Liberałowie Liberałowie
833
BLOG

Liberałowie dla Warszawy-koniec miejskich monopoli, prywatyzacja

Liberałowie Liberałowie Polityka Obserwuj notkę 2

Liberałowie dla Warszawy- głosuj na nas na Pradze Południe!



Propozycja warszawskiego programu na wybory samorządowe 2010
Likwidacja koryta, koniec postkomunizmu!

1. Likwidujemy koryto
Wielka likwidacja i prywatyzacja spółek będących „korytem”, w dodatku nieefektywnie zarządzanym. Po co upaństwowione taksówki? Nawet nie mają stoisk na dworcach czy na lotnisku, by pasażerowie mogli zapłacić z góry za kurs, by być pewnymi uniknięcia naciągaczy (ci wciąż naciągają turystów spoza Polski).  Państwowe firmy ogrodnicze, instalacyjne, i budowlane! Zarządy biurowców! Nawet autobusy i tramwaje mogą być prywatne, i to zrobimy. Jeśli dla niektórych polskich dziennikarzy konserwatywnych lub socjalistycznych wydaje się to „Star Trekiem”, to zapraszamy ich do liberalnych krajów Europy.

Spółki do sprzedaży: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Budownictwa Warszawa sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Robót Elewacyjnych Budownictwa "Warszawa" sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe "Zaplecze" sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Gospodarki Maszynami Budownictwa "Warszawa" sp. z o.o., Miejski Kombinat Budowlany "Zachód", Przedsiębiorstwo Budownictwa Uprzemysłowionego Warszawa-Północ, SEDECO sp. z o.o., Trasa Świętokrzyska sp. z o.o., Zarząd Pałacu Kultury i Nauki sp. z o.o., Wola Sport Sp. z o.o., Stołeczne Przedsiębiorstwo Usług Plastycznych i Wystaw Artystycznych "WAREXPO" sp. z o.o., Miejskie Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych sp. z o.o., Miejskie Przedsiębiorstwo Taksówkowe sp. z o.o., Miejskie Przedsiębiorstwo Robót Ogrodniczych sp. z o.o., Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m.st. Warszawie sp. z o.o..

2. Regulujemy i prywatyzujemy firmy sektora publicznego
Nie chcemy rozdętego sektora państwowego. Urząd-ciepłownia może być zorientowaną na klienta prywatną ciepłownią. Metro może funkcjonować tak jak w Londynie: prywatnych operatorów wyłania się w drodze przetargów. Wodociągi i ciepłownia mogą być firmami prywatnymi, a samorząd jedynie reguluje ceny. Możliwe jest organizowanie przetargów na obsługę systemu metra przez prywatne firmy na oznaczony okres. Firmy te, jeśli pozostawione same sobie, jako monopoliści ściągałyby od klientów rentę monopolisty poprzez zawyżone ceny. Muszą być one regulowane przez samorząd lokalny: ustala on poziomy cen i standardy usług (za pomocą wskaźników). Firmy mogą być podzielone na mniejsze, funkcjonalne części, tak by na rynku wystąpiła większa konkurencja, zarówno o zarządzanie nimi, jak i podczas późniejszej działalności.

Spółki do sprzedaży i regulacji jako public utilities: Stołeczne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A, , Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie S.A., Metro Warszawskie sp. z o.o.

3. Konkurencja to umożliwi: miejsca siedzące w autobusach i tramwajach w godzinac szczytu!

Miejskie Zakłady Autobusowe sp. z o.o.
Wozokilometr autobusu miejskiego kosztuje 4 do 7 PLN, tymczasem jeden bilet jednorazowy w Warszawie to wydatek 2,80 PLN. Autobusy są opłacalne już od kilkunastu pasażerów! Wystarczy tylko wprowadzić konkurencję przewoźników. W tym celu konieczne jest rozbicie megamonopolu MZA (ma on gwarantowany monopol na 75 % usług przewozowych w Warszawie umową, która jest niezgodna z prawem). Każda zajezdnia stanie się odrębną firmą, wszystkie one zostaną wystawione na sprzedaż podmiotom prywatnym. Następnie miasto zorganizuje przetargi na obsługę poszczególnych linii. Przewoźnicy będą mogli także oferować połączenia w granicach miasta na własny rachunek- monopol zostanie zniesiony. Nie będą oni niczym ograniczani poza czasem na udostępnienie informacji na przystankach o ich ofercie.

Tramwaje Warszawskie sp. z o.o.,
Także tramwaje pójdą drogą demonopolizacji poprzez rozbicie na szereg mniejszych podmiotów, prywatyzacji i następnie regulacji jako public utilities. Wydzielone zostaną torowiska tramwajowe- po to by na wspólnej infrastrukturze umożliwiona została konkurencja przewoźników tramwajowych. Tory zostaną w spółce „Tramwaje Warszawskie”, która będzie tylko zarządzała infrastrukturą. Każda zajezdnia i przynależące do niej tramwaje staną się odrębną firmą, w drodze franczyzy zostaną one wydzierżawione na kilkuletni okres tym firmom, które zaproponują najniższą stawkę za pociągokilometr tramwaju oraz zaoferują najwyższe wskaźniki jakości usług.

Szybka Kolej Miejska sp. z o.o.
Zamiast drugiej linii metra, każdemu mieszkańcowi oddamy jego 2100 PLN jakie usiłują zmarnotrawić dyletanckie władze miasta. Pomysłem dyletanta jest budowa linii metra w odległości 500 do 700 metrów od praktycznie nieużywanej 4-torowej linii kolejowej.

Sprywatyzowane zostaną zarówno pociągi SKM, jak i sama linia. Wówczas na stacjach SKM będą mogły powstać centra handlowe. Prywatne podmioty zbudują nowe stacje SKM: Targowa, Nowy Świat, Dworzec Centralny. Warszawska kolej S-bahn, naziemne metro najpierw ruszy z częstotliwością co 90 sekund z Dworca Zachodniego go Warszawy Wschodniej, a w dalszej perspektywie czau połączy lotnisko Okęcie z Dw. Warszawa Wileńska i Warszawa Gdańska. Chcemy by tak jak w największych aglomeracjach Japonii, i w Warszawie ponad połowa podróży odbywała się koleją.

Wprowadzimy także opłaty za wjazd do centrum miasta, wyliczone na przykład wg kosztów strat czasu dla innych pasażerów powodowanych przez dodatkowy samochód zajmujący skapy zasób jakim jest przestrzeń dróg w centrum miasta. Inna metodologia to ustalenie ceny wg cen działek budowlanych w centrum miasta, podzielonych przez współczynniki zajętości terenu przez standardowy samochód. Zwolnimy miejsce w centrum miasta dla pieszych i zieleni. Kierowcy przestaną wstydzić się korzystania z komunikacji zbiorowej, po tym jak przepędzono państwowych monopolistów, ich obdrapane tramwaje i brudne autobusy.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Polityka