Mateusz Gruźla Mateusz Gruźla
239
BLOG

Branża Motoryzacyjna: Pakiet antykryzysowy jest koniecznością

Mateusz Gruźla Mateusz Gruźla Polityka Obserwuj notkę 2

 

Bieżąca sytuacja polskiego przemysłu i rynku motoryzacyjnego w Polsce to główne tematy rozmów kierownictwa Ministerstwa Gospodarki i Ministerstwa Pracyi i Polityki  pod przewodnictwem wicepremiera, ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego z udziałem ministra pracy i polityki społecznej Władysława Kosiniaka-Kamysza, z przedstawicielami sektora. Spotkanie odbyło się 14 grudnia 2012 r. - poinformowało biuro prasowe resortu gospodarki.

Wicepremier Janusz Piechociński podkreślił, że branża motoryzacyjna to jeden z kluczowych sektorów polskiej gospodarki.

- To także wiele miejsc pracy, które będziemy starali się zachować. Mam nadzieję, że wspólnie wypracujemy dobre rozwiązania na trudne czasy - dodał.

Wiceminister pracy i polityki społecznej Jacek Męcina przedstawił propozycje rządu dotyczące uelastycznienia kodeksu pracy. Zaznaczył, że uruchomiono już proces legislacyjny.

- Rozwiązania dotyczą 12-miesięcznego czasu rozliczania i ruchomego czasu pracy - wyjaśnił.

Poinformował także, że przyszłym roku realizowane będą rozwiązania w ramach przepisów dot. aktywizacji bezrobocia i podtrzymania zatrudnienia.

Z kolei przedstawiciele branży wskazywali, że dobre praktyki (z dużym sukcesem w tym zakresie) obecne są już na niemieckim rynku. Ich zdaniem w polskich realiach konieczne byłoby również przedłużenie rządowego pakietu antykryzysowego na kolejne dwa lata.

Jednym z istotnych elementów dyskusji był temat korzyści związanych z funkcjonowaniem specjalnych stref ekonomicznych. Przedstawiciele sektora postulowali przedłużenie funkcjonowania SSE, co ułatwiłoby podejmowanie decyzji inwestycyjnych, szczególnie w trudnych dla gospodarki czasach. Kierownictwo MG zapewniło, że resort przygotowuje taki projekt. Potrzebna jest jednak zgoda ministra finansów w tej sprawie.

Uczestnicy spotkania zgłaszali też konieczność zwiększenia dynamiki działań Międzyresortowego Zespołu ds. Wzrostu Konkurencyjności Przemysłu Motoryzacyjnego, przede wszystkim w ramach propozycji związanych z akcyzą i podatkiem ekologicznym. Sugerowali ponadto udział przedstawicieli przemysłu i rynku motoryzacyjnego w obradach Zespołu.

Z przedstawicielami przemysłu i rynku motoryzacyjnego w Polsce spotkali się wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński, wiceministrowie gospodarki: Grażyna Henclewska, Ilona Antoniszyn-Klik, Mariusz Haładyj, minister pracy i polityki społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz oraz wiceminister pracy i polityki społecznej Jacek Męcina,

Uczestnicy rozmów uzgodnili, że będę cyklicznie podejmować dialog, aby wypracować kierunki działań dla sektora.

 

Wicepremier Janusz Piechociński spotkał się z wiceprezesem FIATA

Czy dojdzie do przełomu ws. zwolnień grupowych w Fiat Auto Poland?Sytuacja w tyskiej fabryce włoskiego koncernu w kontekście kryzysu w sektorze motoryzacyjnym oraz możliwości rządowego wsparcia dla branży były głównymi tematami rozmów wicepremiera, ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego z dr. Paolo Rebaudengo, wiceprezesem FIAT ds. stosunków pracy. Spotkanie odbyło się 14 grudnia 2012 r. w Ministerstwie Gospodarki.

Wicepremier Janusz Piechociński podkreślił, iż polskiemu rządowi zależy na każdym miejscu pracy w Tychach. Wicepremier zwrócił się także z prośbą o jak największą elastyczność zarządu FIAT w negocjacjach ze związkami zawodowymi, również w zakresie regulaminu przewidywanych odpraw dla zwalnianych pracowników.

Ministerstwo Gospodarki zapowiedziało podjęcie rozmów o wsparciu ulokowania w Tychach w latach 2014-2015 nowych modeli samochodów, które pozwolą na wzrost zatrudnienia w zakładzie produkcyjnym. MG przedstawi też pakiet zachęt, w ramach dostępnych instrumentów wsparcia inwestycji.

W trakcie spotkania wiceprezes Rabaudengo przedstawił sytuację FIAT wywołaną kryzysem w sektorze motoryzacyjnym. Koncern zakładał, że spadek popytu na nowe samochody nie będzie długotrwały, w związku z czym utrzymywał zatrudnienie w fabryce w Tychach na wysokim poziomie.

Produkcja zakładu w Tychach w 98 proc. jest kierowana na eksport. Biorąc pod uwagę, iż zapotrzebowanie - głównie na rynku włoskim - znacznie spadło, w 2012 r. Fiat Auto Poland miał 37 dni przestoju. W konsekwencji koncern musiał podjąć decyzję o ograniczeniu zatrudnienia w Tychach.

Ministerstwo Gospodarki zostało też poinformowane, że FIAT - z uwagi na wysokie kwalifikacje i znajomość języków obcych przez polskich pracowników - widzi ogromny potencjał rozwoju usług świadczonych w Polsce dla całej grupy FIAT przez firmę FIAT Services.

Członek Prezydium MOZ NSZZ Solidarność Fiat Chrysler Automobiles Poland , Delegat w Regionie Śląsko -Dąbrowskim NSZZ Solidarność , Delegat w Krajowej Sekcji Przemysłu Motoryzacyjnego, Zakładowy Społeczny Inspektor Pracy w zakładzie Denso Thermal Systems Polska Sp. z o.o. Zasłużony Honorowy Dawca Krwi . Kandydat na Posła R.P -Okręg wyborczy na Sejm nr: 31, Katowice Lista KUKIZ'15 MIEJSCE 12

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Polityka