Zygmunt Jan Prusiński
Zygmunt Jan Prusiński
Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński
114
BLOG

Wzgórza Aniołów - Część III

Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Wiersze Obserwuj temat Obserwuj notkę 2


WZGÓRZA  ANIOŁÓW - część trzecia


Zygmunt Jan Prusiński




CUDOWNA POŚRÓD DRZEW

Gabrieli Wojcinowicz - Sieradzkiej


Nie spiesz się do spania,
porozmawiaj ze mną choćby o motylach,
niech będą te nocne, właśnie wyszły ze swoich kryjówek.

Porozmawiaj ze mną o miłości,
jesteś dojrzałą kobietą.
Naucz mnie słuchać jej dźwięku -
mam słuch muzyczny - usłyszę.

Gabrielo majowej nocy,
dotknij moją drogę swoimi stopami,
dotknij te drzewa które mijam jako wędrownik
z plecakiem wierszy które piszę.

Są one różne, najczęściej dramatyczne,
bo o Polsce nie mogę zapomnieć -
zbyt duży kamień we mnie - choć serce gorące,
na powab twój, na sylwetkę, na spojrzenie oczu.

Jeśli zawołasz mnie po imieniu,
przylecę jak ten nocny motyl,
z jedną gwiazdą zerwaną z nieba.


6.05.2010 - Ustka
Godzina 20:58




NIE UKRYWAJ SWOJEGO ŚWIATŁA

Renacie Szwugier


Jestem podróżnikiem w Poezji.
A gdzie ty podróżujesz Renato?

Rysujemy na szybie w pociągu myśli -
są różne, mniej i więcej ważne.

Dla mnie bądź w czarnej sukience,
lubię kobietę w sukienkach.

Oglądam twój portret na fotografii,
bystrość oczu przemawia,
jednak nieufność z nich wypływa.

Jestem podróżnikiem w tonacji E-mol,
lubię ten akord miękki jak zgoda.

Gram ballady niczyich autorów,
śpiewam o miłości człowieka.

Może będziesz je chciała usłyszeć
w Kolczastym Lesie na polanie.

Narysuję ci na piasku twoje odbicie,
może ta druga (ona) puści mi oko...


6.05.2010 - Ustka
Godzina 22:21




BĘDĘ CICHO W TWOIM POKOJU

Agnieszce Wnęt - Dobrzyńskiej


Będę cicho, akurat okno zamknięte,
firanki plotkują, w kuchni śpiewa czajnik.

Naprawdę będę cicho i czasem
zajrzę ci w oczy, rozhuśtam twoją wolę tajemnic.

Będę cicho - nawet kiedy będę całował
usta twoje senne - poczuję się taki twardy

wobec syren i dzwonów kościelnych...

Będę cichy i namiętny!


7.05.2010 - Ustka
Godzina 7:45




OBECNOŚĆ TWOJA POŻĄDANA

Agnieszce Wnęt – Dobrzyńskiej


Pory deszczowe. Wiatr puka do okien,
jest wymierna stabilność. Jest zimno.

Pożądam gorącej kobiety. Ręce jej to dzieło,
potrafią zmienić nastrój nawet w ulewie.

Zostań muzą w pierścieniu. Zatoka pluska brzeg,
idę z myślami o tobie, chcę cię czuć wiosennie.

Zaznacz Agnieszko na niebie znak. Tam pójdę.
Po drodze nazbieram wiele słów dobrych z ziemi -

czy uważasz że ziemia poezję rodzi?

Miłość zbliża się. A kamienie przy drodze
jakby ożyły - umiem rozmawiać z kamieniami.



7.05.2010 - Ustka
Godzina 10:49




SZATYNKA W JEDWABIACH

Monice Drohomireckiej


- Gdybym miał odwagę -
różne są odwagi, tak jak małe i duże szyszki w lesie.

Przygotowana na jedwabiach odpoczywasz,
jakże przezroczysta w myślach.

- Jak mam się uspokoić Moniko, w tej wdzięcznej osłodzie;
ciało twoje niczym posąg leżącej bogini.

Jestem i będę twoim rybakiem, usiądę na kamieniu,
w morze popatrzę i poczekam ponownie,

jak do mojej sieci wpadniesz,
kobieco naga i otwarta bez jedwabiu.


7.05.2010 - Ustka
Godzina 13:11




OSŁODZĘ CIĘ WIERSZEM MIŁOSNYM

Adrianie Limie


W cieniu moich pragnień,
zdobiłbym chwile których nie znasz.

Na wysokim szczycie,
orlik daje sygnał bym ruszył w drogę.

Idę w twoją stronę, zbieram drobne kwiaty
niespodzianki - bom sam niespodzianką.

Zewsząd polne dźwięki, mijam wieś za wsią,
coraz bliżej do krainy Adriany.

Tylko przez park przejdę, posłucham kosa
i już dom i ganek zielony.

- Witają mnie baśnie i jabłonie kwieciste,
i ta ręka, i te oczy, i te usta.


7.05.2010 - Ustka
Godzina 14:44




NIE MOŻESZ BYĆ OSAMOTNIONA

Gabrieli Wojcinowicz – Sieradzkiej


Nie możesz być osamotniona -
kędy zawracam łukiem tęczy
układając znalezione na drodze
słowa dobre i szlachetne.

Nie możesz być osamotniona -
kędy myślę o twoich drzewach
porosłych z dzieciństwa pamięci
i o tym strumyku co zanurzyłaś stopy.

Nie możesz być osamotniona -
kędy iskrzę w tobie jak ognik nocą
nie ograniczam bliskości jabłoni
i zaczepionych o twoje włosy dwa motyle.

Nie możesz być osamotniona -
kędy składam dla ciebie wiersz miłosny.


8.05.2010 - Ustka
Sobota 8:20




DOBRANOC JOANNO

Zaproś mnie do twojego Raju.

Będziemy tak blisko siebie
przyjaźnić się z przyrodą.

Życie dla dorosłych powinno być
jak na twoim obrazku - nie ma tam
wojny, nienawiści, zbrodni.

Mówisz mi "Dobranoc" a ja nie chcę spać.

Jeszcze tyle godzin do zmęczenia oczu,
więc zaproś mnie do twojego Raju -
ja w nim pokryję ziemię tylko wierszami.

Wierszami - dotyku z tobą tej nocy...

8.05.2010 - Ustka
Sobota 23:13




OSTROŻNIE Z TYM SPOJRZENIEM

Agnieszce Joannie Kalecińskiej


Motto:Kobietą jesteś momentami zagłady.



Ustawiasz się do luster
ku pokuszeniom tym co widzą.
Może to być każda istota -
ja tam jestem zamienionym motylem.

W jednej sekundzie rozbieram niebo.
Wszystkie pola maków bym zerwał
i do nóg rzucił czerwone kwiaty.
Joanna w makach liczy rumieńce
w czerwonych pantofelkach tańczy.

Rozkwitaj dziewczyno w smukłą topolę.
Co wiosnę przyjdę z wierszem -
ucałuję cię wierszem zalotnie,
jak pierwszy promyk świtu w oknie.


Zostań w tych makach - będę skowronkiem!


9.05.2010 - Ustka
Niedziela 12:45




ZALOTNY GEST WIATRU

Marcie Brzezińskiej


Motto: Jestem kochankiem każdego cienia...


Majowe pieśni, majowe wiersze,
majowe kochanie...

Ogniwa przyrody się otwierają,
syczy dźwięk kory sosnowej
i jarzębiny i morwy zakwitły.

Lubię Kolczasty Las,
tam znalazłem zieloną polanę
pokryta cała mchem.

Przybądź Marto w drugą niedzielę,
akurat kończę pisać piosenkę. -
Zyskasz więcej nutowych prezentów.

Melodie, melodie, melodie
- śpiewam o nagiej dziewczynie.
Posilisz się zapachem z drzew.

Tam trzy jodły siostry
ze mną śpiewają o miłości.


9.05.2010 - Ustka
Niedziela 13:51




CAŁA ONA DZIEWCZYNA W BRZOZACH !

Irenie Wiszniewskiej


Motto: Ziemia rodzi, prawdziwa jak ja podobnie,
tylko nie rodzę wierszy - płodzę je; to są moje dzieci.



Zapłodnię w tobie wiersz!
Wybiorę tę prawdziwą noc,
w nagiej ciemności poszukam cię
pocałunkami - gitara sama będzie grać
moje dawne melodie które napisałem.

Zatrzymam cię Ireno dłużej -
poczujesz tę pauzę milczenia,
nie możesz nawet drgać a czuć
moją najważniejszą nutę...

- Zapłodnię cię wierszem
w tę wybraną noc szklistą,
nawet niech pada za oknem
to każdą część melodii na ciele
zapiszę ważnym słowem.


9.05.2010 - Ustka
Niedziela 20:44




JESTEM TAM, PODEJDĘ BLIŻEJ


Annie Radziwolskiej - Witoń


Złóż się na jedno drganie,
jak młode listki w lesie śpiewają.

Wyjdź z siebie po tych schodach,
przytul się do moich ramion.

Sokoły ruszyły na połów ryb,
i ja wyruszyłem na połów miłości.

Nie jest łatwo być mężczyzną,
i nie łatwo być poetą kobiecych dusz.

Anno wszystkich kobiet w okolicy,
zaśpiewaj arię Moniuszki stojąc w oknie.

Bądź pomnikiem nagiej osobliwości,
podejdę blisko i rozkołyszę twoje ciało.


10.05.2010 - Ustka
Poniedziałek 4:49




PÓJDŹMY DO STAJENKI...

Barbarze Gwerk


Jeśli pójdziemy tam
przygotowani na święcenie
wedle słów w skałach zapisanych
i na piasku pustynnym,
to nasze poświęcenie będzie wieczne.

Wyrośniesz mi w oczach pośród kwiatów,
owoce drzew będą częstowały
soczystością,
gdzieś ktoś zagra na harfie
nowe preludium.

Moja powinność jest prosta
jak drogowskaz wskazujący strzałkę,
zatem rozpoczynam koncert miłości
ze wzoru natury twojej
a mojego doświadczenia.

- Wyrzeźbimy w sobie Barbaro
poetycki erotyk bez ptaków.

Lubię ciszę by słyszeć stamtąd
echo aniołów z dzikich ogrodów.


10.05.2010 - Ustka
Poniedziałek 14:00




W TEJ NIEPOKONANEJ DUSZY

Iwonie Dzik - Żychowskiej


Iwona kocha Bieszczady
bo jak ich nie kochać wiernie.

Tam maluje na szkle obrazki
i ołówkiem zakreśla kształty.

Nie jest zaborcza umie podzielić
miłość pomiędzy cichych obszarach.

Gdzie zawyje jeleń czy wilk czy dzik -
szyszki same spadają do koszyka.

Iwona - tańcząca panienka
śpiewa w kolorowych sukienkach.

Być przy niej to boskie szczęście
całować góralską dziewczynę.


10.05.2010 - Ustka
Poniedziałek 11:44




PONIEDZIAŁKOWA SPOWIEDŹ


Irenie Wiszniewskiej

Dopiero maj a gdzie do września.
Składam paciorki po cichu,
by nie zbudzić kota.

Sprawdzam obietnice -
sto całusów dziennie.

Irena przyrzekła mi wierność
jak kamień przy drodze -
szeleści w nim serce.

To moja dziewczyna
z tej jednej książki -
tam kilka stron dopisać.

Idzie Irena z pracy
i pewnie myśli o mnie
na tym bruku amerykańskim.

- Jeśli przeleci ptak
nad twoją głową,
to jest wysłannikiem
moich uczuć - jak światło.


10.05.2010 - Ustka
Poniedziałek 7:34


_______________________________




Recenzja
 


Czesława Długoszek
(Objazda)


W OGRODZIE NORWIDA



Żyć pod wiatr, czyli o wierszach Zygmunta Jana Prusińskiego z tomu „W ogrodzie Norwida"


Motto: „Żyjemy - zawsze - pod wiatr, skruchę
pieścimy w rękach wedle pieśni ciszy.”


Dystych z wiersza Zygmunta Prusińskiego „Chowamy się w ciszy”


Część I:

„Poeci walczą z cieniami”


Tomik „W ogrodzie Norwida” otwiera liryk „Na tej ziemi jest tylko słowo” dedykowany „Mirosławie Marii Kruszewskiej/ z ziemi indiańskiej w USA”. Brzmi to niepoważnie? Ależ skąd! Dedykacja oddaje całą złożoność myśli i natury autora. Pod żartem jest bolesna prawda, pod nonszalancją wrażliwość na słowo i ludzki los, pod brawurą - potrzeba akceptacji i wspólnoty poglądów. Poetycka dedykacja jest zwieńczeniem wirtualnej znajomości, odkrytej wspólnoty poglądów. Z Mirosławą Marią Kruszewską - poetką, dziennikarką, historykiem emigracji polskiej w Ameryce oraz wydawcą, łączy Zygmunta Prusińskiego wspólnota słowa poetyckiego jako zapisu pamięci i oręża. Jest ważną dla Zygmunta Prusińskiego postacią odkrytą w sieci, autorką (między innymi) zbioru wierszy „W pułapce wolności” o tematyce solidarnościowo - emigracyjnej. Mirosława Maria Kruszewska zarówno w publikacjach książkowych, jak i internetowych prezentuje odważnie poglądy polityczne, podważa wartość pojęcia „Polonia” jako określenia emigracji w ogóle, stosuje personalne ataki, (na przykład na Andrzeja Wajdę po liście w sprawie pochówku na Wawelu). W wierszach publikowanych na autorskim blogu „Blaknące konterfekty” (2012) publikuje wiersze poświęcone bohaterom – dysydentom: Józefowi Mackiewiczowi, Grzegorzowi Przemykowi:

http://kruszewska.blogspot.com/2012/09/mirosawa-kruszewska-w-przygotowaniu.html,
gdzie Zygmunt Prusiński jest jedynym komentatorem. Te informacje o pozatekstowej adresatce wypowiedzi lirycznej wydają się nieistotne, ale tylko pozornie, w gruncie rzeczy dobrze opisują poglądy autora, polemisty o żywym temperamencie zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Autor wstępu do książki Zygmunta Prusińskiego - współautor wyboru wierszy z lat 2008- 2014 - Jerzy Fryckowski napisał o Zygmuncie Prusińskim: „I tak było z autorem tego tomu. Polska Partia Biednych, protesty przed słupskim ratuszem, audycje radiowe, nawet wyrzucenie przez okno propagandowej tuby rządu, czyli telewizora. Wiersze z tego okresu, na pewno słuszne w swoim zamyśle, nie przetrwały próby czasu, podobnie jak bywało to u wielu współczesnych polskich poetów, walczących z komuną. Agitacja, bojowe pieśni czy protest songi ważne są w danej chwili. Muszą powstawać i wzywać do buntu, ale z artyzmu niewiele z nich ocaleje. Cieszę się, że udało się wydawcom odrobinę utemperować i ograniczyć poetycką wolność Prusińskiego, że wreszcie w jednym pliku znalazły się jego wiersze, z których można było zbudować tomik.” Dlatego uważam, że bez rozkodowania dedykacji i mott do wierszy z tomu „W ogrodzie Norwida” powstałby portret poety niepełny, bowiem rzeczywisty temperament autora znajduje ujście w publikacjach internetowych, które on uważa za istotnie autorskie i absolutnie realizujące artystyczny zamysł wolności i indywidualizmu. Wiersz dedykowany Mirosławie Marii Kruszewskiej jest ponadto opatrzony mottem „Każdy umiera w samotności” z książki Denisa Lehane’a „Mystic River”: Myślę, że jedno zdanie zamykające historię trzech chłopców z Bostonu oddaje przesłanie autora wiersza, samotność poety.


Wiersz „Na tej ziemi jest tylko słowo” to cztery dwuwersowe strofy, a monolog liryczny jest apostrofą do bohaterki, kobiety w jesiennym parku, gdzie spadają liście:

„Jesienie Mario spadają. Depczesz liście w parku,
by posłuchać tylko szelestu, z pustego orzecha.”

Wszystko w tym wierszu niesie znaczenia i emocje: delikatna instrumentacja, malarski sztafaż, bezpośrednie zwroty jako znak komunikacji, symbol pustego orzecha i poetyckie wezwania: „wstań”, i „dopisz aksamitny kolor serca” - jako kontrapunkty między obrazem spokojnego jesiennego parku a poetyckim napięciem. Na tej ziemi jest tylko słowo - to już nie tylko tytuł wiersza, to autorskie credo, z którego Zygmunt Prusiński buduje zarówno wiersze, jak i własne życie. Misją poety jest ciągły dialog: „czytelnik/ chce wiedzieć więcej. Poeci walczą z cieniami/ obnażone światło muska kąt/ uchylonej tajemnicy”, jak napisał w wierszu „Zapraszam do salonu ciszy”.

Na stronie szesnastej został zamieszczony liryk „Tańczą komary wedle hasła: swój czas” dedykowany „Halinie Mackiewicz – córce pisarza”. Temat wiersza mieści się w głównym nurcie poetyckich penetracji – kontestacja politycznej rzeczywistości:

„W kraju o głębokiej bliźnie która się nie zagoi
Gram na gitarze ciche melodie.
- Dlaczego Józefie wciąż błądzimy,
I po drodze pytamy o szczęśliwy kraj?
Ty gdzieś znalazłeś miejsce,
Budzą się strony twoich książek,
Szeleści w nich i świerszcz i konik polny.”

Literacka mało znana z powodów politycznych spuścizna Józefa Mackiewicza stała się przedmiotem sporów sądowych. Jacek Trznadel tak konkluduje obszerne sprawozdanie w tej sprawie: „Jednej tylko rzeczy Nina Karsov nie potrafiła sobie zapewnić. Żadna z książek pisarza nie jest jej dedykowana. Dwie ważne książki są natomiast dedykowane jego córce, Halinie. Dedykacja przedwojennego Buntu rojstów: „Córce mojej Haluni, żeby poznała kraj rodzinny”. I dedykacja Sprawy pułkownika Miasojedowa: „Córce mojej, Haluni”. Powinien był się nad tym zastanowić sąd polski.” Czy stąd tytuł wiersza, tyleż nieoczekiwany, co sarkastyczny? Narodowa nuta, kraj opisany poetyckim słowem, muzyką, obrazami, wielkimi nazwiskami wciąż mija się z rzeczywistością, stąd kontestacja i konieczność pozostania opozycjonistą. W wierszu „Noszę Polskę w sercu” Zygmunt Jan Prusiński napisał:

„Polska – kraina rosnących cierni
w ludziach. Niby szczęśliwi na plakatach,
serca mają skrwawione bólem.

(…)

Polska - w obrazach Wyspiańskiego,
w strofach Norwida, w muzyce Szopena.
A naród wciąż bez spełnienia – jak żyć?"

W podobnym tonie utrzymany jest wiersz „Pozwoliliśmy im, my, naród” z 21.01.2005 roku.

„Jesteśmy wypaczeni bez różowego
wzroku, tańczymy kawałki
na drewnianej podłodze
smutniejsi od wyschniętej akacji
na rozdrożu.”

Zygmunt Prusiński przywołuje kolejne nazwiska, dedykuje wiersze poetom, czyni z nich bohaterów lirycznych wypowiedzi. Buduje w ten sposób własny panteon, którego jest strażnikiem i piewcą. W wierszu „Stachura, wieczne odbicie lustra” z mottem: „Czy dobrze, że Edward Stachura wrócił do Polski?” pytanie pozostaje bez odpowiedzi. Fizyczny „powrót” Edwarda Stachury, urodzonego we Francji, był decyzją rodziców przyszłego poety, stąd pytanie z motta wydaje się niezasadne, niepraktyczne. Czym innym jest jednak licentia poetica, możliwość pytania o powrót mentalny, wręcz metafizyczny, do sedna polskości, bolesnych doświadczeń. Jerzy Fryckowski we wstępie do wierszy Zygmunta Prusińskiego napisał: „fascynacje mieszają się z marzeniami, bo jednak dochodzi do mylenia faktów” i wymienia nazwiska Romana Śliwonika, Kazimierza Furmana, przy których autor tomu „W ogrodzie Norwida” mylnie podaje informacje biograficzne. Dla usteckiego poety istotniejsze jest jednak odnajdywanie własnych „śladów”, poszukiwanie metafizycznej wspólnoty poetyckiego słowa. To jest dla Zygmunta Prusińskiego najważniejsze, tym się żywi jego twórczość:

„Przychodzą na świat poeci i wielcy i mniejsi...
Irena Conti rzekła kiedyś do światła:
"że nie ma większych czy mniejszych,
po prostu jest się poetą".

Edward sam w sobie był
tkanką tej białej melodii.
Powiem więcej,
słuchał go i halny wiatr
nocą.

Wracał poobijany i pijany
polnymi drogami,
zapisywał odbicia
śladów ludzi zwykłych.

Dla niego nie było salonów,
rozbierał życie
poturbowane komunizmem -
kaleczył się tym słowem,
aż krew spływała po kamieniach.

29.11.2008 – Ustka"


Edward Stachura „miał świadomość swej głębokiej niepraktyczności, wyłączenia, schowania w siebie”. Samotność poezji i poety jest faktem, myśl tę w różny sposób formułują wszyscy poeci. Tę właśnie „osobność i niepraktyczność” w twórczości Edwarda Stachury dostrzegł i słowem poetyckim opisał ustecki bard Zygmunt Jan Prusiński. „Wymaganie od wierszy, aby były dla wszystkich zrozumiałe, jest absurdem. Powszechnie zrozumiałe są, a przynajmniej taka jest ich praktyczna powinność, piosenki i teksty reklamowe, a te - jak wiadomo - rzadko mają z poezją cokolwiek wspólnego.” – napisał Krzysztof Kuczkowski (Jeszcze większa samotność poezji w: Topos 6 (73) 2003.


Część II:

„Rozkwita pamięć po odeszłych i odchodzących”


Tytuł części II został zaczerpnięty z wiersza „W ogrodach jest późno na zachwyt". Wiersz pisany do Cypriana Kamila Norwida z datą 10.10.2006. W poetyckim panteonie Zygmunta Jana Prusińskiego romantyczny poeta jest niedościgłym nauczycielem:

„nie ma dziś podobnego do Norwida –
są tylko pokraczne słowa.”

W świeżo wydanej książce „Przez Ojczyznę i dalej…Szkice o literaturze i wartościach” Kazimierz Nowosielski zamieścił esej „Na co Polska?” O chrześcijańskim patriotyzmie Norwida”, poświadczając po raz kolejny konieczność stałego odczytywania twórczości wielkiego romantyka, dla którego „wdzieranie się w głąb słowa, w głąb mowy, owo badanie dziejów słów i związanych z nimi sensów stało się jednym z najistotniejszych znaków rozpoznawczych”.

Czym zatem jest „Wiersz pisany do Cypriana Kamila Norwida” Zygmunta Jana Prusińskiego ponad to, co niesie poetyckie, choćby "pokraczne" słowo? Czy poszukiwaniem paraleli lub odpowiedzi na dylematy współczesności, kiedy

„polityka wdziera się nawet
do sypialni, posypana pudrem
czas wstyd zakrywa – a my tacy
niedołężni i z nadwagą
do snu wracamy” ?

Czy też ubolewaniem nad upadkiem aksjologicznego heroizmu, jaki głosił życiem i twórczością Norwid? Przyjęcie formy „my” podmiotu lirycznego włącza poetę w zbiorowość, której Norwid zarzucał „nieoświecony patriotyzm” i „zaściankowość prowadzonej polityki” oraz kierowanie się emocjami, rozmywanie personalnej czy zbiorowej odpowiedzialności. „Z tego powodu, konstatował, niemal co pokolenie „rzeź” młodzieży oraz mniej lub bardziej prawdziwa żałoba narodowa, przeplatana kłótniami (…). A jego patriotyzm zbudowany na walorach rodzimości, która – jeśli chce być żywa - nie może na sobie poprzestać i sama sobie wystarczyć. Ojczyzna nie jest SEKTA – jeśli patriotyzm jest to siła twórcza, a nie siła wypojedynczania się i zeschnięcia” - przypomina Norwidowe credo Kazimierz Nowosielski. Dlatego uważam, że refleksja nad sensem ogółu wypowiedzi literackich i epistolograficznych Norwida w twórczości Zygmunta Prusińskiego jest niepełna, choć w tomie „W ogrodzie Norwida” odwołań w postaci mott i dedykacji dla Norwida wystarczająco dużo, by wysnuć tezę o wysokim znaczeniu jego poezji.

Wspominałam wcześniej o aktywności autora wierszy zebranych w tomie „W ogrodzie Norwida” na portalach internetowych, gdzie prezentuje własną twórczość i poglądy. I stąd właśnie moje zadziwienie – z jednej strony odwołania do Norwida, rozumiem, prawdziwe, szczere, uznające zarówno wymagania języka, jak i zasad; z drugiej ksenofobiczne wypowiedzi. Być może i ja się narażam, czego mam świadomość, przywdziałam zbroję.



Część III:

Żyć pod wiatr, czyli o wierszach Zygmunta Prusińskiego


Zygmunt Prusiński skrupulatnie zapisuje miejsce i datę powstania prawie wszystkich utworów. Najstarsze wiersze pomieszczone w tomie „W ogrodzie Norwida” opatrzone są datą 1987 oraz miejscem powstania: Wiedeń, ponadto kilka wierszy powstało w Kluczewie Stargardzie, większość w Ustce, najpóźniejsze datowane są na listopad 2014 roku. Jednak nie klucz chronologiczny czy miejsce powstania jest podstawą układu wierszy w najnowszym tomie usteckiego poety.

Jerzy Fryckowski, autor wstępu i współautor wyboru, pisze: „Mało jest Ustki, chociaż większość wierszy powstała w tym mieście. Pojawia się Paryż, Wiedeń, a obecna przystań poety tylko sporadycznie. To też jakiś dowód wyalienowania ze środowiska, ale jakże znany autorom, którzy wyrastają ponad lokalne rozgrywki towarzyskie, zwykłe ploty i anonimy. A przecież Zygmunt w Ustce zakotwiczył, mieszka tam od lat, może nawet żyć bez niej nie umie. Błąka się nadal ulicami Wiednia i Paryża, ale miłość ma u siebie, na wyciągniecie ręki.”

„Paryskie” wiersze Zygmunta Prusińskiego datowane na 2013 rok powstały – według opisu autora - w Ustce. Nie ma sensu dochodzić, czy autor odbył podróż do Paryża, to nie ma znaczenia dla rozumienia liryków, w których przywołuje Edith Piaf czy Adama Mickiewicza.

„Włóczę się po ulicy paryskiej
może spotkam Adama Mickiewicza
spóźnionego trochę by zajść do kawiarenki”

Poeta tworzy wewnętrzną przestrzeń znaczeniową, emocjonalną i zmysłową, nasyconą barwami i zapachami. Paryż pojawia się jako miejsce znaczące, ważne w polskiej kulturze, powiązane z postaciami, konkretnym historycznym i kulturowym czasem. Paryż stanowi metaforyczną przestrzeń przywoływanych obrazów i motywów:

„Sekwana mruczy jak pijana kobieta
ktoś ją w bramie dopieszcza
policja co jedynie w głównych arteriach
łapie powietrze syte
szykuję pióro by coś zapisać
o czerwieni ust nocy na Ménilmontant”


Elementy topograficzne w funkcji metafory pojawiają się w wielu tekstach Prusińskiego, są znakami miejsc i czasu, tworzą kontekst kulturowy i literacki lirycznej wypowiedzi, jak w wierszu „Bajkowa kwiaciarka”:

„Zatrzymuję się przy strumieniu
tu kiedyś Słowacki pisał:
„I pomyśl, czy ja duszę
mam powszednią?
Ja – co przebiegłszy świat –
kochałem jedną.”

Zastępuję go w ciszeniu”


Eksklamacja z „Beniowskiego” jest jasna, zastępuje wypowiedź podmiotu, pozwala na rodzaj utożsamienia. Jest znakiem rozumienia opartego na przenikaniu się i zderzaniu elementów kultury. Pozwala swobodnie doświadczać czas i miejsca, oswajać je, pozwala na przenikanie się i napełnianie ich indywidualną treścią. Toposy przestrzeni, znaki miejsc stają się indywidualnym sposobem ekspresji, organizują wypowiedź, a gra dosłowności i niedosłowności tworzy napięcie.

„Budowałem latami to miasto.
Całe życie zbierałem chrust
By ogniska pachniały i kobiety
Wokół w sukienkach i czółenkach.

(…)

To nic nie szkodzi że moje miasto
Maluję wciąż na płaszczyznach snu”

W innym wierszu - „To wschodnie miasto” z dedykacją Zbigniewowi Herbertowi autor pisze o Lwowie widzianym przez lekturę wierszy Adama Zagajewskiego, zdaje sobie sprawę, że „to wschodnie miasto dawno umarło”, a „pokora szuka furtki do wiecznej historii”. Kształtowanie wewnętrznej poetyckiej przestrzeni odbywa się ponad rzeczywistą topografią, zyskując walor niemal mityczny. W taki kontekst poetycki autor wierszy z tomu „W ogrodzie Norwida” wpisuje elementy pejzażu Ustki: plażę, wydmy, morze: miłość i przekleństwo małomiasteczkowego folkloru:

„szwenda się tu taka jedna
zaczepia rybaków by wypić piwo
sakralny napój by potem
szczać w zaroślach i na dodatek
przeklinać biedne pokrzywy”

W wierszach Zygmunta Prusińskiego nawet kobiecość staje się elementem przestrzeni:

„Szukam w kobiecie krainy,
złotej myśli poezji
może połączę lasy i rzeki
tylko dla wybranych”

Jednak ostatecznie pierwiastek kobiecy zyskuje konkretyzację, ma własne, symboliczne imię Ewa, dla niej poeta opuszcza parnas i przygotowuje zupę pomidorową, ale skazany na miłosną porażkę, „pomidorową wystygłą z uczuć” „wylewa do ogrodu.” Pozostaje tylko wierszotwórcze pragnienie: „gdybyś była przy mnie Ewo”. Poezja rodzi się w samotności, czego autor ma świadomość. „Remanent życia/ jest do dupy!”, pozostaje zatem wrócić z książką „W ogrodzie Norwida” – (…) o samoczynności i samotności/ w oczach Stwórcy”. Dlatego trzeba też wrócić do początku, bo „Na tej ziemi jest tylko słowo”, co Zygmunt Prusiński zapisał 12.11.2008 w Ustce.


Czesława Długoszek
2016

________________________


ZYGMUNT JAN PRUSIŃSKI

W ogrodzie Norwida

http://www.powiat.slupsk.pl/plik,1098,w-ogrodzie-norwida-zygmunt-jan-prusinski.pdf



Wydawca
Starostwo Powiatowe w Słupsku

Redakcja
Zbigniew Babiarz-Zych

Wybór wierszy
Jerzy Fryckowski
Zbigniew Babiarz-Zych

Projekt okładki
Skład komputerowy
Artur Wróblewski

Zdjęcia
Jan Maziejuk

Nakład: 3500 egz.
Wydanie I

Copyright by Zygmunt Jan Prusiński
ISBN 978-83-60228-60-9

Słupsk 2014

Druk
PASAŻ Sp. z o.o.
ul. Rydlówka
24, 30-363 Kraków

___________________________


Zobacz galerię zdjęć:

Zygmunt Jan Prusiński
Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński

Zapraszam do Niezależnej Wytwórni Filmowej PROSTAK_____ http://korespondentwojenny.salon24.pl/_____ A teraz będą "chwalunki"..., co dzięki mnie utworzyłem jako animator kultury i działacz społeczny w polityce w Polsce i na Emigracji: 1967 - 1970 ...założyciel zespołu muzycznego "Chłopcy z Przedmieścia" w Otwocku; 1979 - 1981 ...został przewodniczącym Klubu Młodych Pisarzy przy ZLP w Słupsku; 1982 - 1985 ...kolporter pism emigracyjnych w Wiedniu; 1987 ...wydał dwa zeszyty literackie - wiersze pt. "Słowo" i "Oaza Polska" w Monachium wydawnictwo: Niezależny Związek Pisarzy Polskich "Feniks"; 1988 - 1990 ...wiedeński korespondent "Orła Białego" w Londynie; 1990 - 1994 ...założyciel i przewodniczący Korespondencyjnego Klubu Pisarzy Polskich "Metafora" i Polskiego Centrum Haiku a także pomysłodawca "Wiedeńskiej Nagrody Literackiej im. Marka Hłaski" oparty z plonu konkursu na prozę i poezję - zorganizował dwie edycje konkursu literackiego w Wiedniu; 1997 - 1998 ...członek Ruchu Odbudowy Polski - przewodniczący Komisji Rewizyjnej ROP w Słupsku; 1998 - 1999 ...korespondent radia City w Słupsku; 1999 - 2003 ...założyciel i przewodniczący Polskiej Partii Biednych na Pomorzu; 1999 - 2003 ...założyciel i sędzia Słupskiego Sądu Społecznego w Słupsku; 2000 - 2009 ...założyciel i prezes Stowarzyszenia "Biały Blues Poezji" w Ustce; 2001 - 2009 ...założyciel środowiska literackiego w Starostwie Powiatowym w Słupsku; 2001 ...wydał tomik wierszy pt. "W krainie żebraków słyszę bluesa" - ZLP Słupsk; 2004 - 2005 ...korespondent radia "Supermova" w Londynie; 2005 - 2007 ...redaktor gazety internetowej "Karuzela Polska"; 2005 - 2009 ...korespondent międzynarodowej gazety "Afery Prawa a Bezprawie" w Irlandii z siedzibą w Sanoku. ____Odpowiadam swoim podpisem - Zygmunt Jan Prusiński Ustka. 23 Grudnia 2009 r.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura