W CVR zwróciłam uwagę na kolejną niejasność.Moją uwagę przykuły kwestie dotyczące informacji o ilości posiadanego paliwa.
W ciągu około 20 minut (część zapisu CVR przedstawionego na konferencji przez MAK w styczniu 2011 roku) 2 krotnie jest o tym mowa.
Ale spójrzmy na najnowszy stenogram, gdzie takie rozmowy o paliwie mają miejsce 3 razy.
8:18:25- Ile mamy paliwa?
8:18:28-Noo, około 13-12,5 tony.
Mija czas według steno około 5 minut i są kolejne kwestie:
8:23:46-(radio-wieża Siewiernyj) -A PLF Foxtrot 1-0-1 astatok(pozostałość) topliwa, topliwa skolko u was?
8:23:54-(radio-Tupolew)- Wy, ostałoś 11 ton.
Czyli w ciągu 5 minut ubyło około od 1,5 do 2 ton paliwa.
I dalej mamy:
8:33:22-Paliwo?
8:33:25- Aktualnie mamy 12 ton.
Więc po czasie około 10 minut(od 8:23- do 8:33) przybyło paliwa o 1 tonę(?) zamiast ubyć(?!)
Powinni mieć go -2 warianty:
(10 minut/2*1,5 tony) to jest 11 ton - 3 tony = 8 ton
(10 minut/2*2 tony) to jest 11ton - 4 tony= 7 ton
Skąd w CVR kwestia o 12 tonach? Dotankowali w powietrzu?
Coś tu nie gra.Skoro w ciągu 5 minut(od 8:18 do 8:23) ubyło od 1,5 do 2 ton paliwa.To ile paliwa powinno ubyć w takim tempie "spalania" przez 15 minut?Czyli od czasu 8:18 do 8:33?
Czyli powinno ulec"spaleniu" 3 krotność(3* 5minut) tego co się "spaliło"w czasie od 8:18 do 8:23 czyli(3*1,5 tony) 4,5 tony lub(3*2tony) 6 ton- rozpatrując te dwa warianty.
(15 minut/3*1,5 tony) to jest 11 ton - 4,5 tony= 6,5 tony
(15 minut/3*2 tony) to jest 11 ton - 6 ton= 5 ton
Czy kwestia o 12 tonach jest "wstawką"z innego miejsca CVR? Przecież paliwa powinno ubywać a nie przybywać.To chyba logiczne?
Od czasu 8:33 do czasu 8:41(moment katastrofy) mija jeszcze 8 minut!
Więc "spala się" kolejna ilość paliwa.
czyli 6,5 tony - około 2,5 tony= 4 tony zostaje
lub drugi wariant
5 ton - około 3 tony = 2 tony zostaje
To nie jest nawet ilość paliwa balastowego, która wynosiła według raportu 6000kg.
Tupolew według raporu Millera- Raport końcowy- został zatankowany nieprawidłowo- błędne wyliczenia załogi, nie uwzględniające paliwa balastowego.
Teraz przyjrzyjmy się" Raportowi końcowemu" szanownej komisji KBWLLP.
Masa startowa- 84 883 kg
Masa w chwili wypadku- 77 886 kg
Skąd wyliczenie masy w chwili wypadku?
Odejmijmy od masy startowej( 84 883kg) masę w chwili wypadku(77886kg).
Daje nam to 6997..około 7000 kg.
Czyli tyle paliwa "spaliło się" według komisji podczas całego lotu- 7 ton(?)
Spójrzmy na rozkład zatankowanego paliwa w poszczególnych zbiornikach:
1(jeden zbiornik) 3300 kg
2(dwa zbiorniki) 4000 kg
3(dwa zbiorniki) 5372 kg
4( jeden zbiornik-balastowy) 6000kg
Razem= 18672 kg
I na stronie 72 czytamy:
"1.14.3 .Ilość paliwa na statku powietrznym w momencie wypadku.
W momencie wypadku w zbiornikach samolotu Tu 154M znajdowało się około 11 ton paliwa".
Skąd te 11 ton?Czy wyliczono średnie spalanie i w ten sposób ustalono masę w chwili upadku posiłkując się ostatnią kwestią dotyczącą ilości paliwa - 12 ton- z CVR?
Czy w Tupolewie doszło do awarii(rozszczelnienia) przewodu paliwowego w jednym z silników?
To tłumaczyłoby szybką utratę paliwa i wykluczałoby wariant lotniska zapasowego oraz przemawiało za awaryjnym lądowaniem.Wyjśniałoby też znikomą ilość paliwa na miejscu katastrofy, bo gdzie się podziało te 11 ton paliwa?
Tu chcę nawiązać do awaryjnego lądowania Airbusa A 330-200 które miało miejsce 24.08.2001 roku w bazie lotniczej Lajes na wyspie Terceira(Azory).A nawiązuję w związku z problemem wyciekającego paliwa.Obsługa naziemna zamontowała niewłaściwy element w silniku podczas jego montażu, przez co przewody paliwowe i przewody płynu hydraulicznego znalazły się obok siebie.Wibracje podczas lotu przenosiły się z przewodów hydraulicznych na paliwowe co po pewnym czasie spowodowało ich rozszczelnienie i niekontrolowany wyciek paliwa.
Pierwsza część lotu przebiegała prawidłowo,gdy w czsie 05:16 UTC rozległ się alarm o niskiej temperaturze i wysokim ciśnieniu oleju w silniku nr 2.Załoga uznała to za błąd oprogramowania i przekazała stosowną informację wieży kontrolnej.Jednak nastąpiło nadmierne schłodzenie oleju na skutek zwiększonego przepływu paliwa przez wymiennik ciepła paliwo-olej.Wymiennik ten ma podgrzewać paliwo, chłodząc przy tym olej.Według póżniejszych ustaleń wyciek rozpoczął się około 4:38 UTC.
O 5:36 UTC rozległ się kolejny alarm informujący o niskim stanie paliwa w prawym zbiorniku.Załoga otworzyła zawór aby paliwo przepłynęło ze zbiornika lewego do prawego, co wyrównało jego poziom.Ciągle niewykryty wyciek paliwa spowodował, że paliwo z obydwu zbiorników wydobywało się na zewnątrz przez uszkodzone przewody w prawym silniku.O 5:45 oficer monitorujący stan paliwa zaalarmował kapitana o krytycznie niskim stanie paliwa.Ten ogłosił sytuacje awaryjną i zdecydował skierować samolot na najbliższe lotnisko.O 6:13, gdy samolot był około135mil morskich
od lotniska zgasł z braku paliwa prawy silnik.Kapitan ustawił maksymalny ciąg startowy na jednym sprawnym silniku.Maszyna stopniowo opadała.O 6:23 kapitan zgłosił komunikat o bezpośrednim zagrożeniu życia pasażerów, 3 minuty potem zgasł jedyny sprawny silnik.Urządzenia pokładowe uległy wyłączeniu z powodu braku zasilania.Włączyła się wtedy awaryjna turbina powietrza generująca prąd, umożliwiło to funkcjonowanie niezbędnych do lotu przyrządów.Aby wytracić wysokość kapitan musiał wykonać szereg okrążęń nad wyspą.Gdy załoga rozpoczęła końcowe podejście pojawił się inny problem.Samolot miał prędkość 370 km/h a zalecenie producenta to 250-290km/h.Z uwagi na brak zasilania załoga nie mogła korzystać z hamulców aerodynamicznych i klap.O 6:45 Airbus lotnr236 z prędkością 370 km/h zetknął się z pasem lotniska Lajes.
Duża energia spowodowała, że samolot na krótko wzbił się go góry ponownie, po czym opadł na pas.Maszyna zatrzymała się w odłegłości ok.2300 metrów od początku pasa liczącego ok.3000m ,na skutek użycia hamulców 8 opon eksplodowało.Załoga przystąpiła do ewakuacji pasażerów.Oprócz kilkunastu rannych, w tym 2 ciężko, nikt nie zginął.Lot ten był najdłuższym lotem ślizgowym odrzutowego samolotu pasażerskiego w historii.Airbus szybował ok.20 minut pokonując ok.120 km lotem ślizgowym.
Czy któryś blogerów może mi wyjaśnić o co chodzi z tym paliwem?;)
Inne tematy w dziale Polityka