Ks. prof. Robert Skrzypczak: panowanie Antychrysta i koniec czasów.
Ks. prof. Robert Skrzypczak: panowanie Antychrysta i koniec czasów.
LechGalicki LechGalicki
112
BLOG

Ks. prof. Robert Skrzypczak: panowanie Antychrysta i koniec czasów. Czasy Ostateczne?

LechGalicki LechGalicki Kultura Obserwuj notkę 1
Ks. prof. Skrzypczak przyznaje również, że brał udział w opracowywaniu dzieł zebranych św. Jana Pawła II, w ramach których niektóre teksty Papieża Polaka zostaną opublikowane po raz pierwszy. Wspomina także jego pielgrzymki i znaczenie pontyfikatu Jana Pawła II dla całego świata, również znaczenie polityczne, „to znaczy udział w obaleniu, upadku systemu komunistycznego, zwracając przy tym uwagę na szczególną więź, pewien rodzaj przyjaźni, zaufania, jaki wytworzył się między papieżem Janem Pawłem II a ówczesnym prezydentem Stanów Zjednoczonych, Ronaldem Reaganem.

Ks. prof. Robert Skrzypczak: panowanie Antychrysta i koniec czasów. Czy żyjemy w czasach ostatecznych?                                                              image„Wielu z nas zawdzięcza Janowi Pawłowi II w tym, co mówił i co pokazywał sobą, wizję życia, które jest odczytywane w kontekście powołania. On nam zawsze mówił, że życie nie jest przypadkowe, nie jest sumą kawałków zebranych przypadkowo, ale w życiu każdego człowieka jest ukryty pewien oryginalny plan Boga i Bóg się nigdy nie powtarza”, opowiada  ks. prof. Robert Skrzypczak. „Dzięki temu wielu z moich przyjaciół odnalazło swoje konkretne powołanie: są osoby, które są w klasztorach kontemplacyjnych, ja odkryłem dzięki Światowym Dniom Młodzieży powołanie do kapłaństwa i dostałem siłę, żeby je także przyjąć, zaakceptować. Wielu moich znajomych dzięki posłudze tego papieża spojrzało na swoje życie małżeńskie czy rodzicielskie także w kontekście powołania”, opowiada kapłan. Ks. prof. Skrzypczak przyznaje również, że brał udział w opracowywaniu dzieł zebranych św. Jana Pawła II, w ramach których niektóre teksty Papieża Polaka zostaną opublikowane po raz pierwszy. Wspomina także jego pielgrzymki i znaczenie pontyfikatu Jana Pawła II dla całego świata, również znaczenie polityczne, „to znaczy udział w obaleniu, upadku systemu komunistycznego, zwracając przy tym uwagę na szczególną więź, pewien rodzaj przyjaźni, zaufania, jaki wytworzył się między papieżem Janem Pawłem II a ówczesnym prezydentem Stanów Zjednoczonych, Ronaldem Reaganem. Dalej tworzą się kolejne monografie dotyczące tego”, tłumaczy ks. Skrzypczak. „Chciałbym przy tej okazji zwrócić uwagę na jeden szczegół, podzielić jednym szczegółem, na który natrafiłem. Mianowicie właśnie wychodząc z tego faktu, z tej przyjaźni, z tej współpracy szczególnej, która odcisnęła się między innymi na tej epoce przełomu XX-XXI wieku i doprowadziła do upadku najbardziej nieludzkiego, najbardziej zbrodniczego systemu, jaki człowiek wymyślił, systemu komunistycznego, że wychodząc z tego założenia, tej wspaniałej współpracy, natrafiłem na pewien szczegół”, relacjonuje kapłan. „Chodzi o św. Cezarego z Arles, świętego teologa żyjącego w VI wieku chrześcijaństwa. Ten mnich zawarł w swoich pismach pewną wizję przyjścia na świat Antychrysta, które nastąpi po pojawieniu się wielkiego władcy i wielkiego papieża współpracujących ze sobą. Ta sama wizja potem znajduje też odzwierciedlenie w pismach innych świętych Kościoła, jak święty Zenobiusz czy święta Hildegarda”, tłumaczy ks. Skrzypczak i przytacza słowa św. Cezarego: „Wielki władca towarzyszyć będzie papieżowi w odnowie całej ziemi. Wielu książąt i narodów żyjących w błędzie i nieprawości nawróci się i zakróluje cudowny pokój między ludźmi”.                                                                imageCała prelekcja ks. prof. Roberta Skrzypczaka dostępna jest w Biały Kruk TV:

https://www.youtube.com/watch?v=i3CtIBYbBhI 










LechGalicki
O mnie LechGalicki

Lech Galicki, ur. 29 I 1955, w domu rodzinnym przy ulicy Stanisława Moniuszki 4 (Jasne Błonia) w Szczecinie. Dziennikarz, prozaik, poeta. Pseud.: (gal), Krzysztof Berg, Marcin Wodnicki. Syn Władysława i Stanisławy z domu Przybeckiej. Syn: Marcin. Ukończył studia ekonomiczne na Politechnice Szczecińskiej; studiował również język niemiecki w Goethe Institut w Berlinie. Odbył roczną aplikację dziennikarską w tygodniku „Morze i Ziemia”. Pracował jako dziennikarz w rozmaitych periodykach. Był zastępcą redaktora naczelnego dwutygodnika „Kościół nad Odrą i Bałtykiem”. Od 1995 współpracuje z PR Szczecin, dla którego przygotowuje reportaże, audycje autorskie, słuchowisko („Grona Grudnia” w ramach „Szczecińskiej Trylogii Grudnia.”), pisze reżyserowane przez redaktor Agatę Foltyn z Polskiego Radia Szczecin słuchowiska poetyckie: Ktoś Inny, Urodziłem się (z udziałem aktorów: Beaty Zygarlickiej, Adama Zycha, Edwarda Żentary) oraz tworzy i czyta na antenie cykliczne felietony. Podróżował do Anglii, Dani, RFN, Belgii; w latach 1988 – 1993 przebywał w Berlinie Zachodnim. Od 1996 prowadzi warsztaty dziennikarskie dla młodzieży polskiej, białoruskiej i ukraińskiej w Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej. Jest członkiem Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich i Związku Zawodowego Dziennikarzy. W 1994 otrzymał nagrodę specjalną SDP za różnorodną twórczość dziennikarską i literacką. Wyróżniany wielokrotnie przez polskie bractwa i grupy poetyckie. Od 2011 prowadzi w Szczecińskim Domu Kombatanta i Pioniera Ziemi Szczecińskiej: Teatr Empatia (nagrodzony za osiągnięcia artystyczne przez Prezydenta miasta Szczecin), pisze scenariusze, reżyseruje spektakle, w których także występuje, podobnie okazjonalnie gra główną rolę w miniserialu filmowym. Jako dziennikarz debiutował w 1971 roku w tygodniku „Na przełaj”. Debiut literacki: Drzewo-Stan (1993). Opublikował następujące książki poetyckie: Drzewo-Stan. Szczecin: Szczecińskie Wydawnictwo Archidiecezjalne „ Ottonianum”, 1993; Ktoś Inny. Tamże, 1995; Efekt motyla. Szczecin: Wyd. „PoNaD”, 1999. Cisza. Szczecin: Wyd. Promocyjne „Albatros”, 2003, KrzykOkrzyk, Szczecin: Wyd. „PoNaD”, 2004. Lamentacje za jeden uśmiech. Szczecin: Wyd. „PoNaD”, 2005. Tentato. Zapamiętnik znaleziony w chaosie. Szczecin: Wyd. „PoNaD”, 2007. Lawa rozmowy o Polsce. Współautor. Kraków: Solidarni 2010, Arcana, 2012, Antologia Smoleńska 96 wierszy. Współautor, wyd. Solidarni 2010, rok wyd.2015. Proza, reportaże, felietony: Trzask czasu, Czarnków: Interak, 1994; Na oka dnie (wspólnie z Agatą Foltyn) Szczecin: Wydawnictwo Promocyjne „Albatros”), 1997, Jozajtis, Szczecin, Wyd. „PoNaD”, 1999, Sennik Lunatyka, Szczecin: Wyd. Promocyjne „ Albatros”, 2000, Dum – Dum. Szczecin: Wyd. „PoNaD”, 2000, Dum –Dum 2. Tamże, 2001, Punkt G., Tamże, 2002, Dziękuję za rozmowę. Zszywka czasu. Tamże, 2003. RECENZJE Charakterystyczne dla „metafizycznych” tomów poezji Galickiego jest połączenie wierszy oraz fotografii Marka Poźniaka (w najważniejszym tomie Ktoś Inny są to zdjęcia kostiumów teatralnych Piera Georgia Furlana), stanowiących tyleż dopełniającą się całość, co dwa zupełnie autonomiczne zjawiska artystyczne, jednocześnie próbujące być świadectwem poszukiwania i zatrzymywania przez sztukę prześwitów Wieczności. Marzenia mają moc przełamania własnego zranienia, ocalenia świadomości boleśnie naznaczonej czasem, przemijaniem, śmiercią. Prowadzą do odnajdywania w sobie śladów nieistniejącego już raju i harmonii. Charakterystyczna jest przekładalność zapisu słownego na muzyczny i plastyczny. Reportaże i felietony Galickiego dotyczą zawsze najbliższej rzeczywistości: ułamki rozmów i spotkań w tramwaju, migawki spostrzeżeń, codzienność w jej często przytłaczającym wymiarze. Zapiski zaskakują trafną, skrótową diagnozą sytuacji życiowej bohaterów. Galicki balansuje pomiędzy oczywistością a niezwykłością zjawiska, powszedniością sytuacji, a często poetyckim językiem jej przedstawienia. Oderwanie opisywanych zdarzeń od pierwotnego kontekstu publikacji („Kościół nad Odrą i Bałtykiem”, PR Szczecin) czyni z minireportaży swoistą metaforę, usiłującą odnaleźć w ułamkach codzienności porządkujący je sens. Podobnie dzieje się w felietonach z założenia interwencyjnych (Dum – Dum, Dum – Dum 2): autor poszukuje uogólnienia, czy też analogii pomiędzy tym co jednostkowe a tym, co ogólne, wywiedzione z wiersza, anegdoty, symbolu, przeszłości. Galicki buduje świat swoich mikroopowiadań również z ułamków przeszłości (np. historia Sydonii von Borck w Jozajtisie), a także z doświadczeń autobiograficznych (pamięta dzień swoich urodzin, przeżył doświadczenie wyjścia poza ciało, oraz groźną katastrofę). Piotr Urbański Powyższy artykuł biograficzny pochodzi z Literatury na Pomorzu Zachodnim do końca XX wieku, Przewodnik encyklopedyczny. Szczecin: Wydawnictwo „Kurier – Press”, 2003. Autor noty biograficznej: Piotr Lech Urbański dr hab. Od 1.10.2012 prof. nadzw. w Instytucie Filologii Klasycznej UAM. Poprzednio prof. nadzw. Uniwersytetu Szczecińskiego, dyrektor Instytutu Polonistyki i Kulturoznawstwa (2002-2008), Dokonano aktualizacji w spisie książek napisanych po opublikowaniu notatki biograficznej Lecha Galickiego i wydanych. Recenzja książki Lecha Galickiego „Dziękuję za rozmowę. Zszywka czasu”. Wydawnictwo „PoNaD”. Szczecin 2003 autorstwa (E.S) opublikowana w dwumiesięczniku literackim TOPOS [1-2 (74 75) 2004 Rok XII]: Dziękuję za rozmowę to zbiór wywiadów, artykułów prasowych, które szczeciński dziennikarz, ale także poeta i prozaik, drukował w prasie w ostatniej dekadzie. Mimo swej różnorodności, bo obok rozmowy z modelkami znajdziemy np. wywiad z Lechem Wałęsą, z chaotycznego doświadczenia przełomu wieków wyłania się obraz współczesności targanej przez sprzeczne dążenia, poszukującej jednak własnych form osobowości. Legendarne UFO, radiestezja, bioenergoterapia, spirytualizm – zjawiska, które Galicki nie obawia się opisywać, niekiedy wbrew opinii publicznej i środowisk naukowych. Prawie każdy czytelnik znajdzie w tej książce coś dla siebie – wywiady z wybitnymi artystami sąsiadują z wypowiedziami osób duchowych, opinie polityków obok opowieści o zwykłych ludzkich losach. Galicki, mimo iż w znacznej mierze osadzony jest w lokalnym środowisku Pomorza Zachodniego, dąży do ujmowania w swoich tekstach problematyki uniwersalnej i reprezentuje zupełnie inny, niż obecnie rozpowszechniony, typ dziennikarstwa. Liczy się u niego nie pogoń za sensacją, a unieruchomienie strumienia czasu przy pomocy druku. Pisze na zasadzie stop – klatek tworząc skomplikowany, niekiedy wręcz wymykający się spod kontroli obraz naszych czasów. (E.S.).

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Kultura