Jan Bodakowski
Lato w Prowansji – wzruszająca francuska pro rodzinna komedia już na ekranach Kinoteki
Na ekranach wielu kin w Polsce, w tym i warszawskiego kina Kinoteka, widzowie mają okazje obejrzeć wzruszającą francuską komedie „Lato w Prowansji”. Kolejny sympatyczny obraz gloryfikujący białą heteroseksualną Francję i podkreślający tego jak cenna jest miłość w rodzinie.
„Lato w Prowansji” to francuska komedia obyczajowa w reżyserii i według scenariusza Rose Bosch (autorki takich obrazów jak „1492 – Wyprawa do raju”, „Zmowa milczenia”, „Obława”). W rolach głównych widzowie zobaczą w filmie: gwiazdę francuskiego kina Jeana Reno („Faceci od kuchni”, „22 kule”, „Różowa Pantera”, „Ronin”, „Leon zawodowiec”), oraz Anna Galiena (którą widzowie pamiętają z „Lekcje latania”, „Czarna magia”, „Na zawsze ty”), Aure Atika („Zakochana bez pamięci”, „Le Skylab”, „Niepokorni”), Chloé Jouannet („Lucky Luke”), Hugo Dessioux, oraz Lukas Pelissie.
Kiedy rodzice paryskich nastolatków postanawiają się rozwieść, dzieci wraz z babcią wyruszają do prowincjonalnej Prowansji. Na miejscu zastają zaskoczonego ich przyjazdem gburowatego dziadka, który skonfliktowany z matką dzieci, nigdy nie widział wnuków i nie ma ochoty na ich towarzystwo.
W scenerii pięknej francuskiej prowincji, białej i heteroseksualnej, wzajemne uprzedzenia topnieją i rozkwita silna rodzinna miłość, dziadka do wnuków i wnuków do dziadka. Nastoletnie wnuki poznają barwną przeszłość swoich dziadków, i przeżywają swoje pierwsze rozczarowania miłosne.
Film doskonale ukazuje awersje młodych pełnych życia białych Francuzów z prowincji, do multikulturowych metropolii, przemianę nastoletniej wnuczki z przedstawicielki subkultury w młodą atrakcyjną francuska, ogromne przywiązanie dziadka do zachowania czystej zdrowej tożsamości prowincjonalnej Francji zagrożonej destruktywną globalizacją.
Niezwykle cenne są, obecne w wielu francuskich filmach, motywy ukazywania jak toksycznym wydarzeniem w życiu jest rozwód, oraz jak szczęśliwe jest życie rodziny z osobą niepełnosprawną (co ma swój wymiar antyaborcyjny). Najważniejszym jednak motywem jest ukazanie piękna i potrzeby miłości rodzinnej.
Jan Bodakowski

Inne tematy w dziale Kultura