Myth Buster Myth Buster
668
BLOG

Smolensk porownawczo cz. 11. Delta 1141, Eastern 212. Jarmark w kokpicie.

Myth Buster Myth Buster Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 67

11 wrzesnia 1974 , w Charlotte, w Karolinie Polnocnej podczas podejscia do ladowania w gestej mgle rozobil sie samolot DC9, lini Eastern, lot 212. Z 82 osob na pokladzie 72 zginely a 10 zostalo rannych. Raport NTSB wskazal niska dyscypline w kokpicie i rozmowy nie na temat, ktory doprowadzily to braku kontroli wysokosci jako glowna przyczyne katastrofy. Jednym z rezulatatow tego wypadku jest regulacja FAA z 1981 roku o sterylnosci kokpitu ponizej 3000m. Zabrania ona przebywania w kokpicie osob trzecich i rozmow zalogi na tematy nie zwiazane z procedurami lotu. Jak widac implementacja tej zasady nie poszla bez przeszkod czego dowodzi wypadek Delty, 7 lat po wprowadzeniu regulacji.

31go sierpnia 1988 w Dallas rozbil sie tuz po starcie Boeing 727 linii Delta, lot 1141. Ze 101 osob na pokladzie zginelo 14 a 76 zostalo rannych. Zaloga najzwyczajniej w swiecie zapomniala o pre take-off checklist i nie wysunela klap. System ostrzegania o nieprawidlowej konfiguracji samolotu nie zadzialal. Tuz po rotacji samolot przechylil sie mocno na prawa strone, uderzyl ogonem a nastepnie prawym skrzydlem w ziemie. NTSB w swoim raporcie wymienila dwie przyczyny wypadku. 1. Roztargnienie zalogi kokpitu przez rozmowy ze stewardessa i brak dyscypliny w kokpicie 2. Usterka systemu ostrzegania o nieprawidlowej konfiguracji samolotu

Katastrofa smolenska przenosi problem sterylnosci kokpitu na zupelnie inny poziom. To nie sa rozmowy zalogi ze stewardessami o randkach, polityce i samochodach. Tam jest istny jarmark, brakuje tylko przekupek i faceta grajacego w trzy karty. Transkrypt oczyszczonych z szumow nagran CVR jest szokujacy. Mamy glosy zalogi wielokrotnie nawolujace do ciszy, opuszczenia kokpitu i zajecia miejsc. Nic jednak nie wskazuje by osoby trzecie w kokpicie wykonywaly polecenia zalogi, jarmark trwa az do konca. Polski VIP w kokpicie rowny wojewodzie …

Incydent z Rokita na lotnisku w Monachium z 2009 roku pozwala przypuszczac ze byla to postawa powszechna. Pozostaje miec nadzieje ze katastrofa smolenska wzmocni pozycje zalogi i uswiadomi pasazerom ze na pokladzie dowodzi kapitan a nie pasazerowie nawet jesli sa dowodca sil powietrznych, zwierzchnikiem sil zbrojnych, znajomym Piaska albo maja paszport Polsatu.

Myth Buster
O mnie Myth Buster

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka