Malgor Malgor
756
BLOG

każdy kto się nie ustosunkuje, nie potępi, ten...

Malgor Malgor Socjologia Obserwuj temat Obserwuj notkę 140
skoro prezes mówi, to?

"Każdy, kto się nie ustosunkuje, nie potępi (filmu „Zielona granica” – red.), znajduje się po stronie skrajnie antypolskiej – mówił Jarosław Kaczyński w oświadczeniu dotyczącym filmu Agnieszki Holland."

każdy, kto nie potępi, ten...?

filmu nie widziałam, nie oceniałam, ani filmu, ani twórców

i nie mam zamiaru, chyba że zobaczę i uznam, że mam ochotę, mam potrzebę, mam prawo (1 z 3 lub 1-3; można wybrać)

ale jeśli tak mówi prezes, to ja powiem: beze mnie, trudno, beze mnie


Pokłosie miało iść w tvp z komentarzem, bo ciemny lud źle zrozumie...

po Bohemian Rhapsody kilku smutnych panów komentowało orientację sex. Mercury'ego, bo musiał chłop bardzo cierpieć...

działo się po i przed: Klątwie, Dziadach, Klerze, noblu dla OT... mam przywołać i Matkę Joannę od Aniołów?

co i rusz trzeba egzorcyzmować? sztukę, a może tylko produkty? sztukę, a może odbiorcę sztuki?

AH nie lubię, jako "kina"; pisałam, że cenię i pamiętam film Olivier, Olivier...

ale AH jest jedną z ostatnich, która mówi: zrobiłam film, a nie produkt.

ps. 

1. Ocena dzieła sztuki (a film jest sztuką) to sfera aksjologii; wystawianie opinii, reklamowanie, agitowanie, deprecjonowanie, zohydzanie -- to nie ocena.

2. Po fragmencie czy w ogóle - bez wglądu nie ma mowy o ocenie. Nie ma mowy o ocenie przy postawie uprzedzenia: zarówno na tak (apologia), jak na nie (krytykanctwo). Po fragmencie czy w ogóle - bez wglądu - można co najwyżej zdefiniować tendencję, manierę, genologię.

3. Jeśli oceniam dzieło (literackie, muzyczne, plastyczne, filmowe itd.) - oceniam i to, co jest treścią, i to co jest formą. Jeśli treść to ideolo, a forma to artyzm, muszę je zbilansować. Bo w dziele sztuki "idą razem, a chwilami są tym samym".

4. Arcydzieło formalne i gniot problemowy (lub odwrotnie) nie ma znaczenia, nie ma sensu się nim zajmować - aksjologicznie (patrz pkt 1).

5. ...

ps. 2

po wprowadzeniu stanu wojennego, po przywróceniu zajęć w szkołach, ze spotem, ustnym do klas (na pewno maturalnych) wchodzili smutni panowie, w mundurach...

pamiętam jak ja - i moi koledzy się zachowaliśmy.

ps. 3

nie wiem, czy obejrzę Zieloną granicę; nie muszę; Matki królów nie obejrzałam; nie musiałam. Nie opiniuję, nie oceniam dla dymu. Wiem. Zła jestem. Zło antypolskie, wcielone, nienawistne, zawistne. Wiem.

ps. 4

usunięty przed chwilą [25 września 2023, 09:45] mój komentarz wyglądał tak:

Przeciwko nim wytaczane są potężne działa kultury masowej, film Agnieszki Holland, który ma oczernić i pokazać, że wszyscy żołnierze, funkcjonariusze Straży Granicznej to są tak naprawdę prymitywy, bydlaki, ciemniaki, to są zwyrodnialcy – powiedział. – Czyli my wszyscy, Polacy, jesteśmy pokazani oczyma Platformy Obywatelskiej, która wspiera film Agnieszki Holland w taki właśnie sposób – dodał.

to się nazywa ciąg produkcyjny?

b. proste, by nie rzec .... wnioskowanie (i hejterskie!)

nie wierzę, by premier tak wnioskował w innych okolicznościach (jasne, że przyrody)

bez sensu taka polityka

i beze mnie

ps. 5

1. nie mam cienia sentymentu dla AH i tego, co mówi politycznie, publicystycznie

2. nasi łaskawcy nie dopuszczali, by o flmie mówić "filmoznawczo"; numer z Watykanem zmienił narrację ("Organizatorzy festiwalu Tertio Millennio Film Fest, imprezy pod patronatem watykańskiej Dykasterii ds. Kultury i Edukacji oraz Dykasterii ds. Komunikacji, poinformowali we wtorek o wyróżnieniu reżyserki Agnieszki Holland za jej film Zielona granica); wg nowej narracji: papież na filmach się nie zna... jest omylny... nasi łaskawcy - ministrowie, prezes - omylni nie są i wiedzą więcej niż sam Bóg...

3. prawda w sztuce - a film jest sztuka - to jeden z fundamentalnych, nierozstrzygniętych problemów; a realizm? to ledwo postulat, to ledwo prawdopodobieństwo; a prawdopodobieństwo nie musi być w zdarzeniach

4. niech każdy mówi, co chce, w granicach prawa (takze AH!) - o filmie, o prawdziwości filmowego scenariusza, o intencji reżyserskiej itd.; ale ode mnie - jako odbiorcy, potencjalnego, od mojego odbioru - potencjalnie pozytywnego lub nie - wara!

5. chyba że swoją oceną (o ile nastąpi) naruszę prawo

oceniam?

naruszam?

mniej mam "zastrzeżeń" do tego, co mówi Ziobro (szkodnik); więcej do tego, co mówi prezes (instalujący szkodniki)

ps.

w Przemianie Kafki przemiana w robala - jest hiperrealistyczna

jak w Nawiedzeniu Schulza...

na starość takimi "robalami" będziemy

Malgor
O mnie Malgor

nie obrażam, czasem coś za szybko napiszę; albo - emerytką jeszcze nie jestem, więc nie hejtuję:)

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo