Momotoro Momotoro
582
BLOG

Krzywa krzywej nie równa...

Momotoro Momotoro Koronawirus Obserwuj temat Obserwuj notkę 8

Tak sobie spojrzałem na taki oto wykres:

image

Jest to wykres dziennej zapadalności na grypę w ostatnich 5 latach. Źródło (http://wwwold.pzh.gov.pl/oldpage/epimeld/grypa/index.htm).

A teraz daty (wraz ze źródłami):

początek lutego - początek testów na obecność koronawirusa

https://zdrowie.wprost.pl/zdrowie/10293785/polska-szykuje-sie-na-koronawirus-ministerstwo-zamowilo-testy.html3

4 marca - pierwszy, odnotowany przypadek obecności koronawirusa w Polsce

https://www.gov.pl/web/zdrowie/pierwszy-przypadek-koronawirusa-w-polsce

12 marca - ograniczenie zajęć w szkołach

https://www.gov.pl/web/edukacja/zawieszenie-zajec-w-szkolach

20 marca - wprowadzenie ograniczeń

https://www.gov.pl/web/koronawirus/wprowadzamy-stan-epidemii-w-polsce

 I tak dalej....

A teraz trochę tego, co widzę na tym wykresie.

Zw względu na skalę logarytmiczną, trudno jest policzyć krotność w zmniejszeniu zapadalności na grypę. Mógłbym sięgnąć po dane źródłowe, ale nie o nie chodzi. Ważny jest również trend.

Do końca zeszłego roku zapadalność na grypę była mniej więcej taka sam jak w latach poprzednich. Do początku tego roku widać wzrost zapadalności. Jest on nieco mniejszy niż dwa, trzy lata temu, ale wyższy niż w na przełomie 2015/2016 roku.

Szczyt przypada bardzo podobnie: druga połowa lutego - początek marca. Później jest już z górki. Tutaj dane trochę się rozjeżdżają.

Pokrywa się to z powyższymi datami, czyli ograniczenie komunikacji, spotkań, lekcji, itd. miało teoretycznie wpływ, na to co się "dzieje" na powyższym wykresie.

Hura! Kwarantanna działa. Ale czy na pewno?

Do myślenia daje coś takiego:

https://www.dorzeczy.pl/kraj/136348/ile-wynosi-zapadalnosc-na-koronawirusa-w-polsce-gis-podal-dane.html

Z tego wynika, że zapadalność na koronawirusa wynosi średnio 11,7 dziennie na 100 tyś mieszkańców. Przynajmniej tak rozumiem dane sprzed ponad tygodnia.

Co do zapadalności grypy to dane z ostatnich 6 tygodni

Miesiąc
Tydzień
Zapadalność na grypę
Marzec
1
78,7

2
51,7

3
40,7

4
29,6
Kwiecień
1
19,9

2
11,5

Ze względu na to, że dane co do zapadalności zmieniają się w czasie, te 11,7 dodałem do dwóch tygodni kwietnia (mniej więcej do tego okresu dotyczą dane z powyższego linka). Sumarycznie wychodzi odpowiednio 31,6 oraz 23,2.

Dane danymi, ale jak by one wyglądały na poprzednim wykresie?

image


Jest to mało wyraźne i mało profesjonalne, bo robiłem to na szybko. Mimo to wyniki są ciekawe, przynajmniej dla mnie.Kolo czarny wyniki z PZH, kolor czerwony dane sumaryczne.

Jak na moje niewprawne oko, gdy się doda do siebie wyniki dla Grypy i koronawirusa otrzymuje się wyniki zbliżone do zapadalności na grypę do lat poprzednich.

Dla bardziej dociekliwych można byłoby popatrzeć na dane zapadalności dla grypy wiekowej 65+ w latach poprzednich i w tym roku.

Jak dla mnie, to mamy zwykła grypę jak co roku, a koronawirus jest jednym z wirusów grypowych (wiem, nie jest to fachowe określenie:)). Do tego kwarantanna nie spełnia swoich oczekiwań, bo zapadalność jest bliska temu, co było w latach poprzednich. A wtedy kwarantanny nie było.


Momotoro
O mnie Momotoro

Najcześciej mówią mi Wodek. Nie jest to błąd, że nie napisałem "ł". Trudno inaczej zdrobnić imię Wodzisław:). Urodziłem się kilka dni przed zakończeniem stanu wojennego. Z lat 80' nic szczególnego nie pamiętam, a z 90' szkołę podstawową i kawałek technikum. Dojrzewanie i studia to już poprzednia dekada. Po 10 kwietnia 2010 roku zmieniło się bardzo wiele nie tylko do okoła mnie, ale także i we mnie.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości