11 obserwujących
384 notki
1623k odsłony
2914 odsłon

Środki ostrożności i ułatwienia na poczcie w związku z epidemią

Z powodu epidemii Poczta Polska wprowadziła wiele ułatwień dla klientów. Fot. Poczta Polska
Z powodu epidemii Poczta Polska wprowadziła wiele ułatwień dla klientów. Fot. Poczta Polska
Wykop Skomentuj17

Ułatwienia przy odbiorze przesyłek, wydzielenie stref bezpieczeństwa na pocztach, wysyłanie listów bez wychodzenia z domu – Poczta Polska dostosowała swoje usługi tak, aby ograniczyć ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa.

Przesyłki bez kwitowania odbioru

W związku z epidemią Poczta Polska uprościła procedury związane z odbieraniem paczek i listów. Wszystkie rejestrowane przesyłki listowe, paczkowe i kurierskie (z wyjątkiem przesyłek z dokumentami zwrotnymi) można odbierać bez pokwitowania. Wystarczy okazanie – z bezpiecznej odległości – dokumentu tożsamości. Pracownik Poczty sam spisuje cztery ostatnie cyfry numeru z dokumentu i na tej podstawie wydaje przesyłkę.

Odbiór korespondencji dla firm

Inne ułatwienie dotyczy odbierania przesyłek w firmach, które – z uwagi na epidemię – postawiły na pracę zdalną. Pełnomocnictwo pocztowe do odbioru przesyłki można obecnie złożyć za pomocą podpisu elektronicznego. Aby skorzystać z tej możliwości, trzeba wypełnić druk pełnomocnictwa, opłacić usługę (kwota zależy od liczby i rodzajów pełnomocnictw pocztowych). Trzeba pamiętać, że pełnomocnictwo nie dotyczy przesyłek z sądów i prokuratur – te dokumenty trzeba odbierać osobiście. Więcej informacji i cennik na stronie: Poczta Polska upraszcza procedury odbioru korespondencji dla firm

Paczki i przesyłki kurierskie

Łatwiej jest też odebrać przesyłkę od kuriera. Przed doręczeniem paczki lub przesyłki kurierskiej adresat otrzymuje numer kontaktowy do kuriera, dzięki czemu może dowiedzieć się, kiedy ma spodziewać się doręczenia. Przesyłki odbieramy bez kwitowania odbioru. Przesyłki za pobraniem można opłacać kartą; kurierzy mają ze sobą terminale płatnicze.

Przesyłki dla osób w kwarantannie

Osoby przebywające na przymusowej kwarantannie nie otrzymują żadnych przesyłek. Są one przechowywane na pocztach i zostaną dostarczone po zakończeniu izolacji. Osoby objęte kwarantanną nie muszą tego faktu zgłaszać na poczcie. Informacje te Poczta Polska otrzymuje automatycznie z Sanepidu.

Wypłata emerytur i rent

W przypadku wypłat rent i emerytur dla osób objętych kwarantanną, obwiązują specjalne środki bezpieczeństwa. Emerytury są wkładane do tzw. bezpiecznych kopert i doręczane pod wskazany adres z zachowaniem środków bezpieczeństwa.

Krótsze godziny pracy placówek

W zawiązku z epidemią Poczta Polska skróciła godziny pracy placówek pocztowych:

  • 6 godzin – tyle są otwarte placówki w dni robocze, w wybrane dni poczta jest czynna w godz. 14.00 – 20.00
  • 3 godziny – tyle są otwarte placówki czynne dotychczas w soboty
  • 8.00 – 20.00 – w tych godzinach są otwarte placówki całodobowe czynne przez 7 dni w tygodniu
  • punkty obsługi klienta w galeriach handlowych są nieczynne 

Strefy bezpieczeństwa

W placówkach pocztowych zostały wydzielone strefy bezpieczeństwa oznaczone taśmą i komunikatami z prośbą o zachowanie odległości około 1,5 metra podczas oczekiwania na obsługę przy okienku. Taśma wyznacza odległość, w jakiej należy pozostać podczas obsługi przez pracownika poczty. W razie potrzeby pracownik poczty poprosi o podejście bliżej w celu okazania dokumentu tożsamości.


Poczta Polska

Poczta Polska ma w swojej ofercie także inne usługi, nie tylko te szczególne związane z epidemią koronawirusa, które oszczędzają czas i ułatwiają życie. Należą do nich: platforma Envelo, dyspozycja przechowywania lub przekierowania przesyłki, a także możliwość wyrobienia profilu zaufanego, dzięki któremu można załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu.

Envelo – poczta przez Internet

Na platformie Envelo.pl można kupić znaczek pocztowy, wysłać kartkę lub list z komputera.

Cena znaczka na platformie jest taka sama jak na poczcie. Po zakupie otrzymujemy e-mail z linkiem do pobrania znaczków. Znaczek można wydrukować w domu na zwykłej kartce papieru, etykietach samoprzylepnych lub na kopercie. Znaczek jest ważny przez rok od dnia zakupu.

Aby wysłać kartkę pocztową, trzeba wybrać najpierw wzór kartki, wpisać treści, uzupełnić dane odbiorcy, nadawcy i opłacić usługę. Kartka jest następnie drukowana, pakowana do koperty i listonosz dostarcza ją do adresata.

Przez Envelo można również wysłać list, także polecony, bez konieczności odwiedzania poczty.

Każdy zakup na platformie Envelo kończy się płatnością online. Dostępne metody płatności to przelew, karta płatnicza lub BLIK.

Profil zaufany

Na Envelo.pl można założyć profil zaufany, który pozwala załatwiać różne sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Założenie profilu zaufanego przez platformę Envelo wymaga przejścia trzech kroków:

1. Założenie konta na platformie Envelo

2. Wizyta na poczcie z dowodem osobistym lub paszportem.

3. Zalogowanie się do platformy Envelo i aktywowanie Profilu Zaufanego w ustawieniach konta.

Przechowywanie i przekierowanie przesyłek

Można skorzystać z usługi przechowania przesyłki nawet do czterech tygodni od pierwszej próby doręczenia (standardowo przesyłki czekają maksymalnie 14 dni). Wniosek o przechowywanie można złożyć przez stronę internetową Poczty Polskiej. Formularz trzeba złożyć na poczcie albo przekazać listonoszowi. Opłata zależy od okresu przechowywania i jest naliczana każdorazowo przy odbiorze przesyłki według cennika.

Można także złożyć dyspozycję przekierowania przesyłki pod wskazany adres. Wypełniony formularz (do pobrania na stronie internetowej Poczty Polskiej) także należy przekazać listonoszowi lub złożyć osobiście na poczcie. Wniosek złożony elektronicznie jest bezpłatny, natomiast przy składaniu go na poczcie trzeba zapłacić jednorazowo 6 zł. Dosłanie przesyłki jest dodatkowo płatne – cena jest uzależniona od jej rodzaju.

Polecony do skrzynki

Po listy polecone nie trzeba chodzić na pocztę. Można skorzystać z bezpłatnej usługi „Polecony do skrzynki” i otrzymywać listy polecone do skrzynki. By z niej skorzystać, trzeba wypełnić formularz w wersji elektronicznej (lub papierowej) i złożyć go na poczcie lub przekazać listonoszowi.

BG


Wykop Skomentuj17
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości