1 obserwujący
84 notki
92k odsłony
2222 odsłony

Katastrofa smolenska - co dzialo sie z klapami zaskrzydlowymi w ostatnich sekundach lotu 1

Wykop Skomentuj1

Postanowilem swoje najnowsze przemyslenia na temat klap zaskrzydlowych 101-ki umiescic w obszernej notce.

Juz 07.01.2017 napisalem notke na ten temat. Oto dwa schematy, na ktorych pokazalem roznice w wychyleniu miedzy prawa a lewa wewnetrzna klapa zaskrzydlowa na miejscu katastrofy :

image

https://lh3.googleusercontent.com/ewHauSJboekpUxRM5E7C6qT1viQnLFuRZxodalGgcqR4j_e30pbehyzGEItrcvV8xFdrYjZuMj-e67u5CLVDNiGdmrIxHDJ8xU7p_OpSGw=w1920-h2100

Pomiary wysieznikow srubowych dokonali polscy eksperci na plycie betonowej 19.04.2010

image

https://lh3.googleusercontent.com/60Scu9Qs3uToHciKQ09MDQ8laO-BWBU6LDPHuuQ1YaXZ70TYb5hgYcOc-Hd7TE-u9W_kr6WX5Ixn7KES5rs8xBP2mbTGN_fx_wQERgQi-w=w1920-h2100

Ze schematu napedu klap dowiadujemy sie, ze prowadnice maja 10 dziur i widac wszystkie, wtedy gdy klapa jest wysunieta do oporu czyli na 45

image

https://lh3.googleusercontent.com/B-e_0HYt0obQIibeK1nJ4ZVMnJh6qDLIXPV9C3haBFhqEEbFHY6CKh9pIr3LaIXownAHarcBUyL7Vud0G1zVYx-5VGIu3nKFv3WOEIdDaA=w1920-h2100

Na prowadnicy prawej klapy widzimy 9 otworow, co swiadczy o niepelnym wysunieciu tej klapy do 45, ale do okolo 42

Natomiast na prowadnicy lewej klapy widzimy 7 otworow co moze swiadczyc o wysunieciu tej klapy do okolo 36 !

Dlugosc obydwu wysieznikow gwintowych lewej klapy zostala pomierzona na plycie betonowej i wynosi ~70cm

image

https://lh3.googleusercontent.com/0Voi3iBLeHvxepqJiZrpL6uo8N13A7MjiSSXAEk1ifOpvddlHgklZjqreLAZaygvdB4pb52Te81cTpSzVJtyVuzfD91T_qKYmeZX81czAw=w1920-h3150

a zmierzona dlugosc prawych wysieznikow to ~82cm

image

https://lh3.googleusercontent.com/DcJNuS-sTteH5pbh2AQHmh01B9b_PwQ6fEqdpYd_J3HZPzjduP_-1ii1X4Sz1gRoHVICj7lUp6MkhrWn9JmJgMm_ta55Uxt3qHbc4piyMA=w1920-h4200

Na dolnych zdjeciach widzimy na wysieznikach prawych klap jeszcze wilgotny smar (od 70 do 82 cm) co swiadczy o tym, ze ten odcinek byl tylko pare sekund pod wplywem wysuszajacych szybkich strug powietrza. A odcinek od zera do 70cm zostal prawie wysuszony z wilgotnego smaru przez cale 2 minuty szybkie strugi powietrza.

Na gornych dwoch zdjeciach widzimy przyrzad pokazujacy wysiegi lewej i prawej klapy. Kazdy zauwazy roznice we wskazaniach i to jest jedna wielka zagadka! Otoz gorne zdjecie zostalo zrobione na plycie betonowej 15.04.2010 o 13:36:20 a to drugie dolne zdjecie wskaznikow zostalo zrobione trzy dni wczesniej 12.04.2010 o 09:55:27 na wrakowisku!

Czyzby wskazowki same "lataly" i roznie sie poprzestawialy, albo to jakas reka osoby trzeciej postanowila pobawic sie tym przyrzadem i poprzestawiac, poodginach pogiete wskazowki?? Czy ktos to moze rostrzygnac?? raczej nie!

No to idzmy dalej. 

W raporcie MAK znalazlem wykres, z ktorego mozemy odczytac czas w jakim nastepuje wysuniecie klap z 28 do 36

image

https://lh3.googleusercontent.com/oSy16r3bMz6EET7KKfTBAm7WhN5PBsjOszU5zy6o-dKb6ZvViP5hnfwoMszchrsgdaVfG1uZn9FSmdXAA0dCL1cltBFm-FGVAxrDuN6oDg=w1920-h1050

Wychodzi na to, ze wysuniecie klap z 28 na 36 trwalo od 4,0s do 4,5s. Postanowilem wiec sprawdzic na filmikach "ABSU dont work" i na "ABSU work" czas trwania chowania klap z 36 do 28. Wychodzi na to, ze ten czas to prawie dokladnie 4 sekundy!

Dowod najpierw na kadrach "ABSU work"

image

https://lh3.googleusercontent.com/25hipZjMS6vNV-KSIHcgt9X0i2ma7jeuoGjMBvOBsAR7m9qjE3lA3wmWY2jVsWf42MKVZngCTIh3cArKikpPzJDL7E4FtTlJYKFCxgG24w=w1920-h6300

Zwracam uwage na fakt, ze swiatelka zapalaja sie wraz z poczatkiem ruchu przesuwu klap, a gasna wtedy jak ruch przesuwu klap sie zakonczy. Zwracam rowniez uwage na fakt tego, ze aby przesunac lewa reka dzwignie, nalezy ja mocno scisnac w dloni, aby zwolnic tam znajdujace sie blokady.

Czas jaki uplynal od gornego kadru (scisniecie i poczatek przesuwu dzwigni) do przestania swiecenia obydwu lampek to czas chowania klap z 36 na 28 i trwalo to okolo 31;23-27;28=31,767-27,933=3,834s ~ 4,0s

Teraz przedstawie pare kadrow z "ABSU dont work" aby bylo widac roznice w dzialaniu drugiego pilota

image

https://lh3.googleusercontent.com/s6Yjx7LiSLyyUwnEq-M8btYG_69BIDJX0GjEeE05PDRm36ag_arM0oIdgArWvN4aRN4rh9NwMu9Jx0QfTS1AtdyoIjYp9Vv2HRG3u4vxAQ=w1920-h5250

Jak widzimy, to po docisnieciu manetek gazu do oporu lewa reka drugiego pilota kieruje sie na deske aby wylaczyc wyswietlacz TAWS. To dzialanie trwalo okolo 1,3 s , po uplywie nastepnej sekundy dlon rozpoczyna przesuw dzwigni klap.

Od momentu konca docisniecia manetek gazu do uchwytu za dzwignie przesuwu klap uplywa zatem conajmniej 2,3s !!

Nastepna sekunde trwalo samo przesuwanie dzwigni przesuwu klap, czyli cala sekunde dzwignia byla scisnieta w lewej dloni, a przy tym byly zwolnione blokady ruchu dzwigni!

Teraz moja hipoteza (bardzo prawdopodobna) ! W tym momencie, w ktorym drugi pilot sciskal w lewej dloni dzwignie klap nastapilo uderzenie lewym skrzydlem w feralna brzoze, a to skutkowalo chwilowym gwaltownym hamowaniem, a na gorny tulow, ramie i dlon zadzialala sila bezwladnosci, co skutkowalo gwaltownym przesunieciem dzwigni klap do przodu az do oporu, czyli na wypuszczanie do z 36 do 45 !

Wykop Skomentuj1
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Polityka