W obecnej sytuacji propozycja referendum w sprawie zmiany prawa wyborczego w zakresie m.in. wprowadzenia jednomandatowych okręgów wyborczych w wyborach do Sejmu zgłoszona „nagle” w okresie, gdy do wyborów do Sejmu zostało mniej niż 6 miesięcy jest zabiegiem czysto socjotechnicznym, który ma „ułatwić” pozyskanie brakujących głosów.
Obwowiązujące prawo nawet przy rozstrzygnięciu pozytywnym-wiążacym referendum, tj. kiedy w referendum ogólnokrajowym wzięło udział więcej niż połowa uprawnionych do głosowania i większość z nich opowiedziała się za np. wprowadzeniem JOW nie daje żadnej gwarancji, że Sejm i Senat uchwali zgodne z wynikiem referendum odpowiednie ustawy (dokona zmian z obowiązującym kodeksie wyborczym). Zasadność tego stwierdzenia jest w treści art. 67 ustawy o referendum krajowym, który stanowi, że właściwe organy państwowe podejmują czynności w celu realizacji wiążącego wyniku referendum zgodnie z jego rozstrzygnięciem przez wydanie aktów normatywnych. Tak więc, czy wyniki referendum będą stanowić obowiązujące prawo zależy wyłącznie od dobrej lub złej woli partii politycznych lub może inaczej od woli przywódców partyjnych…..
Po drugie z orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego wynika wymóg co do terminu zmian prawa wyborczego Ustawodawca nie może więc uchwalać istotnych zmian w prawie wyborczym w okresie co najmniej sześciu miesięcy przed wyborami (rozumianymi jako całość czynności objętych tzw. kalendarzem wyborczym). Wszystkie nowelizacje prawa wyborczego powinny być konfrontowane z tak pojmowanym wymogiem konstytucyjnym, wynikającym z zasady demokratycznego państwa prawnego, co potwierdza wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 3 listopada 2006 r. (sygn. K 31/06, OTK ZU nr 10/A/2006, poz. 147). Tak więc ewentualne zmiany nie będą dotyczyły przyszłych wyborów do Sejmu 2015.
Zaznaczę także iż w obecnych wyborach prezydenckich frekwencja wyniosła poniżej 50%, znając zabiegi socjotechniczne przy zniechęcaniu do wyborów należy sądzić, iż pomysłodawca może także liczyć na to, iż w referendum weźmie udział mniej niż połowo wyborców uprawnionych do głosowania…..
art.125 Konstytucji RP stanowi, że w sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa może być przeprowadzone referendum ogólnokrajowe. Referendum ogólnokrajowe ma prawo zarządzić Sejm bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów lub Prezydent Rzeczypospolitej za zgodą Senatu wyrażoną bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów. Jeżeli w referendum ogólnokrajowym wzięło udział więcej niż połowa uprawnionych do głosowania, wynik referendum jest wiążący. Ważność referendum ogólnokrajowego oraz referendum, o którym mowa w art.235 ust. 6 Konstytucji RP stwierdza Sąd Najwyższy. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa ustawa.
Art. 67 ustawy z dnia 14 marca 2003 roku o referendum krajowym stanowi, że właściwe organy państwowe podejmują niezwłocznie czynności w celu realizacji wiążącego wyniku referendum zgodnie z jego rozstrzygnięciem przez wydanie aktów normatywnych bądź podjęcie innych decyzji, nie później jednak niż w terminie 60 dni od dnia ogłoszenia uchwały Sądu Najwyższego o ważności referendum w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
Iść za prawdą, nie zapomnieć o sprawiedliwości - Veritate sequi et tuerii iustitia
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka