybszych zmian. Kiedyś trenderzy zajmowali się dostarczaniem informacji, dziś zajmują się ich selekcją z realu i z internetu, wybierają informacje z chaosu medialnego i tworzeniem analiz.

 

Zjawisko trenderów i ksiąg trendów narodziło się w latach 60 i 70. Producenci z USA potrzebowali korespondentów z Europy, by samemu nie marnować czasu na monitoring mody w Europie. Kilka dekad temu centrum mody była Europa, dziś rynek jest o wiele bardziej zdecentralizowany. Dziś szybkość zmian zabiła jakość, fabryki w krajach trzeciego świata natychmiast kopiują wzory renomowanych producentów.

 

W współczesnym świecie marki są ważne dla klientów. Klienci mają do wyboru podobne dobra, wybierają markowe, zamiast tych pozbawionych marki. Jednymi z nowych trendów jest bycie świadomym konsumentem, czy własna produkcja żywności.

 

Jan Bodakowski

Kto i jak tworzy trendy w globalnej modzie i dizajnie

Brzydki. Biedny. Niedoceniony. Nielubiany.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Kultura