Niemal 10-miesięczny okres niepewności od powołani rządu PO-PSL w listopadzie 2007 r., kiedy to budowa Portu Zewnętrznego w Świnoujściu wraz z jego głównym elementem, czyli Gazoportem, stała pod dużym znakiem zapytania, ponieważ stanowisko poszczególnych członków rządu oraz samego premiera było niejasne, niekonsekwentne i rozbieżne został wreszcie zakończony. Budowa Gazoportu w Świnoujściu, która była jednym z głównych priorytetów i projektów inwestycyjnych realizowanych przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej na czele z Rafałem Wiecheckim - najmłodszym ministrem konstytucyjnym po 1989 r. - jest pewna.
Wraz z likwidacją Ministerstwa Gospodarki Morskiej, po przejęciu władzy przez rząd Tuska i Pawlaka, wiele inwestycji w branży morskiej było zagrożonych, w tym budowa Gazoportu, czy budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną. Budowa Gazoportu w Świnoujściu wyjaśniła się (mamy nadzieję, że ostatecznie) w dniu 19 sierpnia 2008 r., kiedy to rząd przyjął „Uchwałę w sprawie działań mających na celu dywersyfikację dostaw gazu ziemnego do Polski" przedłożoną przez szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
) w Świnoujściu za zgodną ze strategicznym interesem Polski, a zwłaszcza postulatem dywersyfikacji źródeł i dróg dostaw gazu ziemnego oraz zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego i gospodarczego państwa. Terminal, jako inwestycja strategiczna, powinien zostać uruchomiony jak najszybciej" - czytamy w komunikacie rządu.
Rada Ministrów zobowiązała ministra skarbu państwa do kontroli nad terminalem. Kontrolę taką zapewni przekazanie większościowych udziałów w spółce Polskie LNG Sp. z .o.o. do OGP Gaz-System SA, którego akcje w stu procentach należą do Skarbu Państwa i który nie jest przeznaczony do prywatyzacji.
To niezwykle ważne stwierdzenie, albowiem można być pewnym, że Gazoport nie będzie sprywatyzowany, ale jako inwestycja strategiczna dla państwa polskiego w zakresie bezpieczeństwa energetycznego zostanie pozostawiona w całości w rękach państwa. Przypomniany, że w Gdańsku funkcjonuje Naftoport, który w sytuacjach naprawdę kryzysowych jest w stanie zaspokoić pełen popyt na ten surowiec energetyczny dostarczony drogą morską.
Budowa Gazoportu w Świnoujściu oznacza, że za kilka lat Polska będzie mogła dostarczać drogą morską również gaz - drugi obok ropy naftowej najważniejszy surowiec energetyczny. Tym samym, bezpieczeństwo energetyczne Polski będzie należycie zabezpieczone, ponieważ zyskamy niezależny, gdyż drogą morską, dostęp do ropy naftowej i gazy praktycznie z całego świata.
Rząd uznał za konieczne podjęcie kroków w celu kontynuowania w 2009 r. i latach kolejnych budowy nowego falochronu w zespole portów Szczecin - Świnoujście. Jego budowa jest inwestycją niezbędną do funkcjonowania terminalu gazu skroplonego (LNG). W związku z tym program wieloletni na lata 2008-2011 „Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu" powinien być kontynuowany.
Konsekwencją realizacji Gazoportu jest budowa całkowicie nowego polskiego portu: Portu Zewnętrznego w Świnoujściu, którego terminal na skroplony gaz ziemny (LNG) będzie najważniejszym elementem, ale nie jedynym. W perspektywie istnieje możliwość wybudowania nowych nabrzeży m.in. dla kontenerowców. Cała inwestycja będzie kosztować ponad 3 miliardy złotych i bez cienia wątpliwości można ją porównać do budowy portu w Gdyni w okresie międzywojennym z inicjatywy Eugeniusza Kwiatkowskiego, który do tej pory jest powodem do naszej narodowej dumy.
Warto podkreślić, że działanie mające na celu realizację inwestycji były cały czas prowadzonego pomimo dotychczas niejednoznacznego stanowiska rządu, co oznacza, że nie ma opóźnień w działaniach inwestycyjnych prowadzonych głównie przez Polskie LNG oraz Urząd Morski w Szczecinie.
Lokalizacja inwestycji jest tym bardziej cenna, że Świnoujście leży na 44 wyspach, a główna jej część znajduje się na wyspie Uznam - po stronie niemieckiej, połączonej ze stroną polską jedynie połączeniami promowymi. Czekamy teraz na potwierdzenie kolejnej niezwykle ważnej inwestycji dla Polski, Pomorza Zachodniego i Świnoujścia, a mianowicie budowy stałego połączenia Świnoujścia z lądem poprzez budowę tunelu lub mostu.
(JR)
Szanowni Czytelnicy kwartalnika „Myśl.pl”! Pojawił się już kolejny numer pisma społeczno-politycznego „Myśl.pl”. Latem 1109 roku mieszkańcy Głogowa heroicznie bronili swojego grodu. Po 900 latach Fundacja im. Bolesława Chrobrego upamiętnia te wydarzenia w… komiksie „Bohaterska obrona Głogowa 1109 roku”. Ową publikację dołączamy do egzemplarzy naszego pisma. W letnim numerze kwartalnika „Myśl.pl” podejmujemy tematykę ekologii oraz wpływu gospodarki na środowisko naturalne. Zaproszeni przez nas naukowcy (teoretycy i praktycy), eksperci, politycy, przedstawiciele rządu oraz ruchów ochrony środowiska przedstawiają w Ankiecie swoje opinie nt. energii przyszłości. Nasi publicyści przybliżają zagadnienia ochrony przyrody i globalnego ocieplenia. Mówi się, że 20 lat temu upadł komunizm. Spadł na cztery łapy – dodają niektórzy. Specjalnie dla nas Ján Čarnogurský – były premier Republiki Słowackiej – w eseju „Wyznanie wiary byłego dysydenta” snuje refleksję na temat stosunku do wiary w czasach komunizmu i dziś. Na łamach kwartalnika „Myśl.pl” znajdą Państwo raport podsumowujący niedawno zakończoną kadencję Parlamentu Europejskiego. Gorąco zachęcamy do lektury artykułów historycznych. Przypominamy o przypadającej w tym roku o 90. rocznicy traktatu wersalskiego; przybliżamy także prawdziwą historię jeńców bolszewickich w polskiej niewoli. Polecamy Państwu lekturę interesujących wywiadów. O Janie Gwalbercie Pawlikowskim rozmawiamy z jego prawnuczką Różą Thun. Na temat ekologii i gospodarki wypowiada się na naszych łamach Robert Gwiazdowski. Rafał Ziemkiewicz przedstawia swoje spojrzenie na politykę, historię, zdradza również plany wydawnicze. W Archiwum znajdą Państwo fragmenty rozprawy Jana Gwalberta Pawlikowskiego „Kultura a natura” – pierwszego polskiego całościowego manifestu ochrony przyrody, opublikowanego w 1913 r. na łamach „Lamusa”. Zapraszamy do lektury, Redakcja kwartalnika „Myśl.pl” Spis treści Sławomir Pszenny Nie tylko dla zielonych Ankieta „Myśl.pl” Stanisław Gawłowski, prof. dr Andrzej Z. Hrynkiewicz, Zbigniew Kamieński, Zbigniew Michniowski, prof. dr hab. inż. Janina Molenda, Mieczysław Sawaryn, Wojciech Stępniewski, prof. dr hab. Jan Szyszko, dr hab. Krzysztof Wieteska, Maciej Woźniak dr inż. Elżbieta Dusza Ekologia niejedno ma imię Tomasz Piądłowski Polska atomowa dr Tomasz Teluk Upadek mitu Robert Wit Wyrostkiewicz O mitologii efektu cieplarnianego „Zieloni” to współcześni luddyści Wywiad z dr. hab. Robertem Gwiazdowskim Dokumenty „Myśl.pl” Stanowisko Komitetu Nauk Geologicznych Polskiej Akademii Nauk w sprawie zagrożenia globalnym ociepleniem Krzysztof Janowicz Ochrona środowiska na poligonach Szacunek dla Tatr Wywiad z dr. inż. Pawłem Skawińskim Ochrona przyrody na Roztoczu Wywiad ze Zdzisławem Strupieniukiem Robert Wit Wyrostkiewicz Ojciec polskiej ekologii Płótna Matejki nie nadają się na worki do mąki Wywiad z Różą Thun Archiwum „Myśl.pl” Jan Gwalbert Pawlikowski Kultura a natura Ireneusz Fryszkowski Antykomunizm. Sentymentalna idea bez szans Wywodzę się z endeckiej tradycji Wywiad z Rafałem A. Ziemkiewiczem dr Ján Čarnogurský Wyznanie wiary byłego dysydenta Marek Wojnarowski Interes krajowy czy frakcyjny? Arkadiusz Meller Co niszczy Amerykę? Szczepan Ostrowski 90. rocznica traktatu wersalskiego Marcin Olbrycht Filozoficzny hit eksportowy prof. dr hab. Bogumił Grott Ukraiński nacjonalizm integralny Paweł Janicki Między prawdą a „Pravdą” Andrzej Krzystyniak Narodowe Siły Zbrojne a koncepcja dwóch wrogów Rafał Wiechecki Mecenas Krzemiński odszedł do domu Ojca Bogusław Szwedo Sanitariuszka „Ania” Patronaty „Myśl.pl” Konserwa Epilog „Myśl.pl”
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka